REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020
Słoik nadal jest najbardziej popularną formą pakowania w kategorii dań gotowych

Słoik nadal jest najbardziej popularną formą pakowania w kategorii dań gotowych (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Słoik pozostaje najpopularniejszą formą pakowania w kategorii dań gotowych. Tradycyjne potrawy, takie jak fasolka po bretońsku, gołąbki, pulpety czy bigos cieszą się w Polsce niesłabnącym powodzeniem. Według ekspertów to stabilny rynek, więc mimo rozwoju wielu nowych kategorii dań gotowych, pozycja słoików nie jest na razie zagrożona.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Rynek dań gotowych w słoikach rośnie powoli i nic nie wskazuje na to, żeby miał nagle przyspieszyć. Najprawdopodobniej w najbliższych latach utrzyma się dodatnia dynamika, na jedno- lub dwuprocentowym poziomie. Czołowe marki dań w słoikach to: Pamapol, Pudliszki, Stoczek, Męska Rzecz, Łowicz, Międzychód i Agrovita. Choć obecna kondycja rynku jest dość pozytywna, pamiętajmy, że jeszcze nie tak dawno temu omawiana kategoria ulegała dostrzegalnym spadkom. Zdaniem Aleksandry Trzcińskiej, dyrektor marketingu w Grupie Makarony Polskie, do której należą marki Stoczek i Męska Rzecz, dzisiejsza pozytywna sytuacja na rynku to wypadkowa trzech subtelnych aktywności, które w ostatnim czasie zyskały na znaczeniu – subtelnych, ponieważ po części wypływających z kondycji rynku, po części zaś z prowadzonych przez jednego liczącego się gracza i kilku mniejszych jednocześnie. - Po pierwsze mówimy o deflacji cenowej, która dotknęła tę kategorię. Dzięki temu zwiększył się wolumen zakupowy w tej grupie konsumentów, którzy już byli jej użytkownikami. Po prostu w części wyborów zakupowych, ze względów ekonomicznych, konsumentom bardziej opłacało się spożywać produkty w słoikach niż inne – tłumaczy Aleksandra Trzcińska. Po drugie, chodzi o aktywność w ramach promocji szerokopasmowej. – Na rynek wpłynęła m.in. telewizyjna kampania jednego z producentów. Teraz w rolę promotora dań gotowych w słoikach wchodzi kolejna firma. Po dłuższej ciszy w eterze, wzmożone działania promocyjne na pewno przełożą się na wzrosty sprzedaży – prognozuje ekspertka. Po trzecie, kategoria przełamała nieco stagnację produktową i na rynku zaczęły pojawiać się nowości. – Marka Męska Rzecz ma w tym swój duży udział. To właśnie my jako pierwsi zdecydowaliśmy się w sektorze pierszo- i średniocenowym popularyzować smaki kuchni świata – przypomina przedstawicielka Grupy Makarony Polskie.

Latem najlepiej

Podobnie jak inne dania gotowe, słoiki najlepiej sprzedają się w szeroko rozumianym okresie letnim – od maja do września. Na rynku nie występują jednak drastyczne sezonowe wahnięcia sprzedaży. Natomiast ponadstandardowe aktywności producentów, nawet poza sezonem, są wyraźnie widoczne na krzywej sprzedaży. - Obserwując kategorię na bieżąco widzimy często spore piki niesezonowe, w które sami mamy nierzadko ogromny lub decydujący wręcz wkład, np. poprzez organizację impaktowych akcji promocyjnych z bardzo korzystną ceną – akcentuje Aleksandra Trzcińska. W jej ocenie szansą dla dań gotowych w słoikach jest wdrażanie ciekawych smaków inspirowanych kuchniami świata, a także linie dań o specjalnym przeznaczeniu dietetycznym, np. wegańskie, bezglutenowe czy bez laktozy. Ta druga grupa to praktycznie osobny segment kategorii, którego odbiorcy mają zupełnie inne wymagania niż przeciętny konsument. Potencjał wyrobów dedykowanych określonym grupom klientów dostrzegły już sieci handlowe, które w ostatnim czasie dynamicznie rozwijają półkę tego typu dań pod markami własnymi. Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia dodaje, że konsumenci generalnie stali się bardziej wrażliwi na tak zwane „doświadczenia zakupowe”, oraz wygodę przygotowywania i spożywania dań gotowych. – Ponieważ trudno jest z pragmatycznych, jednofunkcyjnych dań gotowych w słoikach uczynić przekąskę, moim zdaniem większą szansę na rozwój będą miały segmenty, które „wyszły” ze słoików i przeniosły się na lekkie tacki i do wygodnych pojemników – ocenia szef zakładów mięsnych z Sosnowca. Podobnie uważa Mieczysław Walkowiak, wiceprezes ds. handlu i marketingu Sokołów S.A. – Dania w słoikach mają stałą i ugruntowana pozycję na rynku. Jednak w najbliższej przyszłości nowe pokolenie konsumentów będzie poszukiwało produktów bardziej wygodnych, podanych w bardziej praktycznych opakowaniach – przewiduje ekspert. Nie do końca zgadza się z tym Robert Jankowski, prezes Pamapolu. – Rynek dań gotowych w słoikach ma się bardzo dobrze. Konsumenci wskazują, że taki rodzaj opakowania jest dla nich atrakcyjny, ponieważ mogą zobaczyć zawartość. Słoik kojarzy się z domowymi wyrobami, tradycją i domowym smakiem, a konsumenci przywiązują do tego dużą wagę – przypomina.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony