25.04.2025 / 08:48
StoryEditor

Żabka z "subskrypcją" na piwo, a do Biedronki i Lidla powracają piwne promocje majówkowe. Nawet 12+12 piw gratis

Sieci handlowe liczą na duże wzrosty sprzedaży piwa przed majówką (fot. Shutterstock; Biedronka)

Polski rząd pracuje nad zakazem promocji typu "kup 8 piw, a 4 dostaniesz w gratisie", a tymczasem - póki takie działania nie zostały zabronione - sieci handlowe powracają z "kultowymi" ofertami przed długim weekendem majowym. To już w Polsce majówkowa tradycja.

Żabka odnawia pomysł na "abonament" na piwo, Biedronka wprowadziła właśnie promocję 12+12 piw gratis na wszystkie piwa w butelkach zwrotnych. Warunkiem jest skorzystanie podczas zakupów z karty lub aplikacji lojalnościowej. Ofertę taką znajdujemy w najnowszej gazetce, a obowiązywać ma ona od piątku 25 kwietnia do niedzieli 27 kwietnia.

Co na to Lidl i Żabka?

Lidl postawił w tym roku przed majówką na więcej wariantów podobnej oferty. Tylko w piątek klienci mogą kupić 5 piw i dostać 5 kolejnych gratis, lub nabyć 6 piw i otrzymać 6 piw w gratisie. Konieczne jest do tego aktywowanie kuponu i zeskanowanie aplikacji.

Z kolei w sobotę i niedzielę (przed nami jedna z nielicznych w tym roku niedziel handlowych) w Lidlu nabyć będzie można 12 piw w cenie 6 - w praktyce jest to więc promocja typu 6+6 gratis. Dotyczyć to będzie wyłącznie piw w puszce; również w tym przypadku klient będzie musiał aktywować kupon i zeskanować aplikację.

Subskrypcja na piwo w Żabce?

Żabka natomiast reaktywowała właśnie ofertę na piwo przypominającą nieco subskrypcję. Sieć broni się, twierdząc, że nie jest to abonament (co zarzucają jej niektórzy internauci). 

Największa sieć sklepów convenience w Polsce oferuje 24 piwa w cenie 12. Nabyte produkty odbierać będzie można przez 20 dni od zapłaty - maksymalnie raz dziennie, ale możliwy będzie odbiór np. wszystkich 24 piw już pierwszego dnia.

Rząd chce zakazać "gratisowych piw"

Przypomnijmy, że Ministerstwo Zdrowia pracuje nad projektem przepisów dotyczących zakazu promocji napojów alkoholowych. Definicja promocji napojów alkoholowych ma być uzupełniona o: "sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych".

Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zakłada włączenie piwa do ogólnego zakazu promocji napojów alkoholowych.

"Agresywne działania promocyjne realizowane przez niektóre sieci handlowe, oferujące przy zakupie określonej liczby opakowań piwa, taką samą liczbę opakowań gratis, zdecydowanie nie sprzyjają ograniczeniu spożycia alkoholu ani dokonywaniu zakupów w sposób racjonalny" – napisano w uzasadnieniu. Resort zdrowia  powołał się na dane, z których wynika, że w 2023 r. 54 proc. alkoholu spożywanego przez Polaków stanowiło właśnie piwo.

Ministerstwo wskazało, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje rządom "wprowadzenie zakazu lub ograniczenie stosowania bezpośrednich i pośrednich promocji cenowych, sprzedaży dyskontowej, sprzedaży poniżej kosztów oraz stałych stawek za nieograniczone spożycie alkoholu lub inne rodzaje sprzedaży hurtowej".

Proponowane przepisy mają zakazywać sieciom handlowym promocji na piwa, które napędzają sprzedaż szczególnie w okresie grillowym, w tym przed majówką. Zakazane mają być akcje typu "kup 8 piw, a 4 dostaniesz w gratisie".

Będą również wyższe kary

Projekt zakłada również podniesienie kar za nielegalną reklamę i promocje napojów alkoholowych. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniesie 20 tys. zł, a maksymalna - 750 tys. zł. Ponadto możliwa będzie kara ograniczenia wolności.

Planowany termin przyjęcia wspomnianego projektu ustawy przez rząd to trzeci kwartał 2025 r. Potem prace nad nowymi przepisami przeniosą się do parlamentu. Kiedy nowe zakazy i obostrzenia zaczną obowiązywać? Tego jeszcze nie wiadomo.

03.06.2025 / 09:40
StoryEditor
Mondelez znów na tapecie. Brytyjscy parlamentarzyści wzywają firmę do wycofania się z Rosji
Czekolady Milka to flagowy produkt Mondelez. Brytyjscy parlamentarzyści wzywają firmę do wycofania się z Rosji (fot. ArDanMe/Shutterstock)

Ponad 70 brytyjskich parlamentarzystów i parów oskarżyło firmę Mondelez o „finansowanie rosyjskiej machiny wojennej” poprzez kontynuowanie handlu w tym kraju. Grupa wezwała szefa Mondelez, Dirka Van de Puta, do wycofania firmy z Rosji.

Brytyjscy parlamentarzyści wystosowali do Mondelez pismo z żądaniem wyjaśnienia działalności firmy w Rosji. Nie dostali odpowiedzi, co Alex Sobel, przewodniczący brytyj...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.06.2025 / 08:40
StoryEditor
Polityk koalicji został szefem giganta spożywczego. Kim są jego zastępcy?
Nowy zarząd KGS. Leszek Świętochowski oficjalnie prezesem. W zarządzie będą też Piotr Wycech i Sebastian Bartosik

Polityk rządzącej koalicji, szef controllingu oraz były członek zarządu KGHM i Top Farms. Oto nowi członkowie zarządu Krajowej Grupy Spożywczej. Jakie mają doświadczenie?

W artykule przeczytasz:

  • Leszek Świętochowski oficjalnie prezesem KGS
  • Piotr Wycech awansuje z kontrolingu do zarządu
  • Sebastian Bartosik dołącza do zarządu KGS. Jakie ma doświadczenie? 
  • Kto jeszcze jest w 5-osobowym zarządzie KGS?

2 czerwca 2025 r. Rada Nadzorcza Krajowej Grupy Spożywczej wybrała nowego prezesa oraz dwóch członków zarządu KGS.

Leszek Świętochowski oficjalnie prezesem KGS

W przypadku wyboru prezesa nie było tu dużego zaskoczenia. Został nim Leszek Świętochowski, który od 1 kwietnia był pełniącym obowiązki prezesa zarządu państwowego giganta spożywczego.

Leszek Świętochowski od lat jest aktywnym członkiem Polskiego Stronnictwa Ludowego. Kilka razy startował z poparciem tego ugrupowania. Był nawet posłem ludowców w Sejmie III oraz IV kadencji.  I chociaż z konkursu na stanowisko prezesa KGS zostali wykluczenie niektórzy politycy, to jednak Świętochowski mógł się o nie ubiegać.

Więcej na ten temat w artykule: KGS szuka nowego prezesa. Z konkursu wykluczeni politycy

Świętochowski ma jednak odpowiednie wykształcenia i doświadczenie, które były wymagane w konkursie ogłoszonym jeszcze na początku kwietnia.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 76% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 10:22