11.06.2025 / 15:06
StoryEditor

Babak, czyli Żabka-bis. Polak rozwija nową sieć sklepów spożywczych w Ukrainie [NASZ NEWS]

Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we LwowieKamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie (fot. Kamila Antonych)fot. Kamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie (fot. Kamila Antonych)fot. Kamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie (fot. Kamila Antonych)fot. Kamila Antonych
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie
Sklep sieci Babak we Lwowie

W Ukrainie ruszyły pierwsze sklepy convenience Babak. To projekt, który powinien zainteresować polskich Czytelników, bowiem jednym ze współwłaścicieli sieci jest Polak związany przez lata z Lidlem, Biedronką i Żabką.

Pierwsze dwa sklepy Babak działają już we Lwowie. To dopiero wczesny etap rozwoju marki (placówki ruszyły w 2025 r.), ale z nieoficjalnych informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl wynika, że inwestorzy Babaka mają fundusze na budowę sieci liczącej co najmniej 100 sklepów. 

Babak - co to za sieć sklepów?

Z perspektywy polskiego rynku może się to wydawać niewielką liczbą, jednak taki stan posiadania dawałby dziś Babakowi miejsce zaraz za czołową piętnastką największych operatorów spożywczych w Ukrainie - pod względem liczby placówek, a nie przychodów (ranking największych sieci handlowych w Ukrainie znajdziecie w najnowszym numerze magazynu "Wiadomości Handlowe" - nr 3/2025).

Babak to sieć, za którą stoją polscy i ukraińscy inwestorzy. Spółka zarządzająca siecią w Ukrainie założona została jesienią 2024 r. Jedna czwarta udziałów w niej należy do Jędrzeja Solnickiego (poprzez spółkę Babak Poland), a resztę kontroluje ukraiński fundusz venture capital Energo-Hub z Iwano-Frankiwska.

Polak stojący za Babakiem z branżą handlową związany jest od lat. W latach 2004-2006 wspierał ekspansję Lidla w Polsce, później przez ponad 11 lat pracował dla Jeronimo Martins (właściciela Biedronki), przez większość czasu w roli szefa Działu Ekspansji. Później dołączył do Żabki, gdzie także zajmował się ekspansją w różnych regionach. Solnicki to prezes i jedyny akcjonariusz prostej spółki akcyjnej Babak Poland.

image
Sklep sieci Babak we Lwowie
FOTO: Kamila Antonych

Babak jak ukraińska Żabka

"Babak" to po ukraińsku świstak i właśnie to zwierzę promuje nową sieć handlową. Polakom sklepy te skojarzą się jednak jednoznacznie z Żabką. Kto raz był w placówce sieci liczącej już ponad 11 tys. sklepów w Polsce, odnajdzie się w Babaku bez problemu.

Babak - będący dopiero na etapie pilotażu - wygląda jak typowy sklep convenience tak pod względem wielkości sali sprzedaży, jak i asortymentu. Dużo tu przekąsek i napojów, dań gotowych, food-to-go, produktów w małych porcjach. Na półkach znaleźć można nie tylko ukraińską żywność oraz typowy "międzynarodowy" asortyment (od Coca-Coli, przez piwa wielkich koncernów, po batony Lion), ale również towary od nielicznych producentów z Polski (np. wyroby Sante). 

W sklepach działających pod szyldem Babak przewidziano również kącik gastronomiczny. Klientom zaoferowano m.in. hot dogi, burgery, frytki, bowle (np. z krewetkami i makaronem), wrapy, donuty i slushe. A także, co wydaje się czymś oczywistym: kawę.

"Sklep spożywczy z dużym wyborem produktów na wynos dla tych, którzy cenią czas, smak i odrobinę humoru. Co będziemy mieli? Jedzenie, które będziecie chcieli zabrać ze sobą do pracy, do domu, a nawet na spacer ze znajomymi. Ponieważ Babak to wasze nowe ulubione centrum jedzenia" - w ten sposób sieć określa samą siebie w materiałach skierowanych do klientów.

Rynek sklepów convenience w Ukrainie jest na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju. Dość wspomnieć, że największy tego typu operator w Ukrainie, czyli Simi (do niedawna Sim23), ma ok. 380 placówek. To tyle sklepów, ile Żabka otwiera w Polsce w kilka miesięcy.

Sklepów convenience w Ukrainie będzie znacznie więcej

Wśród analityków i uczestników rynku panuje jednak konsensus, że ewolucja handlu spożywczego w Ukrainie będzie przebiegać podobnie jak w Polsce, czyli że format convenience będzie rósł. Takich sklepów Ukraina pomieści jeszcze tysiące, a Babak jest próbą zagospodarowania części tego rynku.

Babakowi w formacie convenience przyjdzie rywalizować o klienta nie tylko z Simi, ale także m.in. z sieciami Blyzenko, Rukawyczka, SPAR, Fajno Market i Kolo. Sklepy, które można określić mianem convenience, działają również na stacjach paliw OKKO, UPG i WOG.

image
Na zdj. sklep sieci Babak we Lwowie
FOTO: Babak

image

Ukraiński właściciel sieci Silpo tylnymi drzwiami wszedł do Polski. Nie zgadniecie, pod jakim szyldem działa pierwszy sklep [NASZ NEWS]

29.10.2025 / 18:33
StoryEditor
Tylko 12% Polaków skorzystało z systemu kaucyjnego. „To nie są tylko butelkomaty”
System kaucyjny lepiej działa w małych miastach. Co to oznacza dla właścicieli sklepów? - (fot. Shutterstock)

System kaucyjny działa w Polsce od niespełna miesiąca, ale według najnowszych danych korzysta z niego jedynie 12% konsumentów – a i ten wynik może być zawyżony. Co ciekawe, system na razie lepiej sprawdza się w mniejszych miejscowościach. Z czego to wynika?

W artykule przeczytasz:

  • Ile osób skorzystało z systemu kaucyjnego?
  • Butelkomat w dyskoncie to jeszcze nie jest pełny system kaucyjny
  • Edukacja społeczeństwa kluczowa dla powodzenia systemu
  • System kaucyjny lepiej funkcjonuje w małych miastach
  • Mniejsze sklepy muszą mieć dobre narzędzia, aby nie stracić na systemie
  • System kaucyjny – za jakie opakowania klient dostanie kaucję i w jakiej wysokości?

Ile osób skorzystało z systemu kaucyjnego?

System kaucyjny działa już niemal od miesiąca, ale jak na razie tylko niewielka część konsumentów miała z nim styczność. Tak przynajmniej wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Autorzy, powołując się na dane z badania społecznego, wskazują, że na razie tylko 12,1% klientów sklepów skorzystało z systemu kaucyjnego. Natomiast 85,2% jeszcze tego nie zrobiło, a 2,7% nie pamięta takiego doświadczenia.

Dodatkowo ten odsetek i tak jest zapewne zawyżony. Wynika to z faktu, że cześć respondentów, którzy odpowiedzieli, że już skorzystała z tego rozwiązania, prawdopodobnie błędnie definiuje system. Konsumenci mogą być zdezorientowani, ponieważ niektóre duże sieci handlowych prowadziły akcje, zachęcając klientów do oddawania opakowań bez oznaczenia kaucji na długo przed oficjalnym startem systemu kaucyjnego.

Butelkomat w dyskoncie to jeszcze nie jest pełny system kaucyjny

Do tego eksperci zauważają, że na rynku wciąż brakuje produktów, których opakowania miałyby oznaczenia systemu kaucyjnego. Natomiast część konsumentów tego nie sprawdza, ponieważ nawet nie ma takiej wiedzy. W konsekwencji próbują oddać zwykłe opakowania do recyklomatów, a to często kończy się fiaskiem oraz frustracją klienta.

– Wiele dużych sieci handlowych na długo przed oficjalnym startem systemu kaucyjnego prowadziło szeroko zakrojone akcje, zachęcając klientów do oddawania opakowań bez właściwego kodu i symbolu. To z kolei przyniosło konkretny efekt edukacyjny, przyzwyczajając i ucząc konsumentów, jak to w ogóle robić. Ważne jest też to, że system kaucyjny to nie tylko butelkomaty, ale również ręczna zbiórka opakowań w sklepach i poza nimi, która jest bardzo istotna – wyjaśniają analitycy z UCE Research.

Edukacja społeczeństwa kluczowa dla powodzenia systemu

Właśnie z tego powodu tak ważna będzie dalsza edukacja konsumentów. Bez tego trudno będzie mówić o sprawnym funkcjonowaniu systemu kaucyjnego i osiągnięciu założonych celów ekologicznych. Zdaniem autorów raportu w tym zakresie wciąż dużo do zrobienia ma Ministerstwo Środowiska i Klimatu.

– Jeżeli ustawodawca o to lepiej nie zadba, to system kaucyjny będzie kulał. Na rynku np. mówi się, że cała akcja informacyjna była spóźniona, a sama kampania była słabo zrobiona – tak stricte od tej strony pokazania różnego rodzaju zachęt i bonusów dla konsumentów. I jeżeli nic się w tej kwestii nie zmieni, to nawet sieci handlowe w tym zakresie niczego więcej nie wskórają, bo trafią na opór ze strony konsumentów. Wówczas system zostanie niszowym rozwiązaniem na rynku, a przecież nie o to chodzi – zaznaczają eksperci z UCE Research.

System kaucyjny lepiej funkcjonuje w małych miastach

Na uwagę w raporcie zasługuje także kwestia tego, gdzie system kaucyjny już teraz lepiej dział, a gdzie napotyka opór. Z danych wynika, że najmniej osób korzystających z systemu konsumentów mieszka w dużych i średnich miastach. Zdaniem Piotra Okurowski, prezesa Kaucja.pl – Krajowego Systemu Kaucyjnego, jednego z operatorów systemu, do sprawnej obsługi systemu w Polsce potrzeba od 30 do nawet 50 tys. recyklomatów.

– W wielu aglomeracjach system nie jest jeszcze w pełni wdrożony. Nie wszystkie sklepy przyjmują opakowania. Brakuje automatów, a sam proces może być czasochłonny. Ponadto mieszkańcy dużych miast często cenią sobie wygodę i czas, a oddawanie butelek mogą postrzegać jako dodatkowy wysiłek. W małych miejscowościach działa mocniej efekt wspólnotowy. Występuje też większa motywacja finansowa. Nawet drobna kwota zwrotu ma bardziej wymierne znaczenie – wyjaśnia Robert Biegaj z UCE Research.

Mniejsze sklepy muszą mieć dobre narzędzia, aby nie stracić na systemie

To natomiast może być dobra wiadomość dla właścicieli sklepów niezależnych oraz franczyzowych, które działają w mniejszych miejscowościach. Jednak pracownicy tych placówek muszą bardzo dokładnie sprawdzać czy przynoszone do sklepu opakowania mają oznaczenie systemu kaucyjnego. Pomyłka w tym aspekcie będzie generować straty dla właściciela sklepu, który ze swojej kieszeni będzie pokrywać „kaucję”, której żaden operator mu nie odda.  

– Kaucjomaty są wygodną, praktyczną formą realizacji zwrotu opakowań do systemu. Ale oczywiście mniejsze jednostki handlowe będą realizowały zbiórkę w postaci manualnej, czyli przy użyciu ręcznych skanerów i systemów workowych – podkreśla Piotr Okurowski.

Rozwiązaniem dla mniejszych sklepów mogą być także mobilne butelkomaty. W praktyce to rozwiązanie działa niemal jak kurier, który odbiera ze sklepu opakowania i automatycznie je zlicza.

– To usługa zliczeniowa i antyfraudowa, która w zbiórce manualnej jest niemożliwa. Mobilny van, który ma urządzenie reverse vending machine i jest w stanie obsłużyć wszystkie opakowania ujęte w ustawie o systemie kaucyjnym w Polsce – wyjaśnia Patryk Beyer, dyrektor operacyjny Returmatic Polska.

Więcej na ten temat możesz przeczytać tu: Mobilne butelkomaty - pojawiła się alternatywna propozycja dla małych sklepów.

System kaucyjny – za jakie opakowania klient dostanie kaucję i w jakiej wysokości?

Warto dodać, że systemem kaucyjnym objęte są opakowania jednorazowego użytku na napoje z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów, puszki metalowe do 1 litra oraz butelki szklane wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Na dodatek opakowania muszą mieć odpowiednie oznaczenia systemu kaucyjnego:

  • puszki oraz butelki plastikowe z oznaczeniem „kaucja 0,50 zł”.
  • szklane butelki wielokrotnego użytku muszą mieć oznaczenie „kaucja 1,00 zł”.

Wzór obu oznaczeń można zobaczyć na stronie resortu środowiska: Oznakowanie opakowań w systemie kaucyjnym.

25.10.2025 / 00:00
StoryEditor
Młodzi chcą dobrej kawy! Stare maszyny vendingowe zastępują kawiarnie nowej generacji
Smart bar Touch w Galerii Pestka w Poznaniu

Sieć kawiarni samoobsługowych Touch planuje mocny rozwój w całej Polsce. Obecnie działa w naszym kraju już ponad 200 punktów tej sieci, a w ciągu roku ich liczba wzrośnie do 350, a to dopiero początek tego co firma planuje.

Touch (Touch Coffee Smart Bar) to koncept kawiarni bezobsługowych, rozwijany w Polsce i siedmiu innych krajach w modelu franczyzowym. Właściciel firmy ma ambitne plany do...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 08:12