REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (19-24.05.2019)

Na nic zdadzą się oryginalne witryny, nowoczesne meble czy uginające się od towaru półki, jeśli w sklepie zabraknie właściwego oświetlenia. To element, który często pozostaje niezauważalny, a jest kluczowy w ekspozycji towaru.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2019)

(fot. archiwum WH)

Źle zaprojektowana i wykonana świetlna aranżacja przestrzeni handlowej może zniweczyć wszystkie marketingowe wysiłki właściciela placówki. Błędów w oświetleniu można jednak łatwo uniknąć. Oto najczęstsze pomyłki zdarzające się w sklepach wraz ze wskazówkami, jak ich uniknąć.

1. Prymat ceny
Od lat najważniejszym kryterium przy wyborze i zakupie oświetlenia są koszty. Gdy okazuje się, że kosztorys wybudowania nowej placówki jest zbyt wysoki, często to właśnie na oświetleniu się oszczędza. W efekcie modele lamp, które zostały dobrane, by tworzyć logiczną całość, zastępuje się przypadkowymi zamiennikami. – Inwestorzy zwykle kierują się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym, uważają, że zakup oświetlenia to jednorazowy wydatek. To błąd, bo zapominają o czymś takim jak eksploatacja – przekonuje Piotr Kiernich z firmy m.projekt.

2. Traktowanie oświetlenia jako pojedynczych punktów świetlnych
Oświetlenie to system działający całościowo. Właściwie zaprojektowane zapewnia odpowiednią ekspozycję towaru i komfort pracy – powinno więc uwzględniać wielkość i branżę sklepu, rodzaj oferowanych w nim towarów czy nawet wiek klientów. – Projekt oświetleniowy powinien być wykonywany po inwentaryzacji, w ścisłym porozumieniu z inwestorem, architektem wnętrz, projektantem i elektrykiem. Stworzenie wirtualnej, komputerowej symulacji daje możliwość doboru optymalnej – z punktu widzenia klienta i handlowca, ale przecież chodzi też o to, by ograniczyć wydatki inwestora – liczby, typu i mocy wzajemnie uzupełniających się opraw – mówi Mateusz Strzałkowski z firmy GTV.

3. Brak elastyczności systemu oświetlenia
Często wszystko jest doskonale oświetlone na etapie realizacji projektu i zaraz po niej, ale tylko do pierwszej zmiany ekspozycji. Wtedy okazuje się, że np. półki lub wyspy z towarem znajdują się w innym miejscu i są niedoświetlone, przez co klienci mogą uznać, że z towarem jest coś nie tak. Szczególnie w wypadku promocji, typowych dla branży FMCG, możliwość odpowiedniego wyeksponowania oraz podkreślenia światłem półki czy specjalnego kosza jest sprawą kluczową. Dlatego warto wykorzystać rozwiązania modułowe, pozwalające na częste modyfikacje formy systemu oświetlenia. – Jeśli oświetleniem nie można sterować, nie będzie ono efektywnie wspierać choćby prowadzonych w ramach sklepu akcji marketingowych. W końcu za pomocą światła konsumenta można skierować do strefy promocyjnej i zachęcić do zakupu – stwierdza Krzysztof Woźniak z firmy Philips Lighting.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony