W II kwartale 2024 roku deweloperzy oddali do użytku ok. 124 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, która obejmowała osiem nowych inwest...
Duża aktywność developerów
W II kwartale 2024 roku deweloperzy oddali do użytku ok. 124 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, która obejmowała osiem nowych inwestycji, trzy rozbudowy istniejących obiektów oraz dwie przebudowy.
– Okres pomiędzy kwietniem a czerwcem to niezwykle intensywny czas dla polskiego sektora nieruchomości handlowych. W II kwartale rynek wzbogacił się o parki handlowe otwarte w Jastrzębiu-Zdrowiu, Olsztynie, Świebodzinie, Tychach, Zawierciu i Zgorzelcu. Ponadto działalność rozpoczęła Galeria Starówka w Lesznie oraz Castorama w Białej Podlaskiej.
Dodatkowo w tym czasie zakończyła się rozbudowa Dekady w Grójcu oraz parku Nowa Górna w Łodzi. Z kolei przebudowie uległy trzy budynki po dawnym sklepie Tesco, których miejsce zajęły dwa parki handlowe i Leroy Merlin w Poznaniu. W rezultacie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już 16,4 mln mkw., a do końca tego roku rynek prawdopodobnie powiększy się jeszcze o kolejne ok. 250 tys. mkw. – komentuje Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.
Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, na koniec czerwca w budowie pozostawało ok. 400 tys. mkw. powierzchni, która zostanie oddana do użytku w latach 2024-2026. Z tego 300 tys. mkw. powierzchni w budowie przełoży się na 29 nowych obiektów, a pozostałe 100 tys. mkw. przypadnie na rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów.
Obecnie prowadzone są rozbudowy dziewięciu budynków handlowych, m.in. obiektu Designer Outlet Kraków, parku Brama Pomorza w Chojnicach, czy też Galerii Hosso w Policach. Najwięcej powierzchni najmu będącej obecnie w budowie dostarczy Nowa Sukcesja w Łodzi (35 tys. mkw.), park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (26 tys. mkw.) i BIG Ostróda (25 tys. mkw.).
Trzy nowe brandy w Warszawie
W II kwartale roku polski rynek handlowy przywitał trzy nowe brandy, a wszystkie otwarcia miały miejsce w Warszawie. Debiutu doczekała się piekarnia Luca wywodząca się z Rumunii, która na swoją pierwszą lokalizację wybrała budynek Polna Corner. Ponadto w stolicy pojawił się nowy craft bar Veselka z Ukrainy debiutujący w Browarach Warszawskich, a w Fabryce Norblina otworzył się pierwszy sklep stacjonarny Answear.com.
– Dynamika sprzedaży detalicznej w II kwartale 2024 roku była dodatnia i według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,1 proc. r/r w kwietniu oraz 5,0 proc. r/r w maju. Dla porównania, II kwartał poprzedniego roku notował wysokie spadki sięgające -7,3 proc. r/r w kwietniu i -6,8 proc. r/r w maju. Ten pozytywny trend na pewno nie umknie uwadze marek konsumenckich i może skłonić je do bardziej śmiałych planów ekspansji o kolejne lokalizacje na mapie handlowej Polski – komentuje Ewelina Staruch.
Rośnie ruch w centrach i parkach handlowych
– Odwiedzalność w centrach i parkach handlowych pomiędzy kwietniem a czerwcem wyniosła średnio ok. 430 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt, co w porównaniu do 2023 stanowi 5-proc. wzrost liczby odwiedzających r/r, zaś zestawiając 2022 rok wzrost ten wyniósł 16 proc.. Najlepsze wskaźniki zmian odwiedzalności rok do roku odnotowały najmniejsze centra poniżej 20 tys. mkw. powierzchni najmu oraz te największe liczące ponad 60 tys. mkw. – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz.
W kwietniu 2024 średnie obroty najemców centrów handlowych sięgnęły 1084 PLN netto na mkw., a w maju przekroczyły 1050 PLN netto. Obroty w drugim kwartale 2024 roku były nominalnie średnio wyższe o 2 proc. w porównaniu do 2023 roku, a po uwzględnieniu inflacji realne średnie obroty odpowiadają zeszłorocznym poziomom. Podobnie jak w przypadku odwiedzalności najmniejsze i największe centra handlowe odnotowały najlepsze wyniki (roczne, realne wzrosty odpowiednio o 5 proc. i 2 proc.).