08.05.2024 / 17:41
StoryEditor

Jedną czwartą budżetów na zakupy spożywcze Polacy wydają w sklepach ulokowanych w centrach handlowych. Nowe badanie GfK

Pogłoski o śmierci centrów handlowych były przedwczesne (fot. Shutterstock)
Polacy wydają ponad 60 proc. swojego budżetu na zakupy w galeriach handlowych - wynika z badania GfK i Polskiej Rady Centrów Handlowych. Jednak rozstrzał pomiędzy poszczególnymi kategoriami produktów jest ogromny. W przypadku artykułów spożywczych 26 proc. wydatków przypada na centra handlowe, 73 proc. na inne sklepy stacjonarne, a tylko 1 proc. na kanał ecommerce.

Na przeciwległym biegunie znalazły się produkty związane z wystrojem i wyposażeniem wnętrz. Tam aż 78 proc. budżetu zakupowego przypada na centra handlowe, podczas gdy inne sklepy stacjonarne odpowiadają jedynie za 5 proc. wydatków. Kanał e-commerce ma znacznie większe znaczenie (17 proc.).

Udział centrów handlowych w wydatkach Polaków na inne produkty to: 34 proc. w przypadku zdrowia i urody, 68 proc. w przypadku odzieży, 69 proc. w kategorii obuwia i wyrobów skórzanych, 66 proc. w przypadku sportu, również 66 proc. w kategorii elektroniki, a 28 proc. w przypadku mebli.

Wydatki w e-commerce wahają się od 1 proc. (artykuły spożywcze) aż do 20 proc. (w przypadku dwóch kategorii: odzieży oraz obuwia i wyrobów skórzanych).

Centra handlowe ważnym kanałem sprzedażowym

– Polacy bardzo chętnie robią zakupy w centrach handlowych, zostawiając w nich większość swojego o budżetu na wydatki. (...) Pokazuje to wyraźnie jak ważną i silną pozycję ma handel stacjonarny a szczególnie centra handlowe, skupiające pod swoimi dachami najlepsze marki i tworzące destynacje zakupowe, ciągle silne i pełniące znaczącą rolę w handlu omnikanałowym – mówi Przemysław Dwojak, senior director w GfK.

Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, zaznacza, że dzięki zrealizowanemu badaniu udało się "uzyskać realną wiedzę na temat tego, jak Polacy wydają swój budżet na zakupy". - To, że w większości kategorii produktowych w ponad 60 proc. trafia on do sklepów w centrach handlowych, wskazuje na siłę tego sektora handlu i jego efektywność sprzedażową. Z kolei analizując to, czego klienci najchętniej szukają i kupują, branża może jeszcze lepiej zrozumieć ich potrzeby i dopasować do nich swoją ofertę - podkreśla Klammer.

image
FOTO: fot. Gfk, Prch

GfK sprawdziło też, dlaczego Polacy chętnie zostawiają znaczną część swoich pieniędzy właśnie w galeriach handlowych. Większość pytanych o to klientów docenia przede wszystkim możliwość zobaczenia, sprawdzenia czy przymierzenia towaru przed zakupem. To, jako zaletę zakupów w centrum handlowym, wskazało aż 63 proc. badanych. Respondenci zwracali też uwagę na szeroką ofertę na różnych poziomach cenowych (45 proc.) oraz wygodę i efektywność zakupów w galeriach handlowych (42 proc.).

PRCH zachęca, by na wyniki badania spojrzeć z punktu widzenia potencjalnego najemcy powierzchni handlowej. "Badanie udowadnia wysoką efektywność centrów handlowych jako kanału sprzedaży. W większości kategorii produktowych ponad 50 proc. wizyt klientów w sklepie stacjonarnym kończy się zakupem. Zdecydowany prym w tym zakresie wiodą produkty z kategorii zdrowie i uroda (75 proc.), artykuły dla dzieci (70 proc.) oraz odzież (64 proc.). - wskazano.

Według GfK ok. 40 tys. sklepów, zlokalizowanych w 600 centrach handlowych, odpowiada za około 40 proc. obrotów handlu detalicznego (udział w handlu w 105 badanych centrach handlowych GfK oszacowało na 40,9 proc.), a na ponad 60 tys. sklepów internetowych przypada około 8,5 proc. obrotów.

Metodologia badania

Badanie zrealizowane przez GfK na zlecenie PRCH objęło zasięgiem 105 centrów handlowych o różnej charakterystyce. Obiekty te przekazały na potrzeby badania pełne dane dotyczące liczby i struktury najemców, odwiedzalności obiektów i obrotów osiąganych w poszczególnych kategoriach, pozwalające na wnioskowanie o skali i zakresie zachowań omnikanałowych. Dodatkowo firma GfK wykorzystała dane dotyczące populacji klientów w obszarze oddziaływania każdego z analizowanych obiektów, ich siły nabywczej w handlu tradycyjnym i w e-commerce. Ponadto przeprowadzono wywiady exit-poll na próbie 5071 respondentów w 12 centrach handlowych reprezentujących różne typy obiektów oraz ogólnopolskie badanie online na próbie 2500 respondentów.

16.05.2024 / 13:02
StoryEditor
Wiemy, ile Żabka łoży do budżetu z tytułu podatków, składek i innych opłat
Podmioty z Grupy Żabka zasiliły budżet państwa w 2023 r. kwotą przekraczającą 400 mln zł. Żabka i jej franczyzobiorcy przyczynili się też do utrzymania 63 tys. miejsc pracy (fot. Notabene Studio)
Podmioty wchodzące w skład Grupy Żabka zapłaciły w minionym roku ponad 400 mln zł podatków, składek i innych opłat. Oznacza to, że wkład Żabki w polską gospodarkę z tego tytułu zmniejszył się w stosunku do roku ubiegłego i o ponad 12 proc.

W roku 2021 podmioty z Grupy Żabka zasiliły budżet państwa kwotą 281 mln zł z tytułu podatków, składek i innych opłat. W roku 2022 ta kwota była znacznie większa – wyniosła 481 ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

06.05.2024 / 14:14
StoryEditor
Carrefour podsumowuje zeszły rok w centrach handlowych. Poziom wakatów niższy niż średnia rynkowa
Park handlowy Sonata Park (materiały prasowe)
Carrefour Polska w 2023 roku przedłużył ponad 170 obecnych i podpisał 50 nowych umów najmu w swoich centrach handlowych. Sieć chwali się też niskim poziomem wakatów.

Jak sama podkreśla sieć, zeszły rok nie należał do najłatwiejszych na polskim rynku centrów handlowych. Wysoka inflacja oraz rosnące koszty działalności, miały bardzo duży wpływ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20. maj 2024 01:48