REKLAMAJACOBS - NA ŚWIĘTA - Baner Główny (17-23.12.2018)
Biedronka to zdecydowany lider handlu detalicznego w Polsce

Biedronka to zdecydowany lider handlu detalicznego w Polsce (fot. materiały własne)

Na polskim rynku handlowym najszybszy wzrost od 2010 r. zanotowało 10 największych sieci. Od tamtej pory udało im się zwiększyć sprzedaż aż o około 60 proc. Niekwestionowanym liderem pod względem przychodów (38,5 mld zł w 2015) jest należąca do Jeronimo Martins Biedronka, której udziały w rynku handlu spożywczego w Polsce wynoszą już ponad 18,4 proc. - szacują eksperci firmy Roland Berger w raporcie "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020".

REKLAMAPszczółka - Belka w artykułach - Chochliki (17-20.12.2018)

Poza Biedronką, w czołówce uplasowały się kolejno sieci Tesco, Lidl, Kaufland, Auchan, ABC, Lewiatan, Carrefour, Żabka i Intermarche. W 2015 r. udziały każdej z wymienionych sieci mieściły się w przedziale 2,5 proc. - 5,8 proc. Ogółem 10 największych sieci handlowych zagarnęło dla siebie już 57,7 proc. polskiego rynku, choć jeszcze w 2010 r. ich łączne udziały wynosiły "tylko" 42,5 proc.

Jednocześnie dziesięć najwiekszych sieci handlowych konsekwentnie zwiększa udział w swoich segmentach. Najbardziej skoncentrowanym segmentem są dyskonty. W 2015 roku Biedronka i Lidl posiadały 92 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w segmencie dyskontów notując wzrost o 2 p.p. względem 2010 roku. Najmniej skoncentrowanym segmentem handlu nowoczesnego są hipermarkety, gdzie 3 największych sieci w segmencie posiadało 60 proc. udziałów w sprzedaży, zwiększając swój udział o 3 p.p. na przestrzeni ostatnich 6 lat. Wzrost wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Auchan.

- Na przestrzeni ostatnich sześciu lat sprzedaż w dyskontach rosła średniorocznie o 16 proc. Największe sieci dyskontowe rosły najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii wartości sprzedaży oraz powierzchni sprzedaży odpowiednio 16 proc. i 11 proc. rok do roku 2010-2015 - zwracają uwagę eksperci Roland Berger w raporcie. Pod względem wzrostu sprzedaży w segmencie dyskontów liderem pozostaje Biedronka, ze średniorocznym wzrostem  przychodów wynoszącym prawie 15 proc.

Drugim najszybciej rosnącym segmentem był segment convenience, ze średniorocznym wzrostem wartości sprzedaży na poziomie 12 proc. W tym segmencie najszybciej, w tempie prawie 20% rocznie, rozwijała się Żabka. Największe sieci convenience rosną najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii liczby sklepów wykazując średnioroczny wzrost na poziomie 11 proc. w latach 2010-2015.

Znacznie wolniej rosła sprzedaż w hipermarketach i supermarketach, w których średnioroczny wzrost wartości sprzedaży na przestrzeni 2010-2015 roku był na poziomie odpowiednio 2 proc. i 6 proc. Analitycy Roland Berger również w tym wypadku podkreślają, że wzrost w segmencie hipermarketów wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Aucha. Supermarkety notowały natomiast najwolniejsze tempo wzrostu w kategorii powierzchni sprzedażowej i liczbie sklepów odpowiednio 6 proc. i 4 proc., rok do roku w latach 2010-2015.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 21

  • 14
    BARDZO PRZYDATNY
  • 5
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (6)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~PL 6 ponad rok temu

    tylko Lewiatan jest polski. wnioski wyciągnij sobie sam.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~pawlica1 5 ponad rok temuocena: 0% 

    Szerokie omówienie, ale brak podania źródła

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Hero 4 ponad rok temuocena: 17% 

    Wolę być skolonizowany przez Zachód niż przez dzikusów z PISu. Jakoś przez ostatnie 25 lat kolonizacji było mi dobrze i nie narzekałem. A to co wyrabia horda pisowska to zagrożenie dla swobód obywatelskich i bezpieczeństwa Polski. Bo słaba i odizolowana przez pisowców Polska może paść łupem sąsiadów jak 250 lat temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Jacek 3 ponad rok temuocena: 100% 

    A Biedronka , Lidl to polska sieć ? Ma robolów polskich a zysk właściciel zagraniczny .Reklama nabijająca w butelkę Polaków .Przyjdz i dostaniesz 20 potem 30 zł jak zakupisz ,ale że to wytypowane tylko towary to nie poinformują .To tak jak bierzesz kredyt i nie masz czasu zapoznać się z malutkimi literkami na dole -a nuż przewidzą że nie dowidzisz.i już cię mają .A jaka pyszna łopatka z polskiej świni u nich !!!czy widzisz nocą jak z zachodu podjeżdża" polska" wieprzowina .

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~krzyś 2 ponad rok temuocena: 100% 

    Powinniśmy kupować produkty wyprodukowane w Polsce bez względu gdzie i kto to sprzedaje, to jest najważniejsze ... w kraju czy na świecie być ambasadorami produktów - made in poland .... :) ... kupować polską zdrową żywność, produkty z polskiej ziemi ...

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~v-e-r-k-a-82 1 ponad rok temuocena: 75% 

    Dobrze, że są jeszcze polskie sieci. Polacy powinni robić zakupy właśnie w nich. Musimy być patriotami ekonomicznymi bo inaczej zostaniemy skolonizowani przez zachód!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony