- Lewica, a konkretnie partia Razem chce walczyć z nadmiernym spożywaniem alkoholu przez Polaków. Na jej celowniku znalazły się między innymi bardzo popularne oferty na sprzedaż piwa 12+12, które znamy ze świąt i długich weekendów.
- Rosyjskie produkty znikają z półek polskich sklepów. Naprawdę! Badania CMR pokazują, że liczba rosyjskich produktów na półkach sklepów w Polsce zmniejszyła się od momentu inwazji Rosji na Ukrainę.
- Wszyscy ją słyszeliśmy i nie potrafimy jej "odsłyszeć". Najbardziej irytująca reklama tego roku promuje debiut nowego marketplace'a w Polsce. Czy Shopee zdobędzie przychylność naszych rodaków i czy przebije się dzięki niej na rynku mocno "zaopiekowanym" przez Allegro, Amazon czy AliExpress?
Mamy zwycięzcę w konkursie na najbardziej irytującą reklamę roku — Subiektywny Przegląd Tygodnia
Senat opowiedział się za wprowadzeniem nowych stawek opłaty cukrowej. A to oznacza wzrost cen napojów, w tym energetyków. O ile mogą zdrożeć napoje? Czy prezydent Karol Nawrocki podpisze czy zawetuje ustawę?
Senat przegłosował wyższą opłatę cukrową
Senat 27 listopada 2025 roku przyjął bez poprawek projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym. Oznacza to, że jest coraz bliżej wdrożenia wyższej opłaty cukrowej. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 62 senatorów, a 28 było przeciw.
Rząd tłumaczy zmianę prawa i wprowadzenie wyższej opłaty cukrowej względami prozdrowotnymi, ale też zapewni wyższe wpływy do budżetu państwa.
Jakie są proponowane stawki nowej opłaty cukrowej i od kiedy?
Przyjęta przez Senat ustawa wprowadza podwyżki opłat stałej i zmiennej za zawartość cukrów lub słodzików w napojach.
W przeliczeniu na 1 litr napoju nowe stawki będą wynosić:
- opłata stała za zawartość cukrów w ilości do 5 g w 100 ml napoju lub za zawartość substancji słodzącej (tzw. słodzików): z 0,50 zł do 0,70 zł,
- opłata zmienna za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju: z 0,05 zł do 0,10 zł,
- opłata za zawartość kofeiny lub tauryny: z 0,10 zł do 1,00 zł,
- opłaty maksymalnej: z 1,20 zł do 1,80 zł.
Ministerstwo Finansów argumentuje, że obowiązująca wysokość opłaty jest już niewystarczająca, by wpływać na zachowania konsumentów, ponieważ znacząco odbiega od aktualnych cen napojów.
Transformacja supermarketów Auchan we franczyzę Intermarché i Netto może okazać się jednym z najbardziej znaczących ruchów na rynku handlowym ostatnich lat. Za kulisami tej operacji kryje się jednak szerszy kontekst współpracy. Czy czeka to również sklepy Auchan w Polsce?


