28.06.2024 / 08:45
StoryEditor

Ile Polacy mają do wydania w sklepach i jak wypadają na tle reszty Europy?

Statystyczny Polak ma średnio rocznie do wydania na zakupy w sklepach nieco ponad 4 tys. euro. Plasuje nas to na czwartym miejscu od końca w Europie (fot. Shutterstock)
Mieszkaniec Europy ma średnio rocznie do wydania w sklepach ponad 6,5 tys. euro., podczas gdy Polak – nieco powyżej 4 tys. euro, czyli o około 40 proc. mniej. Pod względem siły nabywczej dla handlu detalicznego wyprzedzają nas nie tylko kraje Europy Zachodniej.

Średnia siła nabywcza dla handlu detalicznego dla Europejczyka wynosi ponad 6,5 tys. euro rocznie – wynika z pierwszej edycji raportu "GfK Retail Purchasing Power Europe", z którego wnioski publikuje "Rzeczpospolita". Powyżej tej średniej plasuje się 13 z 25 analizowanych krajów, poniżej – 12.

Mieszkańcy Luksemburga w czołówce, mieszkańcy Polski na szarym końcu

Na szczycie tego zestawienia plasują się mieszkańcy Luksemburga, z których każdy ma średnio rocznie do wydania w sklepach 12 tys. euro, a także Szwajcarzy, dysponujący 11,6 tys. euro oraz Duńczycy, mający do wydania 9,5 tys. euro.

Polacy, których siła nabywcza nieco przekracza 4 tys. euro, znajdują się na szarym końcu tej listy – zajmujemy czwarte miejsce od końca. Za nami plasują się tylko Serbowie, Bułgarzy i Rumuni (ci ostatni mają do dyspozycji rocznie 3 tys. euro i zamykają stawkę).

Jak długo będziemy gonić Europę Zachodnią?

Zdaniem ekspertów dystans, który dzieli nas pod tym względem od krajów Europy Zachodniej, będzie się systematycznie zwiększał, ale ten proces zajmie nam długie lata. W ich opinii mogą to być nawet dwie, trzy dekady i to przy sprzyjających wiatrach.

19.05.2025 / 13:42
StoryEditor
Właściciel Pepco może zamknąć nawet 200 nierentownych sklepów i zlikwidować tysiące miejsc pracy

Decydują się losy jednej z sieci należących do Grupy Pepco. Aktualnie prowadzi ona ponad 800 sklepów i zatrudnia ok. 16 tys. pracowników. Media donoszą jednak, że duża część z tych placówek, może zostać zamknięta, a to pociągnie za sobą redukcję zatrudnienia.

22 maja Grupa Pepco, właściciel sieci dyskontów Pepco, Dealz oraz Poundlad ma podać wyniki finansowe za pierwsze półrocze swojego roku finansowego. Media spekulują, że tego dnia...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

07.05.2025 / 16:42
StoryEditor
Eurocash pracuje nad nową strategią. Kiedy może ją ogłosić?
Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash

Grupa Eurocash chce w 2025 roku poprawić rentowność i kontynuować procesy optymalizacji kosztowej. Spółka planuje też wkrótce przedstawić nową strategię. Na co się nastawia?

Grupa Eurocash pracuje nad nowym dokumentem strategicznym. - Pod koniec roku planujemy ogłosić do rynku propozycję nowej strategii. Praca integracyjna i transformacyjna naszych ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

21. maj 2025 09:19