Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć ten artykuł.

14.05.2024 / 11:42
StoryEditor

Na Allegro będzie można kupić alkohol. Firma zapewnia, że klienci tego chcą

Już wkrótce będzie można kupić alkohol na Allegro (fot. materiały prasowe)
Allegro pracuje nad wprowadzeniem możliwości zakupu alkoholu przez internet - donosi "Dziennik Gazeta Prawna". Największy marketplace w Polsce dzięki temu ruchowi mógłby poszerzyć ofertę, ale warto pamiętać, że kwestia sprzedawania napojów alkoholowych online jest w Polsce zagmatwana prawnie - nawet jeśli na tego rodzaju działalność decyduje się coraz większa liczba graczy.

Jak czytamy w "DGP", z badań Allegro wynika, że klienci platformy są zainteresowani możliwością kupowania alkoholu online. Firma chce odpowiedzieć na tę potrzebę zakupową. Jednak na razie szczegółów nie zdradza.

Aktualnie na Allegro sprzedaż napojów alkoholowych jest zakazana. Zostało to uregulowane na poziomie regulaminu serwisu.

Według "DGP" napojów alkoholowych kupowanych na Allegro (gdy już taka działalność zostanie uruchomiona) nie będzie można odbierać w automatach paczkowych. Przyczyna? Brak możliwości zweryfikowania wieku kupującego. Alkohol miałby zatem być dostarczany przez kuriera, prosto do domu klienta.

Jednak i taka metoda dostaw budzi wątpliwości. Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom ostrzega, że odbiór alkoholu możliwy jest tylko w punkcie sprzedaży - czyli w lokalizacji, gdzie da się sprawdzić wiek nabywcy oraz ocenić, czy klient nie jest pod wpływem alkoholu (nietrzeźwym napojów alkoholowych sprzedawać nie można).

Czy to w ogóle legalne?

Na portalu wiadomoscihandlowe.pl wielokrotnie pisaliśmy o problemach z uregulowaniem, tudzież brakiem uregulowania sprzedaży alkoholu w Polsce. Dziś alkohole można znaleźć w ofercie choćby Frisco.pl, Biedronki (poprzez Glovo, również w ramach usługi Biek i Party Express), Żabce Jush, Delio, czy Bolt Markecie. Ostrożniejszy jest Lidl, który umożliwia jedynie rezerwowanie alkoholu przez internet - produkty odebrać trzeba następnie w sklepie stacjonarnym (a więc to tam dochodzi do sprzedaży).

Przez lata sądy i organy administracji de facto uznawały, że sprzedaż alkoholu przez internet jest nielegalna. Zdarzały się np. cofnięcia zezwoleń na sprzedaż, po tym jak okazywało się, że w miejscu wskazanym w takim zezwoleniu przedsiębiorca wcale nie prowadził stacjonarnego sklepu, lecz magazyn pod e-commerce.

Firmy stały się jednak bardziej śmiałe do wchodzienia w sprzedaży alkoholu online po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 września 2022 r., zgodnie z którym sprzedaż alkoholu przez internet z określonego w zezwoleniu (fizycznego) punktu sprzedaży nie jest dodatkowym miejscem sprzedaży, a formą sprzedaży. NSA doszedł do wniosku, że skoro w ustawie wprost nie zakazano sprzedaży alkoholu przez internet, to można to robić - oczywiście po spełnieniu pewnych warunków. Uznał zarazem, że przepisy nie obligują kupującego do samodzielnego odbioru alkoholu zakupionego przez internet - co w praktyce oznacza, że towar może być dostarczany przez kuriera pod wskazany przez klienta adres.

Po wyroku NSA ryzyko handlowania alkoholem online zmalało, co skłoniło wielu przedsiębiorców do rozpoczęcia (a czasami wznowienia) tego rodzaju działalności. Firmy dostosowały swoje regulaminy usług, wskazując w nich np., że umowa sprzedaży towaru zostaje zawarta w punkcie sprzedaży, z którego dokonywany jest dany zakup (a nie na odległość), oraz że sprzedaż towaru formalnie następuje "w momencie odbioru towarów przez kuriera w punkcie sprzedaży".

CZYTAJ TAKŻE: Ministerstwo Zdrowia udaje, że w Polsce nie sprzedaje się alkoholu przez internet. Co z nowelizacją ustawy?

14.11.2025 / 15:54
StoryEditor
Środki czystości z probiotykami. Katarzyna Cichopek ma nowy biznes z branży FMCG
Katarzyna Cichopek, aktorka, prezenterka i przedsiębiorczyni ma także ponad 25-letnie doświadczenie w mediach. Od 2000 roku jest związana z serialem ”M jak miłość”, a obecnie współprowadzi program śniadaniowy ”halo tu polsat”. Została też sklasyfikowana na 9. miejscu wśród 100 najcenniejszych kobiecych marek osobistych w Polsce, według rankingu magazynu ”Forbes Women” z 2025 roku. Od kilku lat jest ona współwłaścicielką marki YA, która oferuje biżuterię i perfumy dla kobiet.

Katarzyna Cichopek wprowadza na polski rynek markę Harmony – probiotyczne środki czystości stworzone z naukowcami. Rosnące zainteresowanie technologiami mikrobiologicznymi w gospodarstwach domowych sprawia, że na rynku pojawia się nowa linia środków czystości oparta na probiotykach. To kolejny sygnał, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na wpływ detergentów na zdrowie i mikrobiom domu.

Probiotyki w środkach czystości jako element nowego podejścia do higieny

Na polski rynek trafia linia produktów czyszczących oparta na probiotykach, współtworzona przez Kata...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.11.2025 / 16:06
StoryEditor
Kto i co kradnie w polskich sklepach? "Forma desperackiego przetrwania”
Złodziej w sklepie (fot. Shutterstock)

Produkty spożywcze, alkohol i odzież to kategorie, które najczęściej padają łupem złodziei w polskich sklepach. Co ciekawe, większość sprawców nie planuje kradzieży, przychodząc do sklepu - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Checkpoint Systems i Szkoły Głównej Handlowej.

Analiza wyników badania pokazuje, że wśród najczęściej kradzionych towarów dominują produkty spożywcze (23 proc.), produkty akcyzowe (20 proc.) oraz odzież, obuwie i tekstylia (...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. listopad 2025 10:10