17.05.2024 / 12:44
StoryEditor

Hipermarkety i mały format podgryzane przez Biedronkę i Dino

Spada dynamika sprzedaży w poszczególnych kanałach handlowych (Shutterstock)
Dynamika sprzedaży w handlu detalicznym spada w ślad za spowalniającą inflacją. Wartość sprzedaży produktów żywnościowych w pierwszym kwartale 2024 roku była o 5,6 proc. wyższa niż w tym samym kwartale ub. roku – wynika z zawartego w prezentacji Grupy Eurocash Panelu Handlu Detalicznego NielsenIQ.

Spada dynamika sprzedaży w poszczególnych kanałach. W pierwszym kwartale 2024 roku aż o 19 pkt. proc. zmniejszyła się ona w przypadku dyskontów, natomiast o 14,3 pkt. proc. w przypadku hipermarketów. W przypadku supermarketów dynamika sprzedaży obniżyła się o 10,6 pkt. proc., a w małym formacie był to spadek o 4,9 pkt. proc.

Dino rośnie i podbija statystyki sprzedaży w supermarketach

Jednocześnie kanałem, który zyskał najwięcej w pierwszym kwartale br. są supermarkety, czyli sklepy o powierzchni od 300 mkw. do 2,5 tys. mkw. Sprzedaż w tym kanale wzrosła o 11,6 proc. wobec 22,2 proc. w pierwszym kwartale 2023 roku.

Swój wzrost kanał supermarketów zawdzięcza mocnej pozycji Grupy Dino, która na koniec marca br. miała 2438 sklepów i komunikowała przychody wyższe o 20,3 proc. W przypadku Delikatesów Centrum wzrost sprzedaży we wszystkich sklepach pod tym szyldem wyniósł 5 proc. Liczba małych supermarketów działających pod szyldem Delikatesy Centrum na koniec pierwszego kwartału 2024 roku wyniosła 1 596.

Biedronka wybija się w segmencie dyskontów

W segmencie dyskontów sprzedaż wzrosła o 7,9 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Lider tego kanału sprzedaży, a jednocześnie i całego rynku, czyli Biedronka, odnotował w tym czasie sprzedaż wyższą o 9,3 proc.

Spory spadek sprzedaży w porównaniu do ub. roku odnotowują hipermarkety. Jeszcze w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż w największych sklepach wzrosła o 11,6 proc., ale należy zaznaczyć że wzrost ten nastąpił w warunkach wyższej inflacji. W pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż w hipermarketach spadła o 2,7 proc. Tylko o 1,8 proc. wzrosła w pierwszym kwartale sprzedaż w małym formacie.

image
Dynamika sprzedaży w poszczególnych formatach handlowych w pierwszym kwartale 2024 roku (Eurocash za NielsenIQ)
FOTO: fot. Eurocash Za Nielseniq

 

14.09.2025 / 00:05
StoryEditor
Mleczarnia bankrutuje i zwalnia wszystkich pracowników. To koniec ponad stuletniego zakładu
Takie produkty produkowała Spółdzielnia Mleczarska w Lidzbarku Welskim

Spółdzielnia Mleczarska w Lidzbarku Welskim (powiat działdowski) kończy działalność. To tutaj od lat produkowano słynny Ser Welski, wpisany w 2007 roku na listę produktów tradycyjnych Warmii i Mazur. Niestety, problemy finansowe doprowadziły do upadku firmy, a wraz z zamknięciem zakładu zwolnionych zostało 17 pracowników.

Historia lidzbarskiej mleczarni sięga początków XX wieku. Zakład był znany z produkcji mleka, maślanki, kefiru, twarogu, a przede wszystkim cenionego Sera Welskiego. Jego zamkn...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04.09.2025 / 13:27
StoryEditor
Koniec z nudnym gotowaniem? Ikea wprowadza ponad 200 produktów, które odmienią kuchnię
Logo sieci Ikea (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

Kuchnia od dawna uznawana jest za serce domu, ale coraz rzadziej pełni rolę miejsca wspólnych spotkań przy stole. Ikea postanowiła to zmienić. Jak szwedzki gigant chce na nowo przywrócić radość gotowania i wspólnego jedzenia?

Ikea ogłosiła start rocznej, globalnej kampanii skoncentrowanej na gotowaniu i jedzeniu w domu. Towarzyszy jej premiera ponad 200 nowych produktów, które mają sprawić, że kuchni...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. wrzesień 2025 12:23