REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL - Konkurs) - Baner Główny  (czerwiec 2018)

(fot. pixabay.com)

Według szacunków ekspertów agencji Euromonitor rynek dań gotowych osiągnął w zeszłym roku wartość 1,3 mld złotych, a tempo jego rozwoju wyniosło 4%. Niekwestionowanym liderem kategorii pozostają dania w słoikach, ale najbardziej dynamicznie rośnie sprzedaż produktów na tackach.

REKLAMAROS-SWEET (MORESO - ORZESZKI) - Baner Główny (24-30.06.2019

Chociaż popyt na dania gotowe utrzymuje się praktycznie przez cały rok, to jak wskazują badania rynku, najwyższych obrotów produktów z tego segmentu detalista może spodziewać się latem, od maja do września. To zatem dobry moment, aby przyjrzeć się bliżej kategorii, która szczególnie dobrze wpisuje się we współczesne trendy wygody o prostoty.

W szkle najlepiej

Porównując polski rynek dań gotowych do rynków zagranicznych, takich jak Francja czy Wielka Brytania, widać że mamy jeszcze duży potencjał rozwojowy, przede wszystkim w obszarze produktów na tackach lub w innych rodzajach nowoczesnych opakowań. Na razie jednak największym segmentem polskiego rynku dań gotowych są tradycyjne słoiki – ta kategoria jest wyceniana na ponad 365 mln zł rocznie. Rośnie przy tym raczej powoli, w tempie jedno-dwuprocentowym. Jakkolwiek niektóre trendy sprzyjają słoikom, np. te związane z ekologią. Jak wykazują badania, prawie 90% Polaków uważa, że szklane opakowanie to najlepszy wybór dla środowiska. Jednocześnie 54% polskich konsumentów używa szklanych opakowań częściej niż trzy lata temu, a chodzi tu głównie o żywność. Co ciekawe, 61% korzystałoby wyłącznie ze szklanych opakowań gdyby było to możliwe. Kategorię słoików wspiera również to, że kojarzą się one z domowymi wyrobami i z tradycją. Nie dziwi więc, że najchętniej wybieranymi przez konsumentów wariantami smakowymi są te kojarzone z kuchnią polską, takie jak gołąbki, pulpety, fasolka po bretońsku, bigos i flaki.

Podane na tacy

Oczekiwania kupujących dania na tackach są zbliżone do tych, które obserwujemy odnośnie słoików. Zresztą przeważającą grupę konsumentów stanowią w obu przypadkach mężczyźni, najczęściej mieszkańcy dużych bądź średnich miast, między 20 a 50 rokiem życia. Największą popularnością wśród potraw na tackach cieszą się zatem znane od lat propozycje: pierogi, pyzy, kluski, krokiety oraz zestawy z mięsem, ziemniakami purée i warzywnymi dodatkami. Polacy nie przekreślają jednak kuchni świata – szczególne uznanie zdobyła sobie pizza, a jej sprzedaż w naszym kraju wciąż wykazuje tendencję wzrostową. Pewnie dlatego jej producenci coraz śmielej eksperymentują z nowościami, wprowadzając chociażby wybór różnego rodzaju ciasta lub niespotykanych wcześniej dodatków. Niemniej, przeglądając nowości pod kątem półki w naszym sklepie warto pamiętać o tym, że na kategorię dań gotowych mocno wpływa trend „czystej etykiety” – konserwanty, sztuczne aromaty, wzmacniacze smaku, barwniki czy substancje słodzące, nie wspominając o mięsie odkostnionym mechanicznie (MOM), mogą skutecznie zniechęcić część klientów do zakupu. 

Dania na bogato

Na rosnące zainteresowanie daniami gotowymi spory wpływ ma polityka asortymentowa dyskontów i sklepów convenience, co oczywiście nie znaczy, że nie sprawdzą się one również w mniejszych placówkach. Często dobrym pomysłem może być umieszczenie na półce produktów z segmentu premium, bo Polacy coraz chętniej po nie sięgają, a cena przestała być w przypadku dań gotowych głównym kryterium wyboru. Warto mieć też w sklepie ofertę dla osób nie jedzących glutenu i laktozy oraz propozycje dla wegetarian i wegan. Sięgają po nie przecież także klienci jedzący mięso, którym zależy na urozmaiceniu swojej diety. Poza tym, Polacy lubią nowości, a zważywszy na ogromną skalę inwestycji, jaka prowadzona jest obecnie przez firmy produkujące dania gotowe, możemy spodziewać się w najbliższym czasie wielu ciekawych innowacji.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony