REKLAMAMLEKOVITA - Święta Śmietanka - Baner Główny (14-19.12.2019)
Rynek słodyczy czekoladowych rozkręca się we wrześniu. Typowym akcjom marketingowym towarzyszy wprowadzanie do obrotu nowych produktów. Zgodnie z trendami, w tym roku producenci zaoferują m.in. białe czekolady oraz tabliczki z podwójnym nadzieniem. Wyraźnie widać, że tradycyjne bomboniery zmieniają format opakowań na bardziej poręczny, a batony są dostępne w wersjach „do dzielenia się”.
REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)

Sprzedaż wyrobów czekoladowych jesienią zdecydowanie wzrasta, ale przygotowania producentów do sezonu ruszają kilka miesięcy wcześniej. – Wbrew pozorom lato to również pracowity okres w branży, zwłaszcza jeśli chodzi o planowanie harmonogramów, kampanii promocyjnych, strategii, którymi będziemy posługiwać się w najgorętszym okresie sprzedażowym – mówi Katarzyna Turlej z firmy Wawel. Producent będzie wspierał Kasztanki, Tiki Taki, Malagę i Michałki zarówno działaniami mediowymi, jak i w punktach sprzedaży, dopasowując działania promocyjne do poszczególnych kanałów dystrybucji.

Lider stawia na czekolady i praliny

Nowości w ramach tabliczek i pralin, najbardziej perspektywicznych kategorii na rynku wyrobów czekoladowych, zaproponuje jesienią Mondelez Polska, właściciel takich marek jak Milka i Alpen Gold. Jak zapowiada Maria Dudzińska reprezentująca producenta, produkty będą miały duże wsparcie marketingowe. – Planujemy m.in. kampanię telewizyjną oraz promocję konsumencką z atrakcyjnymi nagrodami – zapowiada Maria Dudzińska, nie zdradzając jednak żadnych szczegółów. W maju producent zanotował rekordowy, sięgający 32 proc. udział w rynku tabliczek czekoladowych oraz najwyższy w historii udział w całym rynku słodyczy czekoladowych – 18,2 proc. (Mondelez Polska za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, maj 2013).

Białe czekolady zyskują na znaczeniu

Również LOTTE Wedel zaplanował na jesień kilka premier. Do sprzedaży trafi m.in. kolekcja białych czekolad z dodatkami. To odpowiedź producenta na rosnący popyt na tego typu wyroby. „Białą odsłonę” będzie miało także Ptasie Mleczko, oferowane dotychczas w tej wersji tylko w sklepach sieci Biedronka. – Produkt został doskonale przyjęty przez konsumentów, co zachęciło nas do wznowienia produkcji – wyjaśnia Magdalena Kołodziejska z LOTTE Wedel. Do końca br. firma wprowadzi kilka  kolejnych nowości, tymczasem konsumenci mogą już kupić wedlowskie czekolady nadziewane o smaku deserów: Panna cotta, Tiramisu i Creme brule. Ponadto w sierpniu rozpoczyna się promocja konsumencka typu „Kup, otwórz i sprawdź, czy wygrałeś”, którą objęte są Ptasie Mleczko, tabliczki 100 g oraz batony Pawełek. Akcja ma wsparcie w postaci reklam telewizyjnych, materiałów POS oraz działań w Internecie i prasie branżowej.

Znane marki batoników w formacie pralin

Jeszcze w wakacje konsumenci będą mogli zapoznać się z nową propozycją firmy Mars Polska. To praliny w opakowaniach 260 g: Snickers Miniatures, Twix Miniatures i Mars Miniatures.

Jak wyjaśnia Magdalena Łazicka z Mars Polska produkty te adresują okazję konsumencką „do dzielenia się” – największą i najdynamiczniej rosnącą (wzrost wartościowy na poziomie blisko 9 proc.) w kategorii wyrobów czekoladowych. Łazicka dodaje, że format kwadratowego pudełka jest  rozpoznawanym przez konsumentów wyznacznikiem pralin, a opakowanie, które po otwarciu zamienia się w tackę, efektownie prezentuje się na stole. Oferta skierowana jest zarówno do handlu nowoczesnego, jak i tradycyjnego, a nowość będzie reklamowana w telewizji i prasie branżowej. Do punktów sprzedaży producent skieruje materiały POS.

Rozgrzewka przed świętami

Firma Millano przygotowania do sezonu zaczyna wczesną wiosną. – Badając i monitorując trendy oraz analizując sprzedaż z lat poprzednich, jesteśmy w stanie przygotować i tak zaplanować produkcję, aby jesienią wprowadzić na rynek nowe produkty – mówi Katarzyna Bocer, kierownik marketingu Millano, dodając, że jest to dobry moment na debiut produktu, gdyż konsumenci mają dość czasu na zapoznanie się z ofertą przed podjęciem świątecznych decyzji zakupowych. W jesiennej ofercie Millano pojawią się dwa warianty tabliczek z czekolady mlecznej z dwuwarstwowym nadzieniem: z kremowym nadzieniem jogurtowym z dodatkiem dżemu truskawkowego oraz z jabłkowym z dżemem jabłkowym i cynamonem. Kolejną propozycją będzie połączenie czekolady deserowej z czekoladowym nadzieniem i dżemem wiśniowym. Wszystkie tabliczki będą dostępne również w formie pralinek.

Także jesienią Millano przedstawi zestaw czterech najpopularniejszych batoników Delicadore Quadratto: kremową truskawkę, intensywny orzech laskowy, słodką latte macchiato oraz płynny karmel w nowym, eleganckim kartoniku. Już teraz kupić można nowe czekolady premium Brand Delicadore Intense w opakowaniach 126 g, składające się z sześciu pojedynczo zapakowanych minitabliczek. Nowość jest oferowana w czterech wariantach: czekolada mleczna, gorzka o 70 proc. zawartości kakao, deserowa z kawałkami kawy Arabica oraz mleczna z dodatkiem chrupiącego toffee.

Producent wprowadzi też impulsowy batonik Chocflow w dwóch klasycznych smakach: płynnego karmelu oraz słodkiego ajerkoniaku.

Już teraz zmiany w świątecznej ofercie zapowiada Vobro – producent skieruje na rynek nowości i zmieni oprawę graficzną kolekcji bożonarodzeniowych. Jesień stać będzie pod znakiem chętnie kupowanych w tym okresie wyrobów, czyli: Wiśni w Likierze, Frutti di Mare oraz Trufli – zarówno Dekorowanej, jak i w Białej Czekoladzie.

Reprezentujący firmę Rafał Mglej zapowiada, że po raz pierwszy o tej porze roku do sprzedaży trafią cukierki karmelowe ToffiVo.



Na rynku czekolad sklepy tradycyjne wygrywają z dyskontami

Sprzedaż słodyczy czekoladowych rośnie w tempie 7,3 proc., charakteryzując się najwyższą dynamiką wśród topowych kategorii spożywczych. Na znaczeniu dla rozwoju tej kategorii zyskuje kanał tradycyjny, odpowiedzialny za 41,4 proc.* wartości jej sprzedaży z dynamiką wzrostu sięgającą 9,2 proc. Mniejsze sklepy generują już 51 proc. wartości rocznego wzrostu, prześcigając pod tym względem dyskonty. W ramach kanału tradycyjnego słodycze czekoladowe najdynamiczniej rozwijają się w dużych (dynamika 16,9 proc.) i i średnich sklepach spożywczych (8 proc.). Za rosnące udziały w kanale tradycyjnym odpowiadają trzy największe segmenty: batony i wafle (wzrost o 6,8 proc.), tabliczki (8 proc.) oraz praliny (8,1 proc.). Z producentów batonów i wafli największy udział we wzroście mają I.D.C. Polonia, właściciel Góralków, Mondelez Polska (Prince Polo) oraz Mars Polska, największy producent w omawianym segmencie, właściciel marek Snickers, Twix i Mars.

Na uwagę zasługują także M&M’s – lider segmentu draży w czekoladzie, który w kanale tradycyjnym notuje wzrosty sprzedaży na poziomie 21,4 proc. Za sukces ten odpowiadają przede wszystkim M&M’s Orzech w opakowaniach 100 i 200 g, których dynamika wynosi odpowiednio 50 i 57 proc. Nadal jednak najważniejszym SKU pod względem wartości sprzedaży pozostaje M&M’s Orzech w formacie impulsowym 45 g. Tak silny wzrost tej marki pozytywnie wpływa na rozwój całego segmentu, którego dynamika sprzedaży w kanale tradycyjnym wynosi 6,4 proc.

Magdalena Łazicka, Mars Polska
*wszystkie dane: Mars Polska za Nielsenem, Panel Handlu Detalicznego, cała Polska 2013 vs. 2012


(CHB)

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony