28.05.2024 / 16:30
StoryEditor

Lodowa drożyzna wdarła się do sklepów i lodziarni. Oto jak podrożały lody w ostatnich dwóch latach

Ceny lodów nie zostały ”zamrożone” (fot. Shutterstock)
Wysoka inflacja z ostatnich kilkunastu miesięcy jest widoczna w kategorii lodów. Według wyliczeń firmy PanParagon, ceny lodów są dziś zdecydowanie wyższe niż w 2022 r., nawet o 45 proc. Dotyczy to zarówno gałek, lodów w pudełkach, jak i rożków.

PanParagon porównał ceny lodów w lodziarniach oraz w sklepach. Okazuje się, że w kwietniu i maju 2024 r. za gałkę lodów trzeba było zapłacić średnio o 26 proc. więcej niż w tym samym okresie przed dwoma laty (wzrost z 5,17 zł do 6,53 zł). Litrowe pudełko z lodami dostępne w sklepach podrożało w tym czasie nieco mniej, bo o 20 proc. (z 19,34 zł do 23,20 zł).

Rożki z rekordowym wzrostem cen

Ze zdecydowanie największą inflacją mieliśmy natomiast do czynienia w przypadku rożków. Ich ceny wystrzeliły aż o 45 proc. W tym i ubiegłym miesiącu za rożka trzeba było zapłacić średnio 3,17 zł wobec 2,18 zł w analogicznych miesiącach przed dwoma laty.

- Wyższe ceny lodów to głównie efekt szalejącej inflacji, która miała miejsce w poprzednich latach. Droższe stały się surowce, wzrosły opłaty za wynajem lokali czy energię elektryczną. Zwiększyły się też wydatki przedsiębiorców na wypłaty dla pracowników. Te czynniki mogą mieć bezpośredni wpływ na ostateczny cennik, jaki widzimy w lodziarniach czy w sklepowych zamrażarkach – tłumaczy Antonina Grzelak z firmy PanParagon.

Do ciekawych wniosków można dojść, gdy porówna się ceny z lat 2022, 2023 i 2024. Okazuje się, że gałka lodów najpierw szybko zwiększyła cenę, by przez ostatni rok urosnąć tylko nieznacznie. W przypadku pudełek jednolitrowych, wzrost cen rozłożył się dość równomiernie w czasie. Natomiast rożek niemal nie podrożał w 2023 r. względem 2022 r., lecz dopiero później - za to bardziej znacząco. Szczegóły widoczne są w tabeli pod artykułem.

Jaka była metodologia badania?

Jak wskazano, spośród lodów sklepowych wytypowano po jednej znanej marce z każdej kategorii. Następnie porównano ceny tych produktów na przestrzeni ostatnich dwóch lat - oczywiście w oparciu o dane z paragonów. Nie jest to może idealne pod względem metodologicznym badanie, ale z pewnością daje pewien obraz rynku.

image
FOTO: fot.
10.09.2025 / 10:59
StoryEditor
Kaufland rośnie w siłę. Sieć buduje platformę, która poszerza zasięg marki i wzmacnia ją w walce z konkurentami w Polsce i Europie
Kiedy Kaufland Marketplace ruszy w Polsce?, fot. Kaufland

Kaufland Marketplace rozwija się w Europie – po udanych debiutach w Polsce, Austrii i Francji, sieć weszła również do Włoch. Dzięki temu sprzedawcy mogą dotrzeć do 140 mln klientów online. Dzięki platformie już 13 tys. sprzedawców oferuje miliony produktów w 7 krajach.

Kaufland Marketplace zdobywa nowe rynki

Od września 2025 r. Kaufland Marketplace działa już także we Włoszech. Klienci zyskali dostęp do ponad czterech milionów produktów w 6,4...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17.09.2025 / 10:00
StoryEditor
Żabka Jush i Wolt łączą siły. Nowa współpraca zmienia oblicze codziennych zakupów online
Żabka Jush

Należąca do Grupy Żabka, Żabka Jush pojawiła się ze swoją ofertą w aplikacji Wolt – nowa współpraca redefiniuje zakupy Polaków. Ekspresowe dostawy, pełna oferta spożywcza i wygoda w jednym koszyku.

Współpraca Żabki Jush i Wolt odpowiada na potrzeby rynku

Ponad 90% internautów w Polsce kupuje online, a połowa zamawia już jedzenie i produkty spożywcze przez internet. W t...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

18. wrzesień 2025 01:48