REKLAMAWitpak, baner główny (lipiec-sierpień 2019)
Placówki z tego samego segmentu handlują zazwyczaj podobnym asortymentem. Dlatego od konkurencji trzeba odróżnić się dodatkowymi usługami oraz detalami budującymi wizerunek nowoczesnego sklepu.
REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec 2019)

Zacznijmy od usługi cash back, która pozwala klientom wypłacać gotówkę (do 300 zł) ze sklepowej kasy przy płaceniu za zakupy kartą płatniczą. To wygodny sposób wypłaty niewielkich kwot z rachunku bankowego bez potrzeby korzystania z bankomatu. Usługa jest szczególnie popularna w mniejszych miastach i na wsi. Bywa, że z cash backu korzysta tam więcej osób niż z bankomatu (często jedynego w okolicy). Tak właśnie jest w pewnej wsi w woj. świętokrzyskim, gdzie gotówka w bankomacie jest zbyt rzadko uzupełniana, przez co wielu klientów nie marnuje czasu na sprawdzanie, czy ją dowieziono i od razu idzie wypłacać pieniądze przy okazji zakupów w sklepie. Aby uruchomić usługę cash back, trzeba mieć terminal do płatności kartami płatniczymi i podpisać z operatorem aneks do umowy. W ciągu miesiąca dostarczy on do sklepu materiały informujące o usłudze oraz przeszkoli personel.

Doładowania telefonów

Kiedyś były zdrapki z kodami uzupełniającymi stan konta w telefonie. Dziś kody są drukowane za pośrednictwem terminali do płatności bezgotówkowych. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko zaoszczędzić miejsce w sklepie (nie trzeba magazynować zdrapek), ale przede wszystkim – uniknąć zamrażania gotówki w zapasach zdrapek. Za pośrednictwem jednego urządzenia można sprzedawać doładowania każdego z operatorów komórkowych, a przy okazji także operatorów taniej telefonii międzymiastowej i międzynarodowej. Usługa pozwala zwiększyć obroty i zarobić – detalista dostaje część marży operatorów telefonicznych. Dla klienta z kolei ważna jest elastyczność formy zapłaty za doładowanie (karta lub gotówka). Koszty szkoleń pracowników oraz zakupu materiałów marketingowych zazwyczaj ponosi firma oferująca usługę.

Płatności rachunków

Dzięki tej usłudze klienci mogą opłacać rachunki np. za energię elektryczną, gaz, usługi telekomunikacyjne czy nawet spłacać raty przy okazji robienia zakupów. Kody kreskowe na rachunkach ułatwiają dokonanie płatności za pośrednictwem terminalu, skracając czas obsługi. Konsument otrzymuje potwierdzenie zrealizowania transakcji w postaci wydruku z terminalu, zawierającego wszelkie informacje potrzebne do identyfikacji płatności. Dla klientów to rozwiązanie ma dwie podstawowe zalety: nie muszą już chodzić np. na pocztę (urzędy pocztowe są czynne krócej niż większość sklepów), pobierana jest od nich stała prowizja wynosząca 1­‑2 zł, niezależnie od wysokości rachunku.

Odbiór zużytych baterii

Jeśli chce się wyjść naprzeciw proekologicznym postawom klientów, można podpisać umowę z firmą uprawnioną do odbioru zużytych baterii i przenośnych akumulatorów. Zazwyczaj taka firma bezpłatnie dostarczy do sklepu pojemniki do zbiórki, spełniające ustawowe wymagania. Należy ustawić je w widocznym dla klienta miejscu, np. w pobliżu koszyków. Po zapełnieniu pojemnika firma odbiera go, bezpośrednio lub za pośrednictwem kuriera, i dostarcza nowy.

Zakupy mają być przyjemne

Szybko przybywa sklepów, w których leci muzyka, co umila zakupy. Najprościej jest po prostu włączyć radio, ale wiąże się to z koniecznością płacenia tantiem takim instytucjom, jak ZAiKS (Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych) czy SAWP (Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno­‑Muzycznych). Wadą takiego rozwiązania jest przypadkowość emitowanych utworów oraz spore prawdopodobieństwo, że w eterze pojawi się reklama konkurencji. Tymczasem firmy świadczące usługi z zakresu audiomarketingu dobierają muzykę, która ma pozytywnie wpłynąć na nastrój klientów, i przygotowują kompilacje utworów, inne na każdy sezonu, a nawet porę dnia. Nie trzeba wtedy płacić tantiem, można też przerywać muzykę spotami reklamowymi. Dla uatrakcyjnienia przekazu muzyka i komunikaty mogą być wzbogacone np. o kalendarium, ciekawe wydarzenia ze świata, nowości kinowe itp. Aby puszczać klientom muzykę w sali sprzedaży, w sklepie powinien znajdować się system nagłośnienia ze wzmacniaczem. Jeśli placówka ma stałe łącze, aktualizacja emitowanego materiału odbywać się będzie za pośrednictwem internetu. Przeciętny abonament uiszczany firmie trudniącej się audiomarketingiem wynosi około 100 zł.

(SSZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 9  (148), Wrzesień 2015

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony