31.05.2023 / 08:26
StoryEditor

Szansa dla sieci handlowych: automatyzacja procesów i lepsze decyzje dzięki wykorzystaniu danych

<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>

Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)

<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>

Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)

<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
fot. Materiał Partnera
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
fot. Materiał Partnera
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
<p>Marek Kotulski, Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska (fot. mat. pras.)</p>
W ostatnim czasie, przy rosnącej inflacji i coraz wyższych kosztach życia, konsumenci w stopniu jeszcze większym niż do tej pory stali się wrażliwi na cenę. Dla sieci handlowych stan ten może być dobrym impulsem, żeby zmienić dotychczasowy sposób zarządzania sprzedażą i promocjami i wykorzystać rozwiązania, które pozwalają na zmaksymalizowanie efektów zainwestowanych budżetów trade marketingowych i promocyjnych.

Dlaczego optymalizacja procesu promocyjnego ma w firmie tak duże znaczenie?

Z naszego doświadczenia wynika, że na wysoko konkurencyjnych rynkach w handlu nowoczesnym, znaczenie sprzedaży promocyjnej jest coraz wyższe i niekiedy może ona przekroczyć 30% całości obrotów. W oczywisty sposób, każda z takich sprzedaży wsparta jest inwestycją ze strony sieci handlowej. Z drugiej strony widzimy, że nawet do 60% akcji promocyjnych i marketingowych nie przynosi oczekiwanych rezultatów i prowadzi do ujemnego ROI. Poprawa działań w tym obszarze, przekłada się zazwyczaj na 1-1,5 punktu procentowego generowanej marży, co wpływa bezpośrednio wynik.

Jakie wyzwania powodują, że zarządzanie promocjami nie jest łatwe

W przypadku wielu sieci handlowych widzimy duży potencjał optymalizacji w obszarze planowania i zarządzania promocjami. Bazując na zrealizowanych przez nas projektach, kluczowymi wyzwaniami, które w praktyce uniemożliwiają efektywne wykorzystywanie budżetów trade marketingowych i osiągnięcie zadowalającego ROI promocyjnego są:

image
FOTO: fot. Materiał Partnera

 

Dlaczego warto dobrze zbierać dane?

Sieci handlowe zbierają codziennie niezliczone ilości danych. Praktyka pokazuje jednak, że znaczna część z nich nie jest nigdy wykorzystywana do podejmowania decyzji. Wynika to m.in. z braku odpowiednich narzędzi analitycznych, niespójności danych pomiędzy różnymi źródłami lub braku podstawowych znaczników jak np. informacja o promocji w danych sprzedażowych. Planując wdrożenie narzędzia analitycznego należy określić jakie dane są niezbędne do jego prawidłowego działania oraz zidentyfikować jakie dodatkowe informacje spowodują, że narzędzie będzie prawdziwym wsparciem w podejmowaniu decyzji.

Bazą analityczną powinny być historyczne dane sprzedażowe z przypisanymi promocjami na poziomie pojedynczego produktu, sklepu i dnia. Z kolei bieżące dane sprzedażowe powinny być uzupełniane w trybie dziennym ze wszystkich sklepów w danej sieci.

Dlaczego warto pracować nad optymalizacją procesu zarządzania i planowania promocji?

Nasze doświadczenie projektowe pokazuje, że wykorzystanie rozwiązań big data jako wsparcie podejmowania decyzji w obszarze planowania promocji może pozwolić na oszczędność nawet do 15% budżetów trade marketingowych. Ponadto, wykorzystanie zintegrowanych narzędzi do analiz, akceptacji promocji i komunikacji między zespołami, pozwala skrócić czas w tym procesie o 60%, co z kolei pozwala na skuteczniejsze działanie strategiczne i taktyczne.

Co powinno oferować kompleksowe narzędzie wspierające proces zarządzania i planowania promocji?

image
FOTO: fot. Materiał Partnera

 

Budowa rozwiązania dedykowanego do zarządzania i planowania promocji - Retail Growth Toolkit

"Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w pracy z sieciami handlowymi i widząc z jakimi wyzwaniami w obszarze analitycznym i procesowym muszą się mierzyć, zdecydowaliśmy się w ramach zespołów PwC Polska i Strategy& Polska na rozwój własnej platformy wspierającej najważniejsze procesy komercyjne - Retail Growth Toolkit. Było to naturalnym, kolejnym krokiem na drodze do dostarczania naszym Klientom analitycznych i procesowych rozwiązań na najwyższym poziomie. Wyzwaniem w takich zadaniach jest umożliwienie pełnego wykorzystania potencjału jaki daje praca na wielu dużych zbiorach danych (big data) przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiego dostępu do danych historycznych, analiz, prognoz i wszystkich kroków procesu.

Narzędzie powstało w sposób iteracyjny, a wiele pomysłów konsultowanych było z działami komercyjnymi wiodących sieci handlowych. Dzięki temu możliwe było sprawne zbudowanie platformy w pełni adresującej początkowo zdefiniowane cele.

Aktualnie, narzędzie koncentruje się na wsparciu pełnego procesu zarządzania promocjami, a w najbliższych miesiącach planujemy poszerzenie funkcjonalności o moduły związane z zarządzaniem asortymentem, efektywnością operacyjną sklepów czy też zarządzaniem stratami.

Sercem Retail Growth Toolkit jest Machine Learningowy (ML) moduł prognostyczny. W zależności od wprowadzonej zniżki oraz dedykowanego wsparcia promocyjnego jak plakat lub dodatkowe miejsce w sklepie, prognozuje on wolumeny sprzedaży promocyjnej i regularnej. Modele ML trenowane są często nawet na ponad 1 mld pojedynczych linii paragonowych. Pozwala to w możliwie pełny sposób określić zachowania konsumentów, zidentyfikować sezonowość i określić linie bazowe. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie wysokiej dokładności prognoz a co za tym idzie, maksymalizowania ROI promocyjnego."

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

Materiał powstał w ramach współpracy z PwC Retail Platform.

Poznaj autorów:

Maciej Kroenke: Partner, PwC Polska

Marek Kowalski: Wicedyrektor, Doradztwo strategiczne PwC Polska

 

27.04.2025 / 08:44
StoryEditor
Do Netto zamiast do banku. Sieć wprowadza nową usługę dla klientów
Netto wprowadza do części sklepów nową usługę (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

Szerokie spektrum usług dodatkowych to domena sieci convenience na czele z Żabką. Jednak dyskonty także próbują swoich sił na tym polu. Dowodzi tego wprowadzenie nowej usługi przez sieć Netto. Na czym ona dokładnie polega i w ilu placówkach klienci mogą z niej skorzystać?

Sieć Netto zrobiła kolejny krok na drodze do rozszerzenia portfela usług dla klientów. Po wprowadzeniu kilka lat temu opcji wypłaty gotówki podczas zakupów (cashback) teraz wdro...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2025 / 11:45
StoryEditor
Bioniczne roboty dostarczą produkty do klientów w Polsce! Pyszne.pl zapowiada "nową erę dostaw" [ZOBACZ WIDEO]
Robot, który dostarczy zakupy klientom Pyszne.pl (fot. Bukowsky Studio)

Platforma Pyszne.pl zaprezentowała w czwartek robota Lite3 – czworonożną maszynę kroczącą przypominającą psa. W ocenie firmy, mechaniczne "psoboty" mogą w przyszłości stać się "nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu dostaw".

Lite3 to rozwiązanie opracowane przez firmę DEEPRobotics, a dystrybuowane w Polsce przez S4Tech. Jak poinformowano, bioniczny robot inspirowany anatomią ssaków może poruszać s...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 03:06