REKLAMAMODERN-EXPO  - Baner Główny (styczeń-luty 2020)
Czy Citan to Mercedes zbudowany na bazie Renault, ale jednak Mercedes? Czy jest po prostu zwykłym Kangoo z gwiazdą na masce?
REKLAMA

Kooperacja to nic złego. Na rynku samochodów dostawczych sporo jest przykładów identycznych konstrukcyjnie i stylistycznie modeli, które występują pod różnymi markami (np. Fiat Fiorino, Citroën Nemo, Peugeot Bipper). Citan to jednak inny przypadek, bo auto nie jest bliźniakiem Renault Kangoo, tylko na tym modelu bazuje. A to różnica. Kombivan Mercedesa ma zmieniony przód (m.in. grill, zderzak, światła), nieco zmodyfikowany profil, kompletnie inne wnętrze przedziału pasażerskiego, ale już silnik Citana to popularna w „renówkach” (i nie tylko) jednostka wysokoprężna o pojemności 1461 cm³. Tyle że poddana przez Niemców przeróbkom. Zmodyfikowano także zawieszenie, obniżając je i utwardzając. O Citanie nie można więc powiedzieć, że jest Mercedesem w takim samym znaczeniu, w jakim jest nim np. C­‑Klasa. Jednak nie można również użyć określenia „Renault Citan”. Chyba że złośliwie.
Żeby się przekonać, czy Citan to prawdziwy Mercedes, czy tylko Renault Kangoo z gwiazdą na masce (zresztą gwiazdą nadspodziewanie dużych rozmiarów), trzeba się tymi samochodami przejechać. Jeśli chodzi o Renault Kangoo, testowaliśmy to auto trzy razy (w tym wersję elektryczną). Wprawdzie ostatnio pół roku temu, ale wrażenia pozostały w pamięci i w notatkach. Mercedesa Citana mieliśmy do testu tylko raz, ale przejechaliśmy nim ponad tysiąc kilometrów.
Już po zajęciu miejsca za kierownicą można zapomnieć o jakichkolwiek związkach z Renault. Wnętrze Citana to znane użytkownikom Sprintera czy Vito połączenie elegancji i solidności. Dobrej jakości plastiki, doskonale wyprofilowana kierownica, poręczne uchwyty, pokrętła i przełączniki na desce rozdzielczej, wygodne fotele – wszystko jest na wysokim poziomie. Do tego dochodzi trójramienna gwiazdka na kierownicy, która – niestety, ale tak jest – nieco zmienia sposób postrzegania samochodu.
Wszystko to ważne, ale nie najważniejsze. Zasadniczo odróżniają Citana od Kangoo własności jezdne. Mercedesa prowadzi się po prostu pewniej, a przez to lepiej. Zapewne to efekt niższego i twardszego zawieszenia, które sprawia, że samochód lepiej trzyma się drogi. Silnik jest dość głośny, ale za to oszczędny – średnie spalanie podczas testu wyniosło 4,8 l/100 km. Co ciekawe, zbiornik paliwa w Citanie ma pojemność 60 l, dlatego po przejechaniu 1050 km nawet nie zapaliła się rezerwa...
Kombivan Mercedesa dostępny jest w trzech długościach (wersja kompaktowa – 3937 mm, długa – 4321 mm i ekstra długa – 4705 mm). Redakcja „Wiadomości Handlowych” miała do dyspozycji wersję długą z silnikiem wysokoprężnym o mocy 90 KM, gdzie pojemność przestrzeni ładunkowej to 3,1 m³, ładowność sięga 700 kg, zaś dopuszczalna masa całkowita – 2100 kg. Klienci mają do wyboru także dwa diesle (75 i 110 KM) i silnik benzynowy o mocy 114 KM.
Podsumowując, Mercedes Citan to auto lepsze od Renault Kangoo, głównie ze względu na to, jak zachowuje się na drodze, a także dzięki bardziej przyjaznemu i estetycznemu wnętrzu przestrzeni pasażerskiej.

78_WH122-copy







Hubert Wójcik

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (122) Luty 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony