28.05.2024 / 16:30
StoryEditor

Lodowa drożyzna wdarła się do sklepów i lodziarni. Oto jak podrożały lody w ostatnich dwóch latach

Ceny lodów nie zostały ”zamrożone” (fot. Shutterstock)
Wysoka inflacja z ostatnich kilkunastu miesięcy jest widoczna w kategorii lodów. Według wyliczeń firmy PanParagon, ceny lodów są dziś zdecydowanie wyższe niż w 2022 r., nawet o 45 proc. Dotyczy to zarówno gałek, lodów w pudełkach, jak i rożków.

PanParagon porównał ceny lodów w lodziarniach oraz w sklepach. Okazuje się, że w kwietniu i maju 2024 r. za gałkę lodów trzeba było zapłacić średnio o 26 proc. więcej niż w tym samym okresie przed dwoma laty (wzrost z 5,17 zł do 6,53 zł). Litrowe pudełko z lodami dostępne w sklepach podrożało w tym czasie nieco mniej, bo o 20 proc. (z 19,34 zł do 23,20 zł).

Rożki z rekordowym wzrostem cen

Ze zdecydowanie największą inflacją mieliśmy natomiast do czynienia w przypadku rożków. Ich ceny wystrzeliły aż o 45 proc. W tym i ubiegłym miesiącu za rożka trzeba było zapłacić średnio 3,17 zł wobec 2,18 zł w analogicznych miesiącach przed dwoma laty.

- Wyższe ceny lodów to głównie efekt szalejącej inflacji, która miała miejsce w poprzednich latach. Droższe stały się surowce, wzrosły opłaty za wynajem lokali czy energię elektryczną. Zwiększyły się też wydatki przedsiębiorców na wypłaty dla pracowników. Te czynniki mogą mieć bezpośredni wpływ na ostateczny cennik, jaki widzimy w lodziarniach czy w sklepowych zamrażarkach – tłumaczy Antonina Grzelak z firmy PanParagon.

Do ciekawych wniosków można dojść, gdy porówna się ceny z lat 2022, 2023 i 2024. Okazuje się, że gałka lodów najpierw szybko zwiększyła cenę, by przez ostatni rok urosnąć tylko nieznacznie. W przypadku pudełek jednolitrowych, wzrost cen rozłożył się dość równomiernie w czasie. Natomiast rożek niemal nie podrożał w 2023 r. względem 2022 r., lecz dopiero później - za to bardziej znacząco. Szczegóły widoczne są w tabeli pod artykułem.

Jaka była metodologia badania?

Jak wskazano, spośród lodów sklepowych wytypowano po jednej znanej marce z każdej kategorii. Następnie porównano ceny tych produktów na przestrzeni ostatnich dwóch lat - oczywiście w oparciu o dane z paragonów. Nie jest to może idealne pod względem metodologicznym badanie, ale z pewnością daje pewien obraz rynku.

image
FOTO: fot.
25.06.2025 / 09:47
StoryEditor
Nie karmić potwora [FELIETON]
Wygrana Karola Nawrockiego uruchamia nową dynamikę - nie tylko polityczną (fot. Magda Wygralak/Shutterstock)

Kiedyś usłyszałem historię o karmieniu potwora, który rósł, żywiąc się strachem, kłótniami i problemami otaczających go ludzi. Gdy jednak mądry król zaproponował potworowi herbatkę i rozmowę, ten zaczął się kurczyć, aby ostatecznie zniknąć.

Morał był prosty: problemy znikają, gdy potrafisz o nich rozmawiać. Przytaczam tę opowiastkę ze względu na sytuację, w jakiej znalazł się obecny rząd po wyborach prezydenckich. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.07.2025 / 10:08
StoryEditor
Fałszywe sklepy internetowe i ukryty dropshipping. UOKiK ostrzega
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)

UOKiK alarmuje – w sieci przybywa fałszywych sklepów i nieuczciwych pośredników. Konsumenci są wprowadzani w błąd co do pochodzenia towaru, firmy i warunków zakupu. Jakie mechanizmy stosują oszuści i jak nie dać się nabrać?

Wzrost liczby fałszywych sklepów internetowych to jedno z najbardziej niepokojących zjawisk, jakie obserwuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Ich działalność opi...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. lipiec 2025 19:22