REKLAMAROS-SWEET - baner główny (sierpień 2018)
Dla współczesnych klientów, coraz bardziej ceniących sobie szybkość i wygodę robienia zakupów, liczą się przede wszystkim bogactwo i jakość oferty. Im jest ona lepiej wyeksponowana i dostosowana do profilu głównej grupy kupujących, tym korzystniej dla obrotów placówki. Rozsądnie wdrażane zmiany mogą bowiem zwiększyć sprzedaż nawet o 60 proc.
REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)
Systemy tzw. jednej kolejki czy samoobsługowe kasy służą likwidacji zatorów przy wyjściu ze sklepu

Systemy tzw. jednej kolejki czy samoobsługowe kasy służą likwidacji zatorów przy wyjściu ze sklepu

Ze sklepem jest trochę tak, jak z kandydatem na pracownika. Im bardziej jest on profesjonalny, atrakcyjny wizualnie i wszechstronny, tym lepiej. Problem jednak w tym, że przywołane kryteria spełnia aktualnie większość placówek detalicznych. Jak więc zwrócić na siebie uwagę? Eksperci radzą, by dobrze zbadać profil mieszkającego lub pracującego w pobliżu klienta i dopasować ofertę do jego oczekiwań. Warto przede wszystkim wypracować własną tożsamość, wyróżnić się i wyspecjalizować w czymś, czego nie mają inni – szczególnie bezpośrednia konkurencja.

Od czytelni po aptekę

Tendencją widoczną w europejskim handlu jest wyraźna specjalizacja oferty, ale jednocześnie zapewnienie maksymalnie wielu atrakcji. W krajach Europy Południowej, takich jak Hiszpania czy Portugalia, widocznym zjawiskiem jest próba przywiązania klienta dodatkową usługą lub rzadkim towarem. W ostatnich latach na Półwyspie Iberyjskim wyraźnie przybyło obiektów detalicznych połączonych z małymi barami, kawiarniami lub cukierniami. Powstają one również w innych krajach Starego Kontynentu, gdzie niektórzy handlowcy dostosowali się do potrzeb lokalnych społeczności, uruchamiając w placówkach usytuowanych na osiedlach zamieszkałych przez starsze osoby specjalne kąciki z lekami bez recepty, a czasem też małe… przychodnie zdrowia. Z kolei w pobliżu kampusów uniwersyteckich coraz powszechniejsze stają się sklepy spożywcze z szeroką gamą pozycji książkowych, płyt CD/DVD i prasy, a niekiedy nawet z ławeczkami dla czytelników. Coraz częściej specjalnością placówek handlowych zlokalizowanych w sąsiedztwie centrów biurowych stają się natomiast stoiska z kanapkami lub gotowymi daniami.

Szeroki wachlarz usług


Aby jeszcze bardziej przybliżyć się do klientów, niektórzy detaliści (zazwyczaj sieciowi) postawili na rozwój dostaw towarów zamawianych przez Internet bezpośrednio do domu, czy utworzyli punkty samochodowego odbioru zakupów przy sklepach – tzw. model Drive rozwijają dziś w Europie m.in. E.Leclerc czy Carrefour. Ten ostatni sporo też eksperymentuje. W ostatnich tygodniach we Francji uruchomił np. nową sieć małych sklepów z ofertą wyłącznie spożywczą. Dla przeciwwagi austriacki Dayli tworzy w Polsce i kilku krajach Europy Środkowo­‑Wschodniej koncept niewielkich osiedlowych sklepów z niezwykle urozmaiconą gamą towarów i usług. Poza podstawową ofertą spożywczą, chemiczną i kosmetyczną pojawią się tam kąciki gastronomiczne, punkty obsługi bankowej i pocztowej, a klient będzie mógł zrobić ksero dokumentu, wysłać faks czy nadać list. Kolejnym członem projektu Dayli jest sekcja, w której asystenci wspierają klientów w zakupach online. Rozwiązanie jest szczególnie trafione w przypadku prowincji.

Detaliści coraz częściej przywiązują też wagę do szybkiej obsługi klienta. Dość wspomnieć systemy tzw. jednej kolejki (zaczerpnięte z modelu pocztowego) czy automatyczne kasy, przy których samodzielnie skanuje się zakupione towary.

Ekologia na miejskie osiedla

Nasilająca sie w Polsce moda na ekologiczną żywność i zdrowy styl życia powinna skłaniać detalistów do inwestowania w tę ofertę. Widoczną tendencją zachodnioeuropejskich sklepach jest obecnie sprzedawanie warzyw i owoców z nisko usytuowanych plastikowych lub drewnianych skrzynek, które sprawiają wrażenie, że dotarły do placówki bezpośrednio z pola. Powinny być one sytuowane w sąsiedztwie tzw. zdrowej żywności, najlepiej w nieco rustykalnej scenografii.

Eksperci postulują, by do tradycyjnych polskich sklepów chętniej wprowadzać ofertę towarów ekologicznych. Radzą zaczynać z symbolicznymi kącikami, które – przy rosnącym zapotrzebowaniu – można będzie poszerzyć. Zapewniają, że opłacalność takiego rozwiązania możliwa jest już w sklepach z zaledwie stumetrową salą sprzedaży.
Zaproszenie na bazar

Widocznym trendem w aranżacji placówek handlowych jest tworzenie atmosfery lokalnego targowiska, gdzie klient mógłby poczuć się swobodniej oraz traktować sklep jako część swojego prywatnego świata. Strategia taka może okazać się niezwykle skuteczna w osiedlowych dyskontach, gdzie kupujący poszukują „własnej przestrzeni”. Gdy w sposób przemyślany skorygujemy ustawienie sklepowych półek, klienci, często nieświadomie, zdecydują się na większe zakupy. Nasilenie sprzedaży może dotyczyć większej grupy towarów. – Dla przykładu, atrakcyjne wyeksponowanie serów jest impulsem do większego zainteresowania się dodatkami do nich, takimi jak masło czy pieczywo – wyjaśnia Michał Gawęcki, specjalista ds. aranżacji przestrzeni sklepowych.

Nabiał jest w ostatnim czasie kategorią, na którą stawia coraz więcej sieci handlowych. Dobra ekspozycja artykułów mleczarskich stanowi priorytet m.in. dla Jeronimo Martins i Carrefoura. Francuzi od dwóch lat wdrażają w swoich europejskich sklepach tzw. koncept Planet, gdzie sery wystawione są w specjalnie wydzielonej sekcji, w której klient ma możliwość obserwowania procesu ich dojrzewania. Nowa idea sprzedaży bazuje też na ustawianiu wewnątrz placówki stoisk z obsługą, szerokiej ofercie mięs, świeżych owoców i warzyw, a także nowatorskim systemie oświetlenia.

Poszerz alejki, rozjaśnij salę sprzedaży

Coraz bardziej widocznym trendem w sklepach jest zwiększanie powierzchni handlowej poprzez likwidację zbędnych mebli lub zastąpienie ich wąskimi regałami. Dzięki temu można uzyskać szersze alejki, doświetlić salę sprzedaży, a w konsekwencji poprawić widoczność towarów, zwiększając ich rotację.

W małych sklepach wyższe natężenie światła uzyskuje się poprzez większą powierzchnię okien usytuowanych pod sufitem, jak również dzięki zastosowaniu podświetlanych półek. Do rozjaśnienia ich zawartości najlepiej zastosować systemy LED. Inne typy oświetlenia są mniej energooszczędne i podnoszą koszty funkcjonowania obiektu – np. w nowych dyskontach sieci Aldi Nord w Europie Zachodniej lepsze oświetlenie LED­‑owe ma nie tylko spożywka, ale także oferta kosmetyczna.

Ambitniejsi handlowcy, z grubszą zawartością portfeli, nie powinni oszczędzać na systemach oświetlenia. Nowinek skutecznie poprawiających prezentację produktów na półkach nie brakuje. Sterowane elektronicznie układy jarzeniówek, żarówek punktowych i świetlików dostosowują się do określonej pory dnia, roku lub do konkretnego wydarzenia. Chociaż są one droższe od tradycyjnych o około 50 proc., to mogą zwrócić się już po trzech latach.

Detalista powinien zadbać też o możliwie duże natężenie światła naturalnego, co w najnowszych rozwiązaniach uzyskuje się np. poprzez szeregową lokalizację okien. Dzięki temu można liczyć na mniejsze zużycie energii elektrycznej oraz niższe koszty prowadzenia działalności. – Z wykorzystaniem szeregowych okienek łatwiej też wymieniać powietrze nagrzane przez funkcjonujące w sklepie lady i regały chłodnicze – wskazuje Grzegorz Tuszyński, przedstawiciel aranżującej sklepowe wnętrza spółki Trapez. Specjaliści przekonują, że przemyślane zmiany w wystroju sali sprzedaży mogą przyczynić się do zwiększenia obrotów w stosunku do tradycyjnych rozwiązań nawet o 60 proc.









Marcin Zatyka

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony