W poniedziałek 26 maja odbył się Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji organizowany przez Polską Organizację Handlu i Dystrybucji. Patronat medialny nad wydarzeniem objęła redakcja Wiadomości handlowych. Podczas kongresu można było zobaczyć prezentację ekspertów z NielsenIQ o kryzysie demograficznym i jego wpływie na handel.
Pięć lat bardzo dynamicznych zmian w handlu w Polsce
Joanna Kwiczor, Client Engagement Director w NielsenIQ zauważyła, że przez ostatnie kilka lat polski handel bardzo dynamicznie się zmieniał. Wynikało to w duży mierze z kryzysów, które dotykały całego społeczeństwa.
– Wszyscy pamiętamy jeszcze sceny z marca 2020 r., kiedy to informacja o zbliżającym się lockdownie wepchnęła klientów szturmem do sklepów i półki zostały dosłownie wymiecione. Sam okres covidu też wpłynął na handel. Konsumpcja w domach rosła, na czym znacznie skorzystał rynek FMCG – wskazywała Joanna Kwiczor.
Na rynek negatywnie wpływała także gwałtownie rosnąca inflacja, co przełożyło się negatywne na wolumeny sprzedaży. Natomiast wybuch pełnoskalowej wojny w Ukrainie spowodował bardzo duże, choć przejściowe, wzrosty sprzedaży w naszym kraju. Wynikało to migracji znacznej części ludności Ukrainy do Polski.
– Wreszcie doszliśmy do roku 2024 r., kiedy wydało się, że na rynku będzie dobrze. Zwłaszcza pierwsza połowa zeszłego roku była nacechowana istotnymi wzrostami wolumenu sprzedaży. Ale w drugiej połowie ubiegłego roku już nie zobaczyliśmy dużych wzrostów. To było negatywnym zaskoczeniem dla branży – podsumowała Joanna Kwiczor.
Złota era polskiego handlu już przemija?
W podobnym duchu mówił Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w NielsenIQ.
– Ostatnie kilkanaście lat to taka złota era rozwoju handlu w Polsce. Bardzo dynamicznie rozwijały się zarówno dyskonty, supermarkety czy małe sieciowe sklepy spożywcze, ale też sklepy z elektroniką, sklepy remontowo-budowlane, parki handlowe, centra handlowe – zauważył Przemysław Dwojak z NielsenIQ.
Ale jednocześnie dodał, że należy brać pod uwagę, że skoro ten rozwój był tak dynamiczny, to w pewnym momencie następuje nasycenie rynku.