08.05.2020 / 09:27
StoryEditor

Pandemia przyspieszy automatyzację handlu i rozwój rynku maszyn vendingowych

Vendingowy sklep sieci Lewiatan (Lewiatan Holding)
W związku z pandemią koronawirusa spadek sprzedaży detalicznej w marcu wyniósł wg danych GUS 9 proc. r/r. Obecna sytuacja zmusiła operatorów handlowych do szukania nowych formatów dystrybucji także na czas po epidemii. Obecna sytuacja jest więc ewidentną szansą do rozwoju rynku maszyn vendingowych i szukania rozwiązań automatyzujących handel. Dzisiaj za pośrednictwem automatów można kupić już nie tylko żywność pakowaną czy napoje, ale także leki, maseczki, kebaby, książki, torty, biżuterię czy samochody. Obecnie w Polsce działa około 40 tys. automatów różnych typów, ale ich liczba rośnie z roku na rok.

Zamknięte galerie handlowe i specjalistyczne sklepy, a w tych otwartych uciążliwe ograniczenia sprzedaży dotyczące np. liczby osób w budynku – tak wyglądają zakupy w czasie koro...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.10.2025 / 10:21
StoryEditor
Biedronka stąpa po polu minowym. Trzy kluczowe działania pozwolą jej budować przewagę na rynku
Biedronka stąpa po polu minowym. Jak sieć chce budować przewagę na rynku detalicznym? (fot. Shutterstock)

Biedronka zwiększyła sprzedaż o 7,4% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku, ale wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych (LFL) nie nadążył za inflacją żywności. Jakie są główne wyzwania sieci i w jaki sposób zamierza utrzymać swoją pozycję na rynku detalicznym?

W artykule przeczytasz:

  • Jakie były wyniki Biedronki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025?
  • Jakie czynniki wpływały na sprzedaż detaliczną w Polsce?
  • Sytuacja rynkowa stworzyła dla Biedronki pole minowe
  • Jaki jest klucz do wzrostu sprzedaży Biedronki?
  • Sprzedaż Biedronki rośnie, ale LFL ciągle poniżej inflacji
  • Biedronka ma ambitne plany otwarć nowych sklepów
  • Główne wyzwania dla Biedronki

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku polski rynek detaliczny był polem ostrej walki o portfele konsumentów. Wyzwaniem pozostawała sytuacja kosztowa i ostrożni w wydatkach konsumenci.

Jakie były wyniki Biedronki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025?

Wyniki Biedronki – na pierwszy rzut oka całkiem niezłe – pokazują wyzwania, z jakimi zmaga się nie tylko największy detalista, ale cała branża. Wzrost sprzedaży o 7,4% (do 18,8 mld euro) w ciągu pierwszych 9 miesięcy br. potwierdza siłę marki. Jednak wzrost kosztów i niepewność towarzysząca wydatkom klientów zmusza dyskontera do stałej redefinicji strategii.

Jakie czynniki wpływały na sprzedaż detaliczną w Polsce?

W Polsce, z jednej strony, mieliśmy do czynienia z istotnym wzrostem płacy minimalnej o 9,2%, dzięki czemu wzrósł dochód rozporządzalny gospodarstw domowych, co teoretycznie mogłoby stymulować konsumpcję.

Z drugiej jednak, inflacja żywności utrzymała się na znaczącym poziomie, wynosząc 5,3% w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, ze średnią w III kwartale na poziomie 4,7%. Warto także dodać, że mocny wzrost płac przełożył się na wzrost kosztów i dodatkowe obciążenia biznesu operatora.

Sytuacja rynkowa stworzyła dla Biedronki pole minowe

Pedro Soares Dos Santos, CEO Jerónimo Martins, zauważył, że globalna niepewność geopolityczna wpływa na zaufanie i zachowania konsumentów, zwiększając ich zainteresowanie okazjami oszczędności. Polskie rodziny w tym okresie ograniczały spożycie żywności i koncentrowały się na niskich cenach oraz promocjach. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 74% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

29.10.2025 / 13:42
StoryEditor
Biedronka w świecie streetware: pop-art i szczypta autoironii w ramach marketingu z okazji 30-lecia obecności na rynku
Biedronka w świecie streetware (mat. prasowe)

Z okazji 30-lecia obecności na polskim rynku, Biedronka przez cały rok proponuje swoim klientom rozmaite formy celebrowania swoich urodzin. Teraz przyszedł czas na oryginalny ukłon w stronę młodszej części klienteli za sprawą nowej odsłony kultowej Fan Collection. W kolekcji ubrań sygnowanych przez markę znalazła się m.in. serigrafia inspirowana słynnym „Marilyn Diptych” Andy’ego Warhola – z biedronką w roli głównej oraz obraz Józefa Chełmońskiego.

Biedronka stawia na humor, dystans i wyobraźnię

Tym razem do współpracy zaproszono jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek streetwearowych w Polsce – Diamante, która od lat...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31. październik 2025 23:48