REKLAMAKORAL - SORBET - Baner Główny (kwiecień 2020)

Ryzyko związane z otwieraniem pierwszego czy kolejnego sklepu można zminimalizować. I to niezależnie od jego wielkości. Pozwala na to geomarketing – narzędzie wykorzystujące informacje o lokalizacji do wspierania decyzji biznesowych.

REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2020)

(fot. mat.pras.)

Geomarketing to wykorzystywanie danych przestrzennych w celu analizowania obecnych i potencjalnych rynków, grupy docelowej, konkurencji, sprzedaży oraz lokalizacji. W efekcie umożliwia podejmowanie szybkich i trafnych decyzji biznesowych oraz wpływa na obniżenie kosztów i zwiększenie obrotów. A wszystko to dzięki wykorzystaniu informacji pochodzących zarówno z otoczenia firmy (m.in. populacja, zamożność populacji, liczba przedsiębiorców na danym obszarze), jak i jej wewnętrznych danych dotyczących sprzedaży, zamówień, dostaw, odsprzedaży czy informacji merchandisingowych gromadzonych przez pracowników terenowych, w tym danych o cenach na półce i ilości towaru, jaki ma konkurencja.

Mapa, a nie tabelki

Wszystko odbywa się z użyciem mapy. – Producenci i firmy dystrybucyjne mają hierarchiczną strukturę terytorialną, więc kontekst geograficzny w ich przypadku zawsze występuje. Porównywanie wyników kierownika regionalnego czy przedstawiciela odbywa się w tym właśnie kontekście. Gdy zestawienie wykonuje się z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego lub tabeli, to często nie widać nawet oczywistych zależności, które z miejsca ujawniają się po naniesieniu danych na mapę – wyjaśnia Marek Turlejski, partner w firmie DataWise. Dotyczy to zwłaszcza udziałów w rynku, możliwości dotarcia do określonego odsetka punktów sprzedaży czy osiągnięcia konkretnej pozycji na półce.

Zbadaj potencjał sklepu

Marek Turlejski przekonuje, że posługiwanie się narzędziami geomarketingowymi przydaje się chociażby do badania potencjału punktów sprzedaży. – Poza e-commerce mamy do czynienia z fizyczną obecnością punktów w przestrzeni. Dotyczą ich pewne bariery wyznaczane m.in. przez otoczenie. Rzecz w tym, aby móc sprawdzić i ocenić, czy dany sklep jest w stanie sprzedawać więcej, czy ma sens przyłączenie konkretnego detalisty do programu lojalnościowego, co robić, aby ograniczyć wydatki.

Michał Kliś, starszy konsultant w dziale GeoAnalytics PwC Polska, zaznacza, iż zdarza się, że na pierwszy rzut oka sklep funkcjonuje świetnie, notując doskonałe wyniki w porównaniu z innymi placówkami, natomiast dzieje się tak dlatego, że możliwości zapewniane przez otoczenie są kilkakrotnie wyższe niż w przypadku pozostałych punktów. Wniosek jest następujący: sklep powinien osiągać jeszcze lepsze rezultaty.

– Jeżeli wiemy już, że dany sklep funkcjonuje poniżej swojego potencjału, jesteśmy w stanie stwierdzić, dlaczego tak się dzieje. Gdy powodem nie jest lokalizacja czy brak odpowiedniej kadry menadżerskiej, to bywa, że np. lokalne działania marketingowe są prowadzone w sposób wymagający poprawy, bo potencjalni klienci nie mają pojęcia o istnieniu punktu i jego ofercie. Wiedza ta pozwala nam zasugerować konkretne akcje, jakie należy podjąć – mówi Michał Kliś. W grę wchodzi np. analiza ruchu, dzięki której można w odpowiednich miejscach ustawić reklamy, czy ocena miejsca zamieszkania grupy docelowej dająca szanse na najbardziej efektywną dystrybucję materiałów takich jak gazetka handlowa. – Pracujemy w tej chwili nad zarządzaniem stockiem. Pozwala ono dopasować kategorie produktów do otoczenia geograficznego i demograficznego. Biorąc pod uwagę zasięg oddziaływania placówki oraz charakter klientów, który poznajemy dzięki analizie ich zachowań, staramy się stwierdzić, jakiego rodzaju grupy asortymentowe powinny być dostępne w danym sklepie. Inna sprawa to dynamic pricing oparty w całości na czynnikach geograficznych, czyli zmiana wysokości cen czy wprowadzanie promocji na wybrane rodzaje artykułów w zależności od tego, jakie jest otoczenie.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony