29.05.2024 / 14:09
StoryEditor

Rewolucja w dostawach błyskawicznych? Przesyłka może być dostarczona w dowolne miejsce na świecie w 90 minut

Kapsuła Sierra Space Ghost (źródło: sierraspace.com)
Sierra Space, komercyjna firma zajmująca się m.in. technologiami z zakresu bezpieczeństwa militarnego, rozwija projekt kosmicznego statku logistycznego, który ma być w stanie dostarczyć produkty w dowolne miejsce na ziemi w czasie 90 minut! Platforma Sierra Space Ghost pomyślnie przeszła testy beta. Problem tylko w tym, że koszty także są kosmiczne.

Firma Sierra Space, z siedzibą w Louisville w stanie Colorado zajmuje się technologiami kosmicznymi oraz obronnymi. Jednym z rozwijanych przez ten start-up projektów jest Sierra Space Ghost – kosmiczny pojazd dostawczy, który jest w stanie dostarczyć towar w dowolne miejsce na ziemi w czasie 90 minut!

Projekt polega na tym, że na niskiej orbicie kosmicznej umieszcza się kapsułę z produktami o wadze nawet do 750 kg, która może przebywać w kosmosie kilka lat. Gdy pojawia się potrzeba dostarczenia ładunku w dowolne miejsce na ziemi, system w odpowiednim momencie włącza silniki hamujące i w rezultacie rozpoczyna się opadanie kapsuły. Do pewnego momentu jest to spadanie swobodne, a po wejściu w atmosferę otwiera się spadochron. Twórcy projektu przekonują, że będą w stanie dostarczyć przesyłkę z dokładnością do ok. 100 m od wyznaczonego celu.

Kluczowym problemem, jaki należało rozwiązać, nie była jednak precyzja lądowania, a sposób ochrony ładunku przed wysokimi temperaturami, wywołanymi przez tarcie w momencie wchodzenia w atmosferę. Firma opracowała specjalny system ochrony termicznej, umożliwiający bezpieczny powrót małych ładunków z kosmosu. 1 lutego na Florydzie zakończono pierwszy test, zrzucając trzy ładunki, które nieuszkodzone wylądowały na ziemi.

Sierra Space Ghost nie będzie ze względu na gigantyczne koszty wykorzystywany powszechnie do realizowania dostaw komercyjnych. Projekt ma po części charakter militarny – system może służyć do dostarczania zaopatrzenia żołnierzom znajdującym się w niedostępnych miejscach. Inne zastosowanie to dostarczanie niezbędnych przedmiotów np. ofiarom klęsk żywiołowych, podróżnikom czy naukowcom prowadzących badania w odludnych regionach.

Jeśli system ostatecznie zda egzamin, możliwe będzie rozmieszczenie na orbicie wielu takich kapsuł, które będą zawierać zaopatrzenie dla wojska, żywność czy pakiety ratunkowe i zrzucane będą w razie potrzeby w dowolnym miejscu na ziemi. Ale być może jakiś miliarder zapragnie zamówić sobie szampana z dostawą z kosmosu…

25.04.2025 / 08:16
StoryEditor
Przebodźcowani klienci twierdzą, że mają dosyć wojny cenowej. Wielu nie potrafi wskazać plusów rywalizacji cenowej między sieciami... [BADANIE]
Postawy Polaków wobec wojny cenowej zmieniają się (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Przeciwnicy tzw. wojny cenowej w handlu FMCG twierdzą, że tego typu działania "wprowadzają chaos" w ofertach dyskontów. Inni uważają, że komunikaty reklamowe sieci na temat niskich cen często mijają się z prawdą. Czego jeszcze dowiadujemy się z najnowszego badania postaw konsumenckich?

Z najnowszego raportu opartego na badaniu przeprowadzonym przez UCE Research i Hybrid Europe wśród ponad 5,4 tys. klientów dyskontów wynika, że opinie na temat tzw. wojny ceno...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

29.04.2025 / 09:29
StoryEditor
Znana sieć sklepów padła ofiarą cyberataku. Zakupy online zablokowane
Cyberatak na sieć sklepów Marks & Spencer. Zakupy online zablokowane (fot. Canva + Mark & Spancer)

Znana sieć sklepów została zaatakowana przez hakerów. Kliencie nie mogą zamówić produktów ani przez stronę internetową, ani przez aplikację. Jak sprzedawca radzi sobie z cyberatakiem?

Z artykułu dowiesz się:

  • Cyberatak na sklep Marks & Spencer
  • Przez cyberatak została zablokowana możliwość zakupów online
  • Ofiarą cyberataku padły także Auchan, New Balance i Ochnik
  • GK Specjał nie dała się hakerom

Cyberatak na sklep Marks & Spencer

Duża sieć sklepów – Marks & Spencer (M&S) – padła ofiarą ataku cybernetycznego. M&S to globalna sieć detaliczna z Wielkiej Brytanii, która sprzedaje produkty spożywcze, odzież i artykuły gospodarstwa domowego. Klienci sieci handlowej mieli zacząć zgłaszać problemy ze składaniem zamówień już w weekend Wielkanocny. Natomiast 23 kwietnia Mark & Spancer potwierdził, że doszło do cyberataku.

– Obecnie nie przetwarzamy płatności zbliżeniowych, wstrzymaliśmy odbiór zamówień Click & Collect w sklepach,

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 82% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 07:33