11.06.2025 / 15:06
StoryEditor

Babak, czyli Żabka-bis. Polak rozwija nową sieć sklepów spożywczych w Ukrainie [NASZ NEWS]

Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we LwowieKamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie (fot. Kamila Antonych)fot. Kamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie (fot. Kamila Antonych)fot. Kamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie (fot. Kamila Antonych)fot. Kamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie

W Ukrainie ruszyły pierwsze sklepy convenience Babak. To projekt, który powinien zainteresować polskich Czytelników, bowiem jednym ze współwłaścicieli sieci jest Polak związany przez lata z Lidlem, Biedronką i Żabką.

Pierwsze dwa sklepy Babak działają już we Lwowie. To dopiero wczesny etap rozwoju marki (placówki ruszyły w 2025 r.), ale z nieoficjalnych informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl wynika, że inwestorzy Babaka mają fundusze na budowę sieci liczącej co najmniej 100 sklepów. 

Babak - co to za sieć sklepów?

Z perspektywy polskiego rynku może się to wydawać niewielką liczbą, jednak taki stan posiadania dawałby dziś Babakowi miejsce zaraz za czołową piętnastką największych operatorów spożywczych w Ukrainie - pod względem liczby placówek, a nie przychodów (ranking największych sieci handlowych w Ukrainie znajdziecie w najnowszym numerze magazynu "Wiadomości Handlowe" - nr 3/2025).

Babak to sieć, za którą stoją polscy i ukraińscy inwestorzy. Spółka zarządzająca siecią w Ukrainie założona została jesienią 2024 r. Jedna czwarta udziałów w niej należy do Jędrzeja Solnickiego (poprzez spółkę Babak Poland), a resztę kontroluje ukraiński fundusz venture capital Energo-Hub z Iwano-Frankiwska.

Polak stojący za Babakiem z branżą handlową związany jest od lat. W latach 2004-2006 wspierał ekspansję Lidla w Polsce, później przez ponad 11 lat pracował dla Jeronimo Martins (właściciela Biedronki), przez większość czasu w roli szefa Działu Ekspansji. Później dołączył do Żabki, gdzie także zajmował się ekspansją w różnych regionach. Solnicki to prezes i jedyny akcjonariusz prostej spółki akcyjnej Babak Poland.

image
Sklep sieci Babak we Lwowie
FOTO: Kamila Antonych

Babak jak ukraińska Żabka

"Babak" to po ukraińsku świstak i właśnie to zwierzę promuje nową sieć handlową. Polakom sklepy te skojarzą się jednak jednoznacznie z Żabką. Kto raz był w placówce sieci liczącej już ponad 11 tys. sklepów w Polsce, odnajdzie się w Babaku bez problemu.

Babak - będący dopiero na etapie pilotażu - wygląda jak typowy sklep convenience tak pod względem wielkości sali sprzedaży, jak i asortymentu. Dużo tu przekąsek i napojów, dań gotowych, food-to-go, produktów w małych porcjach. Na półkach znaleźć można nie tylko ukraińską żywność oraz typowy "międzynarodowy" asortyment (od Coca-Coli, przez piwa wielkich koncernów, po batony Lion), ale również towary od nielicznych producentów z Polski (np. wyroby Sante). 

W sklepach działających pod szyldem Babak przewidziano również kącik gastronomiczny. Klientom zaoferowano m.in. hot dogi, burgery, frytki, bowle (np. z krewetkami i makaronem), wrapy, donuty i slushe. A także, co wydaje się czymś oczywistym: kawę.

"Sklep spożywczy z dużym wyborem produktów na wynos dla tych, którzy cenią czas, smak i odrobinę humoru. Co będziemy mieli? Jedzenie, które będziecie chcieli zabrać ze sobą do pracy, do domu, a nawet na spacer ze znajomymi. Ponieważ Babak to wasze nowe ulubione centrum jedzenia" - w ten sposób sieć określa samą siebie w materiałach skierowanych do klientów.

Rynek sklepów convenience w Ukrainie jest na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju. Dość wspomnieć, że największy tego typu operator w Ukrainie, czyli Simi (do niedawna Sim23), ma ok. 380 placówek. To tyle sklepów, ile Żabka otwiera w Polsce w kilka miesięcy.

Sklepów convenience w Ukrainie będzie znacznie więcej

Wśród analityków i uczestników rynku panuje jednak konsensus, że ewolucja handlu spożywczego w Ukrainie będzie przebiegać podobnie jak w Polsce, czyli że format convenience będzie rósł. Takich sklepów Ukraina pomieści jeszcze tysiące, a Babak jest próbą zagospodarowania części tego rynku.

Babakowi w formacie convenience przyjdzie rywalizować o klienta nie tylko z Simi, ale także m.in. z sieciami Blyzenko, Rukawyczka, SPAR, Fajno Market i Kolo. Sklepy, które można określić mianem convenience, działają również na stacjach paliw OKKO, UPG i WOG.

image
Na zdj. sklep sieci Babak we Lwowie
FOTO: Babak

image

Ukraiński właściciel sieci Silpo tylnymi drzwiami wszedł do Polski. Nie zgadniecie, pod jakim szyldem działa pierwszy sklep [NASZ NEWS]

24.07.2025 / 09:27
StoryEditor
Sieci handlowe promują na potęgę. Liczba akcji rabatowych zwiększyła się o blisko 15 proc.
Sieci handlowe nie ograniczają liczby promocji, wręcz przeciwnie. Z najnowszych danych wynika, że ich liczba w pierwszym półroczu tego roku wzrosło o blisko 15 proc. (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

W pierwszej połowie 2025 r. sieci handlowe znacząco zintensyfikowały działania promocyjne, oferując konsumentom blisko 620 tysięcy różnego rodzaju akcji tego typu – wynika z najnowszej analizy UCE Research, Hyper-Com Poland i Grupy Blix. To wzrost o 14,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 r. Jakie sklepy wiodą prym w promocyjnym szaleństwie, a które pozostają w tyle?

Sieci handlowe w Polsce intensyfikują działania promocyjne. W okresie od stycznia do czerwca przeprowadziły blisko 620 tys. akcji rabatowych, czyli o 14,5 proc. więcej niż w ana...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25.07.2025 / 09:45
StoryEditor
Carrefour ma ból głowy. Sieć ze stratą na poziomie ponad 350 mln euro
Hipermarket Carrefour (fot. canon_photographer/Shutterstock)

Grupa Carrefour pokazała wyniki po pierwszej połowie tego roku. Strata netto wyniosła 361 mln euro. Sieć podjęła już decyzję o wycofaniu się z dużego rynku.

Przychód całej grupy zwiększył się z 41,5 do 42,5 mld euro, z zysk z samej sprzedaży z 40,1 do 41,3 mld euro. Przełożyło się to na niewielki wzrost zysku EBITDA z 1,91 do 1,93 m...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. lipiec 2025 17:12