REKLAMARetail FMCG Congress - Banner Główny - lipiec 2020
Żubrówka Biała

Żubrówka Biała (fot. materiały własne)

Strona 3 z 3
REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

– Natomiast na pierwszych stronach gazetek wydawanych przez sieci convenience widoczna jest tylko wódka i whisky, która w tym roku dominuje – 71,43 proc. W zeszłym roku było odwrotnie, bo prym wiodła wódka – 75%. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w tego typu sklepach klienci robią zakupy uzupełniające, gdy np. zostają zaskoczeni przez gości albo idą w odwiedziny. Tu po prostu wpada się po tzw. flaszkę. Dlatego promowane są produkty najpopularniejsze, bez względu na ich ceny. Oczywiście naturalną rzeczą jest wspieranie sprzedaży art. najlepiej rokujących – wyjaśnia prezes Faliński.

W dyskontach, podobnie jak w sieciach convenience, dominuje wódka (2018 – 76,74 proc., 2019 – 67,82 proc.) i whisky (2018 – 22,09 proc., 2019 – 26,44 proc.). Sebastian Starzyński zwraca uwagę na to, że dane pochodzą tylko z 4 sieci dyskontowych. Dlatego bardzo duży wpływ na średnią ma polityka każdej z nich. Prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA widzi w tym zakresie dużą stabilność. Świadczy o niej liczba promocji, która jest bardzo podobna we wszystkich sklepach.

– Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że na pierwszych stronach gazetek hipermarketów również głównie pojawia się wódka. Chociaż odnotowała widoczny spadek, tj. z 78,07 proc. do 68,75 proc. Na drugim miejscu jest whisky, która miała z kolei nieznaczny wzrost z 21,05 proc. do 23,44 proc. W mniejszym stopniu, ale jednak występują rum i gin. Ten format promuje wszystko w odpowiednich proporcjach. Whisky ma mu przynieść spore zyski, wódka zawsze pozwala zarobić, a gin z rumem to nie tylko trunki, ale też dodatki do szerokich zakupów, z których robi się np. koktajle czy desery – objaśnia dr Maria Andrzej Faliński.
W supermarketach również wódka (2018 – 76,05 proc., 2019 – 73,68 proc.) i whisky (2018 – 17,23 proc., 2019 – 22,81 proc.) są najbardziej widoczne na pierwszych stronach gazetek. Mechanizmy są podobne jak w innych formatach. Niewielki udział ma rum. Natomiast gin i brandy w tym roku całkowicie wypadły z zestawienia. Jak podsumowuje Marcin Lenkiewicz, mała ilość sprzedaży nie zachęca do oddawania im cennej powierzchni gazetkowej.

Dane pochodzą z zasobów międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland. Zostały zebrane z dyskontów, hipermarketów, supermarketów i sieci convenience. Obejmują I kwartał 2018 oraz 2019 roku.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony