13.11.2023 / 16:00
StoryEditor

UOKIK będzie walczył z greenwashingiem. Jak zminimalizować ryzyko naruszenia przepisów?

Od lewej: Anna Bryńska i Paulina Komorowska-Mrozik, radcy prawni, PwC Polska (fot. mat. pras.)
Rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty bardziej przyjazne środowisku sprawiło, że rozwinął się również „zielony” marketing. Przedsiębiorcy muszą być jednak ostrożni czy stosowane przez nich publiczne zapewnienia prośrodowiskowe nie wprowadzają w błąd – ostrzegają Anna Bryńska i Paulina Komorowska-Mrozik, radcy prawni PwC Polska.

Nie ma wątpliwości, że przedsiębiorca, który prowadzi swoją działalność w sposób przyjazny dla środowiska, np. poprzez zmniejszenie szkodliwych emisji przy produkcji towarów, używanie opakowań z materiałów ekologicznych itp., może uzyskać przewagę nad swoimi konkurentami, którzy takich prośrodowiskowych działań nie podejmują.

Problem pojawia się w sytuacji, gdy zapewnienia o ekologicznym aspekcie sprzedawanych towarów i usług są niezgodne z prawdą. Działania marketingowe mające na celu błędne przekonanie odbiorców o prowadzeniu działalności przez przedsiębiorcę w sposób przyjazny dla środowiska określane są mianem greenwashingu.

- Greenwashing przekłada się na utratę zaufania nie tylko konsumentów, ale i inwestorów. Komunikaty marketingowe kierowane są bowiem z jednej strony do konsumentów, którzy podejmując decyzje zakupowe coraz częściej zwracają uwagę na aspekty proekologiczne oferowanych im towarów i usług. Z drugiej jednak strony odbiorcami takich komunikatów są często także inwestorzy. Działania podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju to obecnie stały element decyzji inwestycyjnych – jest to czynnik brany pod uwagę przy wycenie przedsiębiorstwa i jego marki – mówi Anna Bryńska, radca prawny PwC Polska.

Dodaje, że publiczne zapewnienia przedsiębiorców o proekologicznych działaniach kierowane są do różnych odbiorców i przybierają różne formy. Jak wskazuje ekspertka, greenwashing stanowią zarówno działania marketingowe w odniesieniu do poszczególnych produktów – zapewnienie o posiadaniu certyfikatów, recyklingu, wykorzystywanie motywów przyrodniczych w reklamach produktów, jak i zapewnienia o podejmowanych ogólnych działaniach prośrodowiskowych (nieweryfikowalne oświadczenia na stronach internetowych o przedsięwzięciach na rzecz zrównoważonego rozwoju, ekologii lub ochrony środowiska).

Greenwashingowi mówimy nie

Walka z nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców toczy się na różnych polach, przede wszystkim na poziomie legislacyjnym – poza licznymi regulacjami w sektorze finansowym, projektowane są m.in. nowelizacja dyrektywy o nieuczciwych praktykach rynkowych oraz dyrektywa w sprawie uzasadniania i przekazywania wyraźnych oświadczeń środowiskowych tzw. Green Claims Directive. Niezależnie, działania podejmują także odpowiednie organy krajowe.

Greenwashing stanowi realne ryzyko z punktu widzenia inwestorów – tak profesjonalnych, jak i indywidualnych. Na tym aspekcie koncentrują się głównie organy finansowe (w Polsce KNF), zwalczając przede wszystkim praktyki greenwashingowe związane z inwestycjami finansowymi, papierami wartościowymi, zielonymi inwestycjami itp.

Z kolei organy zajmujące się ochroną praw konsumentów (w Polsce Prezes UOKiK) są obecnie zaniepokojone działaniami przedsiębiorców polegającymi na publicznych zapewnieniach o przyjazności dla klimatu w celu przyciągnięcia klientów. Działania tych organów skupiają się na branżach, w których konsumenci, podejmując decyzje zakupowe, najczęściej zwracają uwagę na aspekty środowiskowe. Z danych PwC wynika, że to m.in. branża kosmetyczna, odzieżowa, energetyczna, motoryzacyjna, a także finansowa.

- Organy prowadzą rozmowy z przedsiębiorcami, edukują zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, a także wszczynają postępowania. Postępowania te opierają się przede wszystkim na weryfikacji publicznych zapewnień składanych przez przedsiębiorców, w tym na weryfikacji dokumentacji potwierdzającej podstawy do składania takich zapewnień – tłumaczy Paulina Komorowska-Mrozik, radca prawny PwC Polska.

- Wielu przedsiębiorców spotkało się z reakcją ze strony organów. Najbardziej medialną sprawą ostatnich lat było przyznanie się jednego z producentów samochodów do wyposażania pojazdów w oprogramowanie, które pozwalało na manipulację wynikami pomiarów emisji CO2 z układu wydechowego. W ostatnim czasie prowadzone są działania wobec licznych marek sportowych i odzieżowych (tekstylnych i obuwniczych) – zauważa.

Postępowania przed prezesem UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK) w ostatnich miesiącach wszczął postępowania wyjaśniające, które mają na celu zbadanie, czy działania przedsiębiorców używających w swojej komunikacji marketingowej proekologicznych stwierdzeń mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów. – Prezes UOKiK prowadzi obecnie około ośmiu postępowań wyjaśniających dotyczących przedsiębiorców z branży e-commerce, odzieżowej oraz kosmetycznej. Postępowania wyjaśniające nie są prowadzone przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Mają one na celu zebranie i przeanalizowanie informacji i dokumentów – wyjaśnia Paulina Komorowska-Mrozik.

I dodaje: - Postępowania te mogą jednak prowadzić do wszczęcia postępowania przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, a jeśli Prezes UOKiK uzna, że naruszono zbiorowe interesy konsumentów, może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Dodatkowo Prezes UOKiK może nałożyć karę na osobę zarządzającą.

Jak wdrożyć politykę anty-greenwashingową?

Anna Bryńska tłumaczy, że w celu zminimalizowania potencjalnego ryzyka związanego z naruszeniem przepisów, przedsiębiorcy powinni przede wszystkim przeanalizować swoje kampanie marketingowe, wszelkie publicznie dostępne zapewnienia związane z prowadzoną działalnością, nazwy i stwierdzenia umieszczane na sprzedawanych produktach, a także dokumentację wewnętrzną, aby sprawdzić, czy nie występują w nich twierdzenia dotyczące ekologicznego prowadzenia działalności. Tego typu twierdzenia i publiczne zapewnienia powinny być prawdziwe i możliwe do zweryfikowania.

Pomocne będzie także przygotowanie wewnętrznych procedur zapobiegających zjawisku greenwashingu (polityka anty-greenwashingowa) oraz odpowiedniej dokumentacji dla poszczególnych produktów i usług przedsiębiorcy, która nie zawiera ryzykownych stwierdzeń.

- Przedsiębiorcy powinni również zadbać o podniesienie świadomości pracowników poprzez przeprowadzenie szkoleń. Niezbędne mogą okazać się również instrukcje oraz procedury postępowania na wypadek wszczęcia ewentualnego postępowania, w tym kontroli, przez Prezesa UOKiK, tak aby pracownicy i kadra zarządzająca przedsiębiorcy wiedzieli, jak zachować się w takich okolicznościach – podsumowuje Paulina Komorowska-Mrozik.

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

 

30.04.2025 / 16:28
StoryEditor
Dino kusi promocją piwa 10+10 gratis na majówkę. Za butelkę to będą "grosze"
Dino wprowadza promocję piwa 10 + 10 gratis na majówkę 2025 (fot. Dino + Canva)

Nie tylko Biedronka i Lidl mają swoją promocję piwa 12+12 gratis. Również sieć sklepów Dino przygotowało podobną promocję, czyli 10+10 piw gratis na majówkę. Kiedy i na jakich warunkach można kupić trunki w Dino?

W artykule przeczytasz: 

  • Promocja 10+10 piw gratis w Dino
  • Nowa gazetka Dino i oferta piwa
  • Promocja na piwo w Dino bez aplikacji i karty lojalnościowej
  • Czy Dino jest otwarte 2 maja?

Promocja 10+10 piw gratis w Dino

Zarówno Biedronka, jak i Lidl przygotowały na majówkę promocję piwa typu 12 + 12 gratis. Również Dino przygotowała specjalną promocję piwa dla amatorów tego trunku.

W sklepach polskiej sieci Dino w okresie majówki można kupić 20 butelek piwa Harnaś w promocji 10+10 gratis. Dino podaje, że przy tej ofercie jednostkowa cena piwa w promocji wynosi zaledwie 1,59 zł.

Klienci Dino mogą również kupić piwo Łomża Jasne w puszcze w ramach promocji 6+6 gratis. Natomiast w ofercie 2+2 gratis można kupić smakowe piwa bezalkoholowe Żywiec.

image

Biedronka z promocję 12 + 12 piw gratis na majówkę 2025. Kiedy i jakie marki?

Nowa gazetka Dino i oferta piwa

Więcej ofert na piwo w promocji można także znaleźć w nowej gazetce Dino

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 70% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22.04.2025 / 12:37
StoryEditor
Nie żyje Paweł Kapuściński. Dziennikarz, zapalony motocyklista, a przede wszystkim założyciel Wydawnictwa Gospodarczego
Paweł Kapuściński, założyciel i prezes Wydawnictwa Gospodarczego, a także wieloletni redaktor naczelny miesięcznika ”Wiadomości Handlowe”

W piątek, 18 kwietnia zmarł Paweł Kapuściński, założyciel i prezes Wydawnictwa Gospodarczego, a także wieloletni redaktor naczelny miesięcznika "Wiadomości Handlowe". Przez kilkanaście lat wraz ze swoim zespołem stworzył jedno z największych wydawnictw branżowych skierowanych do sektora handlu i FMCG.

Wydawnictwo Gospodarcze powstało w 2002 roku, czasach rozkwitu nie tylko prasy drukowanej, a także małoformatowego handlu detalicznego. Paweł Kapuściński mógł je stworzyć dzięki...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 05:17