REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk - Baner Główny (17.02 - 01.03.2020)

(Fot. Łukasz Rawa)

6,3 mld zł przeznaczyli na słodycze Polacy w drugim półroczu 2019 roku. Największa wartość sprzedaży zanotowały w tym okresie ciastka, za nimi znalazły się tabliczki czekoladowe, a na trzecim miejscu cukierki i lizaki, które nieznacznie wyprzedziły praliny - wynika z analizy, którą przygotowała dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Magdalena Mucha, client response associate w firmie Nielsen Connect Polska.

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 1 (28.01 - 29.02.2020)

Rynek słodyczy w okresie od czerwca do listopada 2019 roku osiągnął wartość blisko 6,3 mld zł. Sprzedaż tych produktów w omawianym okresie była stabilna w ujęciu wolumenowym (w kilogramach) oraz ilościowym (w sztukach): kolejno +0,8% oraz +0,1%. Nieco większą dynamikę, na poziomie +3,5%, odnotowaliśmy pod względem wartości sprzedaży.

Najważniejsze segmenty

W ramach koszyka słodyczy wyróżniamy wiele kategorii czekoladowych oraz nieczekoladowych. Są to: drażetki, tabliczki czekoladowe, batony, figurki i zestawy czekoladowe, praliny, ciasta gotowe do jedzenia, cukierki i lizaki, wafle impulsowe, ciastka, batony musli oraz specjalistyczne, chałwa i sezamki oraz gumy do żucia. Pod względem wartości sprzedaży na pierwszym miejscu znajdują się ciastka, na które w ww. okresie konsumenci przeznaczyli ponad 1,2 mld zł. Miejsce na podium we wskazanym okresie zajęły także tabliczki czekoladowe, których wartość sprzedaży przekroczyła 937 mln zł, zaś na trzecim miejscu uplasowały się cukierki i lizaki z wynikiem prawie 805 mln zł. Ta ostatnia kategoria pod względem wartości nieznacznie wyprzedziła praliny, które osiągnęły wynik 800 mln zł. Praliny należą do produktów zdecydowanie bardziej sezonowych, powiązanych z takimi okazjami jak święta czy imieniny, ponadto w miesiącach wakacyjnych konsumenci kupują mniej produktów czekoladowych. W ujęciu wartościowym kategoria cukierków i lizaków przeważała nad pralinami, bo tego rodzaju słodycze charakteryzują się bardziej ustabilizowaną sprzedażą w ciągu roku.
Kategorią o najmniejszej wartości sprzedaży wciąż pozostają chałwa i sezamki, na które konsumenci przeznaczyli jedynie 71 mln zł. Jednak sprzedaż takich słodyczy wzrosła o 3% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.

Kluczowe kanały sprzedaży

Sprzedaż wartościowa koszyka słodyczy w głównej mierze oparła się na dyskontach, które wciąż zyskują na znaczeniu – co trzecia złotówka wydawana na słodycze trafiła do tego kanału sprzedaży. Kolejne były supermarkety (17%). Na trzecim miejscu uplasowały się średniej wielkości sklepy spożywcze, które z wynikiem 16,2% mają podobne znaczenie jak supermarkety. Porównując koszyk słodyczy do kategorii spożywczych większe znaczenie odgrywa duży format sprzedaży – hipermarkety, supermarkety oraz dyskonty łącznie odpowiadają za 62,3% wartości sprzedaży, podczas gdy dla koszyka spożywczego to odpowiednio 59,2% w omawianym okresie. Odwrotnie jest w odniesieniu do sklepów spożywczych – w przypadku koszyka spożywczego odpowiadają one za 35,6% wartości sprzedaży, gdy dla słodyczy to o 2 pp. mniej.
Największą dynamikę pod kątem rozwoju wartościowego, wolumenowego i ilościowego we wskazanym okresie wykazała kategoria ciast gotowych (kolejno +9,0%, +7,0%, +7,8%). Najlepiej sprzedawały się ciasta paczkowane oraz croissanty, dzięki poszerzeniu dystrybucji numerycznej w dwóch kanałach: na stacjach benzynowych oraz w małych sklepach spożywczych. Większość słodyczowych kategorii była sterowana przez czynniki cenowe (wzrost wartości sprzedaży szybszy niż wolumen czy sprzedaż w sztukach) – wyjątek stanowiły gumy do żucia (stabilizacja na poziomie -0,1%) oraz figurki i zestawy czekoladowe (-1,2%). W przypadku figurek wzrost sterowany był większym wolumenem sprzedaży produktów (+5,7%). 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony