17.11.2019 / 20:09
StoryEditor

Marcin Gortat wchodzi w produkcję kosmetyków

Marcin Gortat (fot. A.Romański, plk.pl/Wikimedia Commons, na lic. CC BY-SA 3.0)
Marcin Gorat co prawda nie zamierza jeszcze kończyć swojej koszykarskiej kariery, jednak już teraz zapowiada, że ma nowy pomysł na swoją przyszłość - tym razem nie sportową, lecz biznesową. Polski gwiazdor zamierza spróbować swoich sił w branży kosmetycznej.

O sprawie informuje serwis WP Sportowe Fakty. Gortat w rozmowie z portalem uchylił jedynie rąbka tajemnicy, informując, o jaką branżę chodzi. - Na razie więcej nie zdradzę. Przy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31.10.2025 / 18:42
StoryEditor
Franczyza Fly Park to 600 tys. zł na start. A kiedy pojawią się zyski?
Franczyza Fly Park to 600 tys. zł na start. A kiedy pojawią się zyski? (fot. Fly Park)

FlyPark to sieć nowoczesnych parków trampolin, a jednocześnie pomysł na biznes w modelu franczyzowy. Na czym polega taka franczyza? Na jakie wsparcie może liczyć franczyzobiorca? I ile kosztuje uruchomienie takiego parku rozrywki?

W artykule przeczytasz:

  • Jaka jest oferta Fly Park?
  • Gdzie już działają Fly Parki w Polsce?
  • Jak powstają hale Fly Park?
  • Jakie wsparcie otrzymuje franczyzobiorca Fly Park?
  • Jakie są koszty franczyzy Fly Park?
  • Czy inwestycja w franczyzę Fly Park się opłaca?

Model franczyzowy Fly Park oferuje rzeszowska firma FlyPark Sp. z o.o. Jak na razie hale z tym logo działają w sześciu miastach, a wkrótce sieć ma rozrosnąć do dziesięciu punktów.

Jaka jest oferta Fly Park?

Parki rozrywki Fly Park oferuje klientom aktywne spędzenie czasu i to niezależnie od wieku. Modelowy obiekt posiada m.in. tory ninja, boiska multisportowe, tyrolkę, baseny z gąbkami, areny z trampolinami, batuty, dmuchane parki zabaw oraz strefy workoutu. Jednak każdy franczyzobiorca może zaprojektować indywidualnie dodatkowe atrakcje. Mogą to być chociażby ścianki wspinaczkowe, sale zabaw z krainy głębin, strefy dla dzieci, a nawet tory gokartowe.

Klientami Fly Park mogą być zarówno rodziny z dziećmi, jak i zorganizowane grupy, które w takim obiekcie mogą ćwiczyć akrobatykę, parkour lub fitness na trampolinach. Franczyzobiorcy parków rozrywki mają w ofercie także imprezy urodzinowe oraz wyjścia integracyjne dla firm. Kolejną z usług jest trening personalny.

Gdzie już działają Fly Parki w Polsce?

FlyPark Sp. z o.o, która jest franczyzodawcą podaje, że najlepszym miejscem na ulokowanie parku trampolin jest centrum miast o dużym natężeniu ruchu, np. w galeriach handlowych. Chociaż niektóre podobne parki znajdują się na terenach przemysłowych i radzą sobie całkiem nieźle.

Obecnie punkty Fly Park działają m.in. w:

  • Rzeszowie,
  • Kielcach,
  • Tarnowie,
  • Radlinie,
  • Poznaniu,
  • Bytomiu.

Spółka zamierza w najbliższym czasie uruchomić kolejne parki trampolin w Bełchatowie, Brzegu, Radomsku oraz Sanoku.

Jak powstają hale Fly Park?

Żeby uruchomić nowy punkt Fly Park należy dysponować odpowiednim obiektem. Spółka FlyPark podaje, że hala powinna mieć powierzchnię minimum 1000 mkw., a jej wysokość powinna przekraczać 6 metrów wysokości do najniższego punktu konstrukcji dachu. Dodatkowo obiekt musi być ogrzewany, ocieplony i wentylowany oraz skanalizowany. Istotna jest także dość duża ilość miejsc parkingowych przy budynku. Franczyzobiorca musi także sprawdzić, czy hala ma przeznaczenie usługowo-rekreacyjne lub czy istnieje możliwość zmiany sposobu użytkowania.

Kolejny etap to proces projektowania nowego parku trampolin. Rozpoczyna się on od wyboru i rozmieszczenia atrakcji, a następnie wykonania profesjonalnych wizualizacji 3D. Dzięki wizualizacji można zobrazować funkcjonalność obiektu i uniknąć błędów podczas produkcji oraz montażu. Natomiast sam etap montażu wszystkich elementów Fly Parku trwa zazwyczaj od 3 do 6 miesięcy.  

Jakie wsparcie otrzymuje franczyzobiorca Fly Park?

Rzeszowska spółka FlyPark zapewnia franczyzobiorcy wsparcie na etapie wyboru lokalizacji pod halę Fly Park oraz podczas jej projektowania i przygotowania kosztorysu. Sieć wspiera partnerów również podczas negocjacji warunków czynszu lub najmu hali. Spółka pomaga franczyzobiorcy też przy zatrudnieniu personelu i szkoleniach oraz zapewnia wsparcie marketingowe.

Jakie są koszty franczyzy Fly Park?

Natomiast franczyza Fly Park wymaga dość dużego kapitału na start. Jak podaje spółka, franczyzobiorca musi liczyć się z nakładami inwestycyjnymi od 600 zł za każdy metr kwadratowy. A skoro najmniejsza hala powinna mieć 1000 mkw, to minimalny wkład własny wynosi co najmniej 600 tys. zł. Jednak należy przyjąć, że te koszty będą jeszcze wyższe, bowiem niektóre hale Fly Park mają niemal 3 tys. mkw.

Do tego należy doliczyć jednorazową opłatę licencyjną w kwocie 10 tys. zł.

Franczyzobiorca ponosi także na rzecz sieci koszty stałe już po uruchomieniu parku, w tym:

  • opłata franczyzowa – 7% od obrotu netto miesięcznie.
  • opłata marketingowa – 2% od obrotu miesięcznie.

Dodatkowo także koszty operacyjne jak czynsz, media czy wynagrodzenia dla pracowników.

Czy inwestycja w franczyzę Fly Park się opłaca?

Chociaż nakłady początkowe są wysokie, to firma zapewnia, że franczyzobiorca może liczyć na wysokie przychody. Spółka FlyPark twierdzi, że zwrot z inwestycji może nastąpić już w ciągu 12 miesięcy od rozpoczęcia działalności.

Jednak ostateczna opłacalność zależy od lokalizacji, kosztów wynajmu i siły lokalnego rynku.

image

Xtreme Fitness Gyms wchodzi do dużych miast. Na pierwszy ogień poszła Warszawa

11.11.2025 / 13:33
StoryEditor
Prezes Castoramy zdradza, jak chce pokonać Allegro na rynku DIY [WYWIAD]
Prezes Castoramy zdradza, jak chce pokonać Allegro na rynku DIY [WYWIAD] (fot. Castorama Polska)

Na rynku DIY Castorama ma obecnie więcej konkurentów niż kilka lat temu. Coraz większą rolę odgrywają dyskonty oraz e-commerce. Nils Swolkień, prezes Castorama Polska, w wywiadzie dla wiadomoscjhandlowe.pl zdradza, w jaki sposób sieć zamierza rozwijać się na tym rynku.

W wywiadzie przeczytasz:

  • Nowi gracze na rynku DIY: e-commerce i dyskonterzy
  • Doświadczenie klienta i usługi "one step store" zamiast wojny
  • cenowej
  • Przyszłość handlu DIY: hiperpersonalizacja i rozwój technologii
  • Castorama chce oprzeć swój rozwój na czterech filarach
  • Jaką przewagę ma Castorama nad Allegro?
  • Jaki jest potencjał wzrostu e-commerce w branży DIY?

Nils Swolkień, prezes Castorama Polska, w wywiadzie dla wiadomoscjhandlowe.pl opowiada o rynku DIY w Polsce oraz pomysłach na rozwój sieci w naszym kraju.

Nowi gracze na rynku DIY: e-commerce i dyskonterzy

Jak w ostatnich latach zmienił się rynek DIY? Jakie są jego perspektywy? Niektóre koncepty czy formaty sklepów DIY, dom i ogród nieźle sobie radzą. Ale widać też wzrost e-commerce w tym segmencie.

– Rynek na pewno bardzo się zmienił. Kiedyś było 4 – 5 silnych graczy, w tym Castorama, Leroy Merlin czy Obi. Obecnie jest to już kilkunastu, w tym e-commerce, jak Allegro i Temu. W ostatnich 5 latach Allegro ogromnie wzrosło i stało się jednym z głównych graczy rynku DIY. Paradoksalnie, bo mówi się, że to nie jest branża dla e-commerce‘u. Oczywiście może nie dotyczy to wszystkich artykułów i cement nie jest w ich kręgu zainteresowania, ale kleje już tak. Podobnie jak cały obszar majsterkowania.

– Drugim rodzajem gracza, który zyskał na znaczeniu w branży DIY są dyskonterzy. Tu mamy takie podmioty jak chociażby Mrówka z grupy PSB, czy Bricomarche, który jest obecny w mniejszych miejscowościach. Do tego warto dodać chociażby Action, który oferuje wąski asortyment, ale prowadzi agresywną politykę cenową. Jest też Pepco, które wchodzi w segment dekoracyjny i Lidl, który z marką Parkside robi sporo zamieszania w segmencie elektronarzędzi.

– Wszystko to sprawia, że rynek DIY jest teraz wielokanałowy, wielopowierzchniowy. Konkurowanie na nim ceną stało się bardzo trudne, o ile nawet niemożliwe. Nie mamy żadnej gwarancji, że w danym momencie będziemy mieć konkretny produkt w najniższej cenie.

Doświadczenie klienta i usługi "one step store" zamiast wojny cenowej

Czyli to już niekoniecznie Leroy Merlin będzie dla Castoramy konkurencją, ale może to być znacznie bliżej położone Action albo Allegro. 

– Dokładnie tak. To też oznacza zmianę w decyzjach zakupowych klienta i motywach, dla których przychodzi on do sklepu. Na pewno nie jest to już tylko cena, bo jeśli klient ten sam produkt ma w takiej samej cenie, a może nawet tańszy na Allegro, a dodatkowo może go zamówić z kanapy jednym kliknięciem i otrzymać dostawę za darmo, to on się nie pojawi w naszym sklepie.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13. listopad 2025 03:25