25.06.2021 / 13:41
StoryEditor

W handlu detalicznym jest miejsce dla dużych i małych operatorów franczyzowych

Monika Ferreira, founding partner, strategic advisor w I‘GS In Good Strategy (materiały prasowe)
Małe sieci franczyzowe mają dużą szansę rozwoju obok gigantów detalicznych. Pod warunkiem, że będą potrafiły przekonać franczyzobiorców do propozycji wartości (franchisee value proposition FVP), którą dla nich mają a która pozwoli franczyzobiorcom konkurować na lokalnych rynkach – mówi w rozmowie z wiadomoscihandlowe.pl Monika Ferreira, founding partner, strategic advisor w I‘GS In Good Strategy.  

W branży handlu detalicznego duże sieci franczyzowe takie jak m.in. Żabka, gdzie liczba sklepów już przekroczyła 7 tys. dominują w świadomości osób myślących o prowadzeniu sklep...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.10.2025 / 10:21
StoryEditor
Biedronka stąpa po polu minowym. Trzy kluczowe działania pozwolą jej budować przewagę na rynku
Biedronka stąpa po polu minowym. Jak sieć chce budować przewagę na rynku detalicznym? (fot. Shutterstock)

Biedronka zwiększyła sprzedaż o 7,4% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku, ale wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych (LFL) nie nadążył za inflacją żywności. Jakie są główne wyzwania sieci i w jaki sposób zamierza utrzymać swoją pozycję na rynku detalicznym?

W artykule przeczytasz:

  • Jakie były wyniki Biedronki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025?
  • Jakie czynniki wpływały na sprzedaż detaliczną w Polsce?
  • Sytuacja rynkowa stworzyła dla Biedronki pole minowe
  • Jaki jest klucz do wzrostu sprzedaży Biedronki?
  • Sprzedaż Biedronki rośnie, ale LFL ciągle poniżej inflacji
  • Biedronka ma ambitne plany otwarć nowych sklepów
  • Główne wyzwania dla Biedronki

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku polski rynek detaliczny był polem ostrej walki o portfele konsumentów. Wyzwaniem pozostawała sytuacja kosztowa i ostrożni w wydatkach konsumenci.

Jakie były wyniki Biedronki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025?

Wyniki Biedronki – na pierwszy rzut oka całkiem niezłe – pokazują wyzwania, z jakimi zmaga się nie tylko największy detalista, ale cała branża. Wzrost sprzedaży o 7,4% (do 18,8 mld euro) w ciągu pierwszych 9 miesięcy br. potwierdza siłę marki. Jednak wzrost kosztów i niepewność towarzysząca wydatkom klientów zmusza dyskontera do stałej redefinicji strategii.

Jakie czynniki wpływały na sprzedaż detaliczną w Polsce?

W Polsce, z jednej strony, mieliśmy do czynienia z istotnym wzrostem płacy minimalnej o 9,2%, dzięki czemu wzrósł dochód rozporządzalny gospodarstw domowych, co teoretycznie mogłoby stymulować konsumpcję.

Z drugiej jednak, inflacja żywności utrzymała się na znaczącym poziomie, wynosząc 5,3% w pierwszych dziewięciu miesiącach roku, ze średnią w III kwartale na poziomie 4,7%. Warto także dodać, że mocny wzrost płac przełożył się na wzrost kosztów i dodatkowe obciążenia biznesu operatora.

Sytuacja rynkowa stworzyła dla Biedronki pole minowe

Pedro Soares Dos Santos, CEO Jerónimo Martins, zauważył, że globalna niepewność geopolityczna wpływa na zaufanie i zachowania konsumentów, zwiększając ich zainteresowanie okazjami oszczędności. Polskie rodziny w tym okresie ograniczały spożycie żywności i koncentrowały się na niskich cenach oraz promocjach. 

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 74% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.11.2025 / 12:56
StoryEditor
Wiceprezes Dawtony zwróci działkę pod CPK. Jaką kwotę ustalono z KOWR?
Wiceprezes Dawtony zwróci działkę pod CPK. Jaką kwotę ustalono z KOWR? (fot. KOWR + Dawtona)

Piotr Wielgomas, wiceprezes spółki Dawtona zwrócić do KOWR działkę w Zabłotni o powierzchni 160 ha, przez którą ma przebiegać linia kolejowa do CPK. Jaką kwotę wynegocjowano?

W artykule przeczytasz:

  • Jak wiceprezes Dawtony kupił działkę w Zabłotni od KOWR?
  • Na jakich warunkach wiceprezes Dawtony zwróci działkę pod CPK?
  • Minister rolnictwa dziękuje Piotrowi Wielgomasowi
  • Jak Dawtona podchodzi do sprawy działki w Zabłotni?

W środę 5 listopada 2025 roku w centrali Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa zostało zawarte porozumienie w sprawie działki w Zabłotni. Nieruchomość tę niespełna dwa lata temu od KOWR kupił Piotr Wielgomas, wiceprezes spółki Dawtona, znanego przetwórcę warzyw.

Jak wiceprezes Dawtony kupił działkę w Zabłotni od KOWR

O działce w Zabłotni zrobiło się głośno po artykule w wp.pl, w którym opisano kulisy nabycia nieruchomości przez członka zarządu Dawtony. Krótko dla przypomnienia sprawy: tuż przed oddaniem władzy przez PiS w 2023 roku ówczesny minister rolnictwa, Robert Telus, wyraził zgodę na sprzedaż przez KOWR działki o powierzchni ok. 160 hektarów w miejscowości Zabłotna.

Nieruchomość kupił właśnie Piotr Wielgomas, wiceprezes Dawtony za kwotę 22,76 mln zł. Warto dodać, że już od 2008 roku dzierżawił te grunty od KOWR. Szkopuł w tym, że ta nieruchomość jest kluczowa do budowy Kolei Dużych Prędkości wchodzących w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Według ekspertów, z tego właśnie powodu ta sama działka może wkrótce być warta aż 400 mln zł.

Więcej na ten temat w artykule: Gorąco wokół działki pod CPK. W tle ministerstwo rolnictwa i wiceprezes znanego producenta keczupu.

image

Gorąco wokół działki pod CPK. W tle ministerstwo rolnictwa i wiceprezes znanego producenta keczupu

Na jakich warunkach wiceprezes Dawtony zwróci działkę pod CPK?

Ujawnienie szczegółów zakupu nieruchomości w Zabłotni wywołało falę oskarżeń polityków z obu stron sceny politycznej. Jednak sprawa zaczęła przekładać się na wizerunek firmy Dawtona. Spółka nawet zwracała uwagę, że to nie ona jest stroną transakcji.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 61% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. listopad 2025 20:13