REKLAMANaturio_banner główny_styczeń 2020
Polacy są otwarci na nowości kulinarne, ale zdecydowanie łatwiej akceptują je w segmencie mrożonek warzywnych – w przypadku produktów mącznych konsumenci trzymają się tradycji.
REKLAMA

Na rynku można rozróżnić dwie grupy konsumentów: są ci, którzy sięgają po mrożonki głównie dlatego, żeby zaoszczędzić czas, oraz ci, którzy widzą w tych produktach potencjał i bazę dla zdrowych potraw. – Ludzie młodzi, którzy późno wracają z pracy, chcą szybko wrzucić coś do mikrofali, dlatego sięgają po mrożonki bardziej przetworzone. Starsze osoby, które zazwyczaj mają więcej czasu, wybierają produkty mniej przetworzone. Przyrządzanie potraw wymaga od nich więcej zaangażowania, ale jednocześnie daje większą satysfakcję – tłumaczy Paweł Baranowski, zastępca dyrektora ds. handlu w Oerlemans Foods Polska. Jego zdaniem w popularyzacji mrożonek dużą rolę odgrywają programy kulinarne. – Zachęcają do gotowania w domu i są bodźcem do kupowania naszych produktów – dodaje Paweł Baranowski.

Według Beaty Łosiak, PR managera w firmie Hortex Holding, rośnie grupa konsumentów poszukujących inspiracji, chętnych do eksperymentowania w kuchni. – Dla nich mrożonki są bazą do przygotowania dań. Z myślą o tych konsumentach na opakowaniach mrożonek umieszczamy przepisy, zarówno te bazowe, jak i na bardziej wyrafinowane potrawy. Drugą grupą są konsumenci, którzy ze względu na tryb życia są zainteresowani tym, by szybko i łatwo przygotować danie bez potrzeby „studiowania” przepisów. Oni zazwyczaj wybierają dania gotowe: Makarony na patelnię lub Warzywa na patelnię – tłumaczy Beata Łosiak. Aby zachęcić konsumentów do gotowania w domu, Hortex oferuje na stronie internetowej bezpłatną książkę. Liczące ponad 150 stron „Przepisy Matki Natury” to bogato ilustrowana publikacja, która tylko tym się różni od normalnej książki kucharskiej, że przepisy oparte są na mrożonkach Horteksu. Są wśród nich zarówno tradycyjne potrawy, np. Kwaśnica na żeberkach, jak i egzotyczne, np. sajgonki.

Kulinarny trik

GK Iglotex uznała, że jeśli chce ożywić kategorię, potrzebuje nowej marki. Tak powstały Proste Historie – linia dań, składających się na pełne menu: zupa, danie główne i deser. – Nie chcemy serwować gotowych dań. Wskazujemy drogę, dostarczamy pomysł na posiłek, ale zależy nam na tym, by klient wykazał się inwencją. Niektóre potrawy są łatwe do samodzielnego przyrządzenia, np. pyzy i pierogi, inne trudniejsze, np. my dostarczamy warzywa, ale kurczaka konsument musi już przyrządzić sam. Uczymy kulinarnych trików, np. polecamy, żeby do zupy dodać kawałeczki przypieczonego boczku i skropić je oliwą. Firma kładzie nacisk na prostotę, chcemy, żeby gotowanie było przyjemnością, kreujemy nowoczesną kuchnię w oparciu o najlepsze polskie tradycje – mówi Łukasz Szulc, brand manager GK Iglotex. Jego zdaniem Polacy są otwarci na nowości kulinarne, ale zdecydowanie łatwiej je akceptują w segmencie mrożonek warzywnych – w przypadku produktów mącznych konsumenci trzymają się tradycji. – Mimo że w tym segmencie od lat królują te same smaki, wprowadzamy nowości, które testujemy w sieciach handlowych podczas akcji typu in­‑out oraz dzięki własnej dystrybucji na rynku tradycyjnym. Przykładem mogą być pierogi po wiejsku z mięsem i pieczarkami albo pierogi z owocami – wylicza Łukasz Szulc.

Jest potencjał

O przyszłość rynku mrożonek branża jest spokojna i szacuje, że będzie się on powiększał w najbliższych latach o kilka procent rocznie. – Na pewno dania gotowe będą częściej kupowane, bo tempo życia jest coraz szybsze. Widzimy również silny trend prozdrowotny. To dlatego Bonduelle stawia na takie produkty jak warzywa na parze – mówi Agnieszka Ramięga z Bonduelle Polska.

Reprezentujący Hortino ZPOW Damian Szklanny również uważa, że mrożonki to rynek z dobrymi perspektywami. – Potencjał jest duży, biorąc pod uwagę różnice w średnim spożyciu mrożonek w Polsce – około 5­‑6 kg na osobę rocznie – oraz w krajach Europy Zachodniej, gdzie ten wskaźnik jest kilkukrotnie wyższy. Siłą napędową kategorii jest na pewno handel nowoczesny. Tam najczęściej konsumenci chodzą po tego typu produkty. Większa dostępność i różnorodność bezpośrednio przekładają się na większe zainteresowanie – mówi Damian Szklanny.

Firma Hortino wprowadziła ostatnio do oferty Zupę Krem w czterech smakach: groszkową z tymiankiem, pomidorową z bazylią, z białych warzyw oraz brokułową z koperkiem.
Hubert Wójcik

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (151), Styczeń 2016

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony