REKLAMANaturio - baner główny - lipiec 2019
Konsumpcja kawy obiecująco rośnie, a Polacy powoli stają się wytrawnymi kawoszami. Ręce zacierają producenci wyrobów premium i ci, którzy postawili na nowe rozwiązania technologiczne. Konsumenci doceniają ich starania.
REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec PROMO)

Wartość rynku kawy rośnie w tempie około 13 proc. rocznie (także za sprawą podwyżek cen), a ilościowy wzrost sięga 2 proc. Nielsen policzył, że w minionym roku sprzedano w Polsce 79 mln ton kawy za kwotę 3,39 mld zł.

W przypadku tej kategorii motorem napędowym są droższe wyroby wysokiej jakości. Segment premium w ciągu ostatnich dwóch lat zanotował imponujący 150­‑proc. wzrost ilościowy; wartość sprzedanych kapsułek tylko w ubiegłym roku poszybowała w górę dwukrotnie; dynamicznie rozwijają się kawy typu espresso. Spadek zanotowały jedynie kawa rozpuszczalna, cappuccino i miksy typu 3 w 1. Producenci uważają, że ma to związek z coraz większą świadomością w zakresie kultury picia kawy i upowszechnianiem się ekspresów ciśnieniowych. Przystępne ceny takich urządzeń (w Biedronce ekspres na kapsułki można kupić już za niespełna 150 zł) stymulują rozwój segmentu kawy naturalnej – zarówno mielonej, jak i ziarnistej. Ta ostatnia coraz lepiej sprzedaje się w dużych, kilogramowych opakowaniach, jeszcze kilka lat temu kupowanych głównie przez restauratorów.

Głęboki smak bez fusów

Polscy konsumenci są otwarci na nowości, co zachęca producentów do eksperymentowania. – Ten rynek potrzebuje innowacji i bardzo dobrze na nie reaguje. Przekonaliśmy się o tym, wprowadzając w 2012 roku nowy rodzaj kawy – Jacobs Kronüng Millicano, który został bardzo dobrze przyjęty i odnotowuje wzrosty sprzedaży – mówi Bogdan Piwko, dyrektor kategorii kawy w Kraft Foods Polska. Millicano to pełnoziarnista kawa rozpuszczalna, połączenie kawy rozpuszczalnej z bardzo drobno zmielonymi ziarnami. Jej produkcja wymaga specjalnego procesu mikromielenia ziaren. Wprowadzeniu Millicano na rynek jesienią 2012 roku towarzyszyła silna kampania marketingowa, uwzględniająca reklamę w TV i akcje samplingowe w sklepach.

Podobny produkt, łączący w kawie rozpuszczalnej smak i aromat kawy mielonej, wprowadziła do sprzedaży na początku 2013 roku firma Prima – Sara Lee Coffee and Tea Poland. Kawa Cafe Essense pod marką Douwe Egberts ma szerokie wsparcie marketingowe, jest dostępna w dwóch wariantach. Producent podkreśla, że tego rodzaju nowość zapewnia placówce handlowej wyższe marże i przynosi dodatkowy obrót.

Joanna Sobyra, kierownik ds. marketingu w Segafredo Zanetti Poland, mówiąc o innowacjach, zwraca uwagę na rozwiązania technologiczne stosowane w ekspresach do kawy. Nowoczesne urządzenia posiadają ekrany dotykowe w miejsce przycisków, systemy elektronicznego odmierzania porcji kawy, wbudowane czujniki mierzące temperaturę spienionego mleka, dodatkowe pojemniki na czekoladę itp. – Na rynku istnieje wiele modeli o funkcjach umożliwiających samodzielne przyrządzenie espresso i kaw mlecznych. Ich cena jest przystępna, dzięki czemu konsumenci kierują się w stronę kaw naturalnych – mówi Joanna Sobyra.

Smak z kapsułki

Mówiąc o innowacjach, nie sposób nie wspomnieć o przeboju ostatnich lat: kapsułkach. – Rwnież ten rok będzie należał do nich. Tylko w 2012 roku odnotowano wzrost wartości segmentu kapsułek o 100 proc. – przypomina Kamil Gębski, Tchibo brand manager coffee w Tchibo Warszawa. Podkreśla, że zaletą kawy w kapsułkach jest jej wysoka jakość. – W przypadku produktów przeznaczonych do ekspresów Tchibo Cafissimo, każda porcja jest hermetycznie zamknięta i zawiera kawę 100% Tchibo Arabika, pochodzącą z certyfikowanych zrównoważonych źródeł – mówi Kamil Gębski. Niedawno portfolio firmy wzbogaciło się o kawy Privat Kaffee, pochodzące z najlepszych plantacji na świecie. Producent przekonuje, że każdy wariant ma indywidualny charakter, a kawy Privat Kaffee wyróżnia pieczęć Rainforest Alliance Certified – organizacji pozarządowej, która działa na rzecz zrównoważonych upraw.

Także segment kaw rozpuszczalnych, choć ostatnio notujący słabsze wyniki, nie jest przez producentów zaniedbywany. Dzięki nowym technologiom produkcji w ostatnich latach pojawił się nowy rodzaj kawy rozpuszczalnej – z delikatną pianką (crema). Mają je w ofercie m.in. Tchibo Warszawa (Tchibo Gold Selection Crema), Nestlé Polska (Nescafé Sensazione Créme) i Kraft Foods Polska (Jocobs Velvet).



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (122) Luty 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Test 2 ponad rok temu

    Test test

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~cofeina 1 ponad rok temu

    Co do kapsułek to ,przepraszam za wyrażenie gorszego świństwa nie piłem o rozpuszczalnym czymś co tez nazywa się kawą ,daruje sobie komentarz . Kawą zajmuje się od ponad 30 lat ,wypalaniem ,komponowaniem mieszanek itd.. ,trochę o kawie wiem . Pozdrawiam COFEINA

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony