18.04.2025 / 14:47
StoryEditor

Ranking 30 największych spożywczych sieci franczyzowych w Polsce [EDYCJA 2025]

Sprawdź, kto znalazł się w naszym rankingu największych sieci franczyzowych w Polsce (fot. mat. prasowe)

Ponad 50 tys. sklepów zrzeszają sieci, które znalazły się w najnowszym rankingu 30 największych spożywczych sieci franczyzowych, przygotowanym przez redakcję "Wiadomości Handlowych". To o 1980 więcej niż przed rokiem.

Na koniec 2024 r. w Polsce działało 367,1 tys. sklepów stacjonarnych – wynika z danych Dun & Bradstreet. W minionym roku 2 tys. placówek handlowych zostało zamkniętych, a jednocześnie zawieszono działalność ponad 9,1 tys. sklepów - czyli co 40. Mieliśmy też do czynienia ze wzrostem liczby sklepów w niektórych kategoriach. Najlepiej pod tym względem - w ujęciu procentowym - wypadły sklepy tytoniowe (+3,5 proc.), sklepy piekarniczo-cukiernicze (+1,8 proc.) oraz sklepy rybne (+0,2 proc.).

Na przeciwległym biegunie znalazły się sklepy z artykułami piśmienniczymi, których liczba zmalała o 3,6 proc. Placówek z obuwiem jest o 1,7 proc. mniej niż przed rokiem, ubyło też 1,2 proc. aptek, 1 proc. sklepów mięsnych, 0,6 proc. sklepów meblowych, 0,6 proc. placówek odzieżowych i 0,5 proc. sklepów spożywczych. W przypadku sklepów niewyspecjalizowanych również nastąpił spadek liczby fizycznych punktów sprzedaży, o 0,5 proc.

Wraz ze spadkiem liczby sklepów ogółem, rośnie liczba sklepów wstępujących w szeregi sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych. Pandemia i różne zawirowania polityczne i prawne pokazały, że właścicielowi sklepu, który jest zrzeszony, łatwiej jest prowadzić biznes, bo ma wsparcie w operatorze, który przejmuje za niego część obowiązków. Franczyza roztacza więc nad handlem tradycyjnym parasol ochronny i poniekąd jest gwarantem względnej stabilności handlowych biznesów rodzinnych.

Przetasowania w rankingu

Redakcja "Wiadomości Handlowych" po raz kolejny przygotowała ranking 30 największych spożywczych sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych w Polsce. Dziennikarze portalu rozesłali ankiety do ponad 40 organizacji handlowych. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi stworzono zestawienie pokazujące, które sieci radzą sobie bardzo dobrze, które się reorganizują oraz takie, które nie znalazły pomysłu na siebie w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości handlowej.

W rankingu jest sporo zmian – kilka sieci pojawiło się w nim po raz pierwszy, część nie weszła do zestawienia z powodu mniejszej niż inne organizacje liczby sklepów. Pierwsza trójka jest niezmienna w porównaniu z ubiegłorocznym podsumowaniem, ale nawet wśród tak wielkich graczy widać spore roszady.

Ranking sieci franczyzowych prezentujemy poniżej.

image
Ranking 30 najwiekszych spozywczych sieci franczyzowych
FOTO: fot. Wiadomoscihandlowe.pl

Królowa jest jedna

Niekwestionowaną królową franczyzy spożywczej jest sieć Żabka. Zgodnie z zapowiedziami w ubiegłym roku otworzyła ponad tysiąc sklepów, ale trochę też zamknęła, co spowodowało, że realnie powiększyła stan posiadania o niecałe tysiąc placówek.

Żabka jest jedyną siecią, która zrzesza ponad 10 tysięcy sklepów. Jeszcze kilka lat temu miała szansę jej dorównać sieć Abc, zarządzana przez Grupę Eurocash, która na przełomie 2021 i 2022 r. miała 9149 punktów handlowych. W marcu 2023 r. zrzeszała już "tylko" 7351 placówek. W komunikacie wydanym przy okazji publikacji wyników rocznych za 2022 r. Grupa Eurocash spadek ten tłumaczyła "porządkami" w sieci Abc czyli "weryfikacją liczby sklepów Abc aktywnie współpracujących z Eurocash".

Jak widać, sprzątanie wciąż trwa, gdyż w ciągu ostatniego roku spod szyldu sieci odfrunęły 153 placówki i tym samym operator zamknął rok z liczbą 7169 sklepów. Wydaje się, że lukę tę stara się zagospodarować Grupa Kapitałowa Specjał, a konkretnie jej sieć Nasz Sklep (jej sklepy działają pod szyldami: Nasz Sklep, Nasz Sklep Express, Delikatesy Premium, Delikatesy Premium Market Plus, Delikatesy Sezam).

Polskiej Sieci Handlowej Nasz Sklep przybyło w ubiegłym roku aż 340 sklepów i tym samym operator coraz bardziej zbliża się do przekroczenia progu sześciu tysięcy placówek. Jeśli w 2025 roku będzie rozwijał się w takim samym tempie, to już jesienią ten pułap może być dla niego osiągalny (brakuje 224 sklepów).

Warto zauważyć, że pierwsza trójka zestawienia zrzesza blisko 24 tysiące sklepów (23 945) przy łącznej liczbie 51 865 analizowanych placówek. Tylko pierwsza trójka ma też powyżej pięciu tysięcy punktów handlowych.

Więcej wzrostów niż spadków

Powyżej dwóch tysięcy sklepów liczy osiem sieci, a między jeden a dwa tysiące – cztery. Dalsze miejsca pokazują rozdrobnienie polskiego handlu. Rodzimi detaliści, widząc potrzebę działania w ramach większej organizacji, zrzeszają się, ale w sieciach działających w jednym lub w kilku regionach, znających specyfikę lokalnych rynków. Stąd też 15 sieci w rankingu ma status ogólnopolskich, a druga połowa działa na mniejszą skalę.

Imponujący, trzycyfrowy przyrost liczby sklepów odnotowały w ubiegłym roku następujace sieci:

  • Żabka,
  • Nasz Sklep,
  • Livio,
  • Rabat Detal,
  • Chorten
  • Groszek.

Aż trzy z nich należą do Grupy Kapitałowej Specjał. Dwucyfrowe wzrosty liczby sklepów mają z kolei:

  • Lewiatan,
  • Eden,
  • Gama,
  • Mirabelka,
  • Euro Sklep (Grupa Eurocash),
  • PGZ Kupiec,
  • Chata Polska,
  • Euro (Polska Sieć Handlowa Euro),
  • Limonka,
  • Sklep Polski.

Niestety, są też spektakularne spadki. Największy zaliczyło Odido - sieci prowadzonej przez Makro Cash & Carry Polska ubyło w ciągu roku aż 395 sklepów. Pod tym względem na drugim miejscu jest Abc (-153), a na trzecim Polska Sieć Handlowa Pokusa (-95).

Sieć Odido przechodzi głęboką przemianę – przestawia się na nowy, bardziej wymagający współpracy koncept Elevate. Pod koniec października ub.r. spółka Makro Polska uruchomiła już pięćsetny sklep w tej formule.

Warto też podkreślić, że w rankingu mamy dwa miejsca ex aequo. Pierwsze zajmują Sasanka, czyli sieć Grupy Chorten, oraz Top Market, prowadzony przez Polską Grupę Supermarketów (lokata 21). 24. pozycję zajmują SPAR i Limonka. Można spodziewać się, że w tym roku pomorska sieć wyprzedzi SPAR-a, bowiem w 2024 r. przybyło jej 20 sklepów, a borykającemu się z kłopotami SPAR-owi ubyło osiem. Stabilizująco na sytuację tej ostatniej sieci powinno jednak wpłynąć oficjalne przejęcie jej przez Grupę Kapitałową Specjał, które miało miejsce 31 stycznia br.

Franczyza tak, ale broń boże twarda

Aż 22 operatorów określa współpracę, jaką proponują detalistom jako franczyzę miękką. Część broni się przed określeniem się jako franczyza w ogóle – wolą nazywać się siecią partnerską czy grupą zakupową, choć wypełniają znamiona franczyzy miękkiej. Co ciekawe, Intermarché też określa się jak franczyza miękka.

Operatorów sieci pytaliśmy też o marki własne. Z naszej ankiety wynika, że tylko 10 sieci nie ma ich w swojej ofercie, choć trzeba zaznaczyć, że czterech operatorów nie udzieliło nam o nich informacji.Najwięcej produktów marki własnej oferuje Carrefour – aż 4 tys. Znacznie mniej, ale wciąż jest to czterocyfrowa liczba – Intermarché (1,6 tys.). Trzycyfrową liczbą SKU mogą pochwalić się:

  • SPAR,
  • MarketVita (debiutant w rankingu),
  • Chata Polska,
  • Żabka,
  • Nasz Sklep,
  • Lewiatan,
  • Odido,
  • Chorten,
  • Sasanka
  • Delikatesy Centrum.

Tuż poza 30-tką

Dodajmy, że bardzo blisko znalezienia się w powyższym zestawieniu były trzy sieci: Hit, Stokrotka i Sezamek. Ta ostatnia, prowadzona przez Hurtownię Spożywczą Czempion, na koniec 2024 r. liczyła 117 sklepów i w ciągu roku ubyło jej 13 placówek. Poniżej 100 sklepów mają Stokrotka (81) i Hit Polska Sieć Handlowa, której operatorem jest spółka KMH.

***

Tekst w pierwszej kolejności opublikowany został w magazynie "Wiadomości Handlowe" (nr 1/2025). Zostań naszym prenumeratorem.

 

 

Katarzyna Pierzchała
Michał Skorupka
23.12.2025 / 16:07
StoryEditor
Rafał Brzoska radzi jak państwo może przejąć Carrefoura. „Na handlu trzeba się znać”
Rafał Brzoska radzi jak państwo może przejąć Carrefoura. ”Na handlu trzeba się znać” (fot. Carrefour + InPost)

– Intencje są oczywiście dobre – tak Rafał Brzoska komentuje pomysł, aby KGS przejęło sieć 750 sklepów Carreofura. Zastrzega jednak, że ingerencje w sektor prywatny mogą skończyć się „piękną katastrofą”. Szef InPostu podpowiada, w jaki sposób państwo mogłoby zaangażować się w dużą sieć handlową.

W artykule przeczytasz:

  • Ministerstwo rolnictwa forsuje pomysł przejęcia Carrefoura przez KGS
  • Jak Rafał Brzoska komentuje pomysł przejęcia Carrefoura przez KGS
  • Rafał Brzoska podpowiada, jak państwo może wejść do sieci handlowej
  • Państwowa ingerencja w sektor prywatny może skończyć się „piękną katastrofą”
  • Kto kupi Carrefour? Lista potencjalnych inwestorów

Od kilku tygodni dla branży handlowej i przemysłu spożywczego jednym z ważniejszych tematów jest możliwość wycofania się z Polski sieci Carrefour. Zwłaszcza, że Stefan Krajewski, minister rolnictwa, chciałby, aby sieć Carrefour przejęła Krajowa Grupa Spożywcza.

Ministerstwo rolnictwa forsuje pomysł przejęcia Carrefoura przez KGS

– Ma to szczególne znaczenie w obliczu dominacji prowadzących do monopolu zagranicznych sieci dyskontowych oraz wyzwań wynikających z aktualnej sytuacji geopolitycznej – argumentuje Stefan Krajewski.

Szef resortu rolnictwa marzy, aby na bazie sklepów Carrefour KGS mogło stworzyć Polską Sieć Sklepów. A to natomiast da możliwość większej kontroli krajowego sektora handlu detalicznego i wpływania na niego. Podobnych argumentów przytaczają przedstawiciele przetwórców i rolników oraz Marek Sawicki z PSL, były minister rolnictwa.

– Jeśli duża sieć handlowa jest na sprzedaż, to zamiast oddawać ją w ręce zagranicznej konkurencji czy powiększać imperium prywatnych podmiotów, lepiej, aby przejęła ją KGS wraz z polskimi rolnikami. Właśnie dlatego zachęcam premiera Tuska do tego, żeby miał nieco więcej odwagi w zakresie repolonizacji, o której mówi od niemal dwóch lat. Niech rząd włączy się w przejęcie sieci Carrefour – przekonuje Marek Sawicki. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 70% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22.12.2025 / 17:04
StoryEditor
Sprzedaż detaliczna bije rekordy. Konsumpcja napędza polską gospodarkę
We wrześniu br. ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 4,9 proc. rdr.

Listopadowe dane GUS przyniosły wyraźne spowolnienie dynamiki sprzedaży detalicznej, ale nie zmieniły kluczowego obrazu rynku. Jak podkreśla Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska, sprzedaż – po korekcie sezonowej – osiągnęła najwyższy poziom w historii, a fundamenty konsumpcji w Polsce pozostają wyjątkowo solidne.

Spadek dynamiki sprzedaży detaliczny, ale to ciągle rekord

Zgodnie z opublikowanymi danymi Głównego Urzędu Statystycznego nominalna dynamika sprzedaży detalicznej w przed...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27. grudzień 2025 05:24