14.06.2024 / 10:03
StoryEditor

GUS podaje finalne dane o inflacji w maju. O ile zdrożała żywność?

(fot. Shutterstock)
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju były o 2,5 proc. wyższe niż rok wcześniej - wynika z podanego w środę przez Główny Urząd Statystyczny finalnego odczytu inflacji. W stosunku do kwietnia br. ceny wzrosły tylko o 0,1 proc.

Potwierdzają się dane ze wstępnych szacunków Głównego Urzędu Statystycznego Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2024 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,5 proc., przy wzroście cen usług o 6,2 proc. i towarów o 1,2 proc.

W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,1 proc., w tym towarów i usług po 0,1 proc.

image
FOTO: GUS

Żywność i napoje

Żywność i napoje bezalkoholowe zdrożały o 1,6 proc. w ujęciu rok do roku i 0,3 proc. w ujęciu miesiąc do miesiąca. Żywność z wyłączeniem napojów bezalkoholowych zdrożała o 1,3 proc. rdr oraz 0,3 proc. mdm.

image
FOTO: GUS

W maju br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie żywności (o 0,3 proc.), restauracji i hoteli oraz zdrowia (po 0,9 proc.), jak również napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 0,5 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 p. proc., po 0,05 p. proc. i o 0,03 p. proc. Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,4 proc.), transportu (o 0,4 proc.) oraz odzieży i obuwia (o 0,4 proc.) obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,09 p. proc., 0,04 p. proc. i 0,02 p. proc.

W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie restauracji i hoteli (o 7,9 proc.), mieszkania (o 1,6 proc.) oraz żywności (o 1,3 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,44 p. proc., 0,40 p. proc. i 0,32 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 0,2 proc.) obniżyły wskaźnik o 0,01 p. proc.

Przypomnijmy, że poprzedni odczyt inflacji CPI w Polsce, za kwiecień, wynosił 2,4 proc. W marcu inflacja konsumencka kształtowała się na poziomie 2,0 proc., a w lutym - 2,8 proc.

27.10.2025 / 09:00
StoryEditor
Polacy szturmują Biedronkę i Lidla. Mocny wzrost ruchu w dyskontach!
Ruch w dyskontach mocno wzrósł (fot. BartlomiejMagierowski/Shutterstock)

W trzecim kwartale br. ruch klientów wzrósł rok do roku w dyskontach i supermarketach - odpowiednio o 11,2 proc. i 5 proc. Z kolei spadł w hipermarketach i sieciach convenience - o 0,4 proc. i 0,3 proc. Unikalnych klientów przybyło w dyskontach i sklepach convenience - po 0,1 proc. rdr. Mniej odwiedzających odnotowały hipermarkety i supermarkety - spadki wyniosły odpowiednio 3,4 proc. i 1,5 proc.

Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud zrealizowanego we współpracy z UCE Research, widać wyraźne różnicowanie się dynamiki ruchu pomiędzy poszczególnymi forma...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.11.2025 / 11:36
StoryEditor
Sztuczna inteligencja to szansa dla marek własnych. W jaki sposób może zwiększyć ich sprzedaż?
AI przyspiesz rozwój marek własnych? (źródło: Shutterstock)

Jakość marek własnych coraz częściej nie odstaje od tej, którą oferują produkty brandowe, a jednocześnie są konkurencyjne cenowo. Co to oznacza dla producentów w sytuacji, gdy produkt będzie wybierał nie “żywy” konsument, a agent AI?

W czasie debaty podczas targów Future Private Labels Expo 2025 w Kielcach sprawę poruszył Marek Piątkowski, prezes firmy Bewa, specjalizującej się w produkcji napojów bezalko...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04. listopad 2025 04:11