05.02.2019 / 14:19
StoryEditor

W 90 proc. paragonów wykryto truciznę. Czy polscy kasjerzy i konsumenci powinni się bać?

(fot. Pixabay CC0)
Hiszpańscy badacze z uniwersytetu w Granadzie zbadali paragony ze 112 tys. paragonów fiskalnych z trzech krajów i aż w 90 proc. wykryli obecność bisfenolu A – alarmuje Wirtualna Polska.

Bisfenole to organiczne związki chemiczne, powszechnie stosowane w produkcji tworzyw sztucznych. Wydłużony kontakt z nimi może powodować negatywne skutki m.in. dla układu nerwo...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.11.2025 / 10:58
StoryEditor
Dyskonty mają już 43% rynku. Czy jest jakaś granica ich ekspansji? [WYWIAD]
Dyskonty mają już 43% rynku. Gdzie jest granica ich ekspansji? WYWIAD z Szymonem Mordasiewiczem z YouGov (fot. Canva + YouGov)

Dyskonty umacniają swoją pozycję i kontrolują już 43 proc. rynku handlu detalicznego w Polsce. Co może spowolnić ich dalszą ekspansję? Jakie perspektywy stoją przed supermarketami, hipermarketami i małym formatem? Na te pytania odpowiada Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w YouGov.

W wywiadzie przeczytasz:

  • Czy w Polsce jest dziś miejsce na prawdziwy supermarket?
  • Czy na naszym rynku supermarkety mogą konkurować z dyskontami?
  • Czy istnieje jakaś granica ekspansji dyskontów?
  • Jaka przyszłość czeka hipermarkety?

Czy w Polsce jest dziś miejsce na prawdziwy supermarket, taki z szeroką ofertą gastronomiczną, daniami gotowymi?

Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w YouGov:– To pytanie sprowadza się do kwestii: czy powinniśmy kopiować zagraniczne wzorce, czy raczej wsłuchiwać się w potrzeby lokalnego konsumenta? Miałem okazję obserwować różne modele biznesowe – zarówno na Wschodzie, jak i Zachodzie. Jestem przekonany, że nie mamy powodów do kompleksów. Polskie sklepy są dostosowane do oczekiwań rodzimych klientów i oferują świetny asortyment. Jeśli w niektórych z nich nie ma oferty gastronomicznej, to może to oznaczać, że nie ma na nią realnego popytu. Nie ma sensu bezrefleksyjnie naśladować formatów koreańskich czy japońskich, ponieważ każda kultura ma swoją specyfikę.

Rynek niemiecki pokazuje, że supermarkety mogą konkurować z dyskontami…

– Pozostaje pytanie – dlaczego? Być może dany szyld miał lepszą ofertę, ale czy to rzeczywiście kwestia formatu? Dziś określamy Biedronkę czy Lidla mianem dyskontów, ponieważ w ten sposób łatwiej nam opisać ten specyficzny model biznesowy. Granice między formatami handlowymi coraz bardziej zacierają się. Supermarkety i hipermarkety poszukują obecnie nowych strategii, a kierunek zmian wyznaczają właśnie Biedronka, Lidl i Żabka. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 75% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.11.2025 / 09:58
StoryEditor
Na polskim Orlenie tylko polskie parówki? Gigant paliwowy chce stawiać na produkty lokalne
Na zdj. stacja paliw PKN Orlen (fot. materiały prasowe)

Orlen zapowiada, że dostawców swoich produktów spożywczych chce poszukiwać zwłaszcza w Polsce. Pozwala mu na to tzw. prawo local contentu.

O sprawie pisze Puls Biznesu, który podkreśla, że  polskie i unijne przepisy pozwalają na wykluczanie z przetargów firm spoza Unii Europejskiej i państw, które nie mają z nią um...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17. listopad 2025 09:37