27.05.2025 / 14:36
StoryEditor

Nadchodzący kryzys zmiecie wiele sieci handlowych z polskiego rynku. Sklepy muszą działać już teraz! Gdzie mogą szukać wzrostów sprzedaży?

Kryzys demograficzny uderzy w branżę handlową bardzo mocno (fot. Pexels)

Zmiany demograficzne już dotykają część producentów i sprzedawców. I kryzys demograficzny będzie coraz bardziej uderzać w handel, uważają eksperci z NielsenIQ. Ale podają też, że te zmiany można wykorzystać do budowania wzrostu sprzedaży. A nawet wyjścia poza wojnę cenową. W jaki sposób?

W artykule przeczytasz:

  • Pięć lat bardzo dynamicznych zmian w handlu w Polsce  
  • Złota era polskiego handlu już przemija?
  • Konsuemnt fizycznie wręcz znika z rynku
  • Kryzys demograficzny uderza w handel "tu i teraz"
  • Jak kryzys demograficzny wpłynie na handel? Tylko w Łodzi będzie o 350 tys. mniej wizyt w sklepach
  • Gdzie i w jaki sposób handel może szukać wzrostów sprzedaży?
  • Co pozwoli odejść sklepom od wojny cenowej?

W poniedziałek 26 maja odbył się Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji organizowany przez Polską Organizację Handlu i Dystrybucji. Patronat medialny nad wydarzeniem objęła redakcja Wiadomości handlowych. Podczas kongresu można było zobaczyć prezentację ekspertów z NielsenIQ o kryzysie demograficznym i jego wpływie na handel.

Pięć lat bardzo dynamicznych zmian w handlu w Polsce  

Joanna Kwiczor, Client Engagement Director w NielsenIQ zauważyła, że przez ostatnie kilka lat polski handel bardzo dynamicznie się zmieniał. Wynikało to w duży mierze z kryzysów, które dotykały całego społeczeństwa.

– Wszyscy pamiętamy jeszcze sceny z marca 2020 r., kiedy to informacja o zbliżającym się lockdownie wepchnęła klientów szturmem do sklepów i półki zostały dosłownie wymiecione. Sam okres covidu też wpłynął na handel. Konsumpcja w domach rosła, na czym znacznie skorzystał rynek FMCG – wskazywała Joanna Kwiczor.

image
Kryzys demograficzny uderza w handel "tu i teraz". Gdzie szukać wzrostów sprzedaży? (fot. Łukasz Stępniak/Wiadomości Handlowe)
FOTO: fot. Łukasz Stępniak/wiadomości Handlowe

Na rynek negatywnie wpływała także gwałtownie rosnąca inflacja, co przełożyło się negatywne na wolumeny sprzedaży. Natomiast wybuch pełnoskalowej wojny w Ukrainie spowodował bardzo duże, choć przejściowe, wzrosty sprzedaży w naszym kraju. Wynikało to migracji znacznej części ludności Ukrainy do Polski.

image
Liczba mieszkańców Polski ma spadać aż do poziomu ok. 33 mln w 2025 r. (fot. Łukasz Stępniak/Wiadomości Handlowe)
FOTO: fot. Łukasz Stępniak/wiadomości Handlowe

– Wreszcie doszliśmy do roku 2024 r., kiedy wydało się, że na rynku będzie dobrze. Zwłaszcza pierwsza połowa zeszłego roku była nacechowana istotnymi wzrostami wolumenu sprzedaży. Ale w drugiej połowie ubiegłego roku już nie zobaczyliśmy dużych wzrostów. To było negatywnym zaskoczeniem dla branży – podsumowała Joanna Kwiczor.

Złota era polskiego handlu już przemija?

W podobnym duchu mówił Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w NielsenIQ.

Ostatnie kilkanaście lat to taka złota era rozwoju handlu w Polsce. Bardzo dynamicznie rozwijały się zarówno dyskonty, supermarkety czy małe sieciowe sklepy spożywcze, ale też sklepy z elektroniką, sklepy remontowo-budowlane, parki handlowe, centra handlowe – zauważył Przemysław Dwojak z NielsenIQ.

Ale jednocześnie dodał, że należy brać pod uwagę, że skoro ten rozwój był tak dynamiczny, to w pewnym momencie następuje nasycenie rynku.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 69% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22.08.2025 / 15:46
StoryEditor
Ile zapłacimy za pół litra wódki w 2026 r.? Jak mocno wzrost akcyzy uderzy klientów sklepów po kieszeni?
Wódka Żubrówka, jedna z najsłynniejszych marek CEDC (Shutterstock)

Ministerstwo Finansów ujawniło plany dotyczące wzrostu akcyzy na alkohol. Podwyżki będą znaczne i sięgną 15 proc. w 2026 roku i 10 proc. rok później, to znacznie więcej niż zakładano w przyjętej już kilka lat temu "Akcyzowej Mapie Drogowej", która zakładała coroczne wzrosty na poziomie 5 proc. Podniesienie akcyzy w bezpośredni sposób przełoży się na to, co klienci zobaczą w przyszłym roku na sklepowej półce, a wzrost cen będzie znaczący.

Ile wzrośnie cena wódki na sklepowych półkach?

Według szacunków Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), po podwyżce akcyzy o 15 proc. cena półlitrowej but...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26.08.2025 / 13:27
StoryEditor
Dino nadal bardzo głodne! Spółka wyda miliardy, aby mocno przyspieszyć rozwój sieci sklepów w 2026 r.
Na zdj. sklep Dino we Wrocławiu (fot. daily_creativity/Shutterstock)

Dino Polska nie zwalnia tempa i szykuje się do kolejnego etapu intensywnej ekspansji. W 2026 roku sieć supermarketów planuje otwarcie jeszcze większej liczby sklepów niż w 2025 r., a także dalszą rozbudowę infrastruktury logistycznej.

Rekordowe inwestycje i przyspieszenie ekspansji sieci Dino

Jak poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino Polska, spółka prowadzi równolegle wiele pr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03. wrzesień 2025 16:55