13.05.2024 / 08:44
StoryEditor

Sklepy mogą przejąć rolę placówek pocztowych? Czemu nie! Nie chodzi o omijanie zakazu handlu w niedziele

Poczta Polska podnosi ceny. Jak jest nowy cenniki?
Poczta Polska ma bardzo poważne problemy finansowe, ponieważ jako operator wyznaczony musi utrzymywać mnóstwo nierentownych placówek. W wielu krajach, np. w Skandynawii, funkcję punktów pocztowych w małych miejscowościach pełnią często sklepy spożywcze, oczywiście otrzymując za to zapłatę. Czy byłoby to atrakcyjne rozwiązanie dla polskich detalistów? Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał, jest zdania, że jak najbardziej tak!

Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał, w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl przekonuje, że pełnienie funkcji placówek pocztowych przez sklepy spożywcze w mniejszych miejscowościach byłoby dla detalistów bardzo korzystne, nie tylko ze względu na fakt, że nawet większe sklepy mogłyby funkcjonować w niedziele.

– Byłaby to bardzo atrakcyjna oferta uzupełniająca, bardzo silny magnes dla części klientów. Co więcej, urzędy czy punkty pocztowe są bardzo często nieczynne w soboty, co dla potencjalnego klienta jest bardzo dużą uciążliwością. Tymczasem sklepy spożywcze są czynne w soboty, a wiele z nich także w niedziele. Dostępność podstawowych usług pocztowych dla klientów wzrosłaby więc niepomiernie – wskazuje szef Specjału.

Dodatkowe usługi przyciągają klientów

– Widzimy na przykładzie usługi Orlen Paczka, że nawet jeśli sama w sobie jest ona słabo opłacalna dla sklepów, bo za tę pracę dostają grosze, to jednak przyciąga klientów, także nowych, którzy wcześniej mogli nawet nie wiedzieć o istnieniu danej placówki. Gdy już ktoś przyjdzie do sklepu nadać czy odebrać korespondencję, przy okazji zapewne coś kupi, a nawet jeśli nie kupi, to zobaczy, co dany sklep oferuje, jakie ma ceny, jakie ma promocje. Tak generuje się synergie – przekonuje przedsiębiorca.

GK Specjał jest otwarta na wszelkie możliwości wspierania swoich partnerów detalicznych i szuka coraz szerszej gamy usług dodatkowych, które sklepy mogłyby realizować. Gdyby więc była taka możliwość, wiele sklepów z pewnością przyjęłoby podstawowe obowiązki operatora pocztowego.

– Przyznam, że badaliśmy kiedyś możliwość utworzenia placówek pocztowych w sklepach, z uwagi na zakaz handlu w niedziele. Natomiast wymogi poczty były tak duże, procedury tak skomplikowane i pracochłonne, że praktycznie niewykonalne w typowym sklepie spożywczym. Z tym że odnieśliśmy wrażenie, że nie były to wymogi związane z jakością świadczonych usług, tylko raczej warunki blokujące, zniechęcające – najwyraźniej pocztowcy nie byli zainteresowani taką współpracą – wspomina Krzysztof Tokarz i doradza:

Poczta Polska musi się gruntownie zreorganizować, zoptymalizować działalność operacyjną, unowocześnić, mocniej wejść w logistykę dla e-commerce, w przeciwnym wypadku będzie trwale nierentowna. Powinni znaleźć menedżera z wiedzą, energią i pomysłami, powinni zbudować wieloletnią strategię rozwoju, nie bazującą wyłącznie na obsłudze korespondencji, bo za jakiś czas nawet pism urzędowych nie będzie albo będzie ich tak mało, że się z tego nie utrzymają.

20.10.2025 / 11:08
StoryEditor
Rekompensaty dla klientów Empik po interwencji UOKiK. Co należy się konsumentom?
Empik po interwencji UOKiK. Rekompensaty dla klientów za anulowane i opóźnione zamówienia (fot. Shutterstock)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakończył postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk sklepu internetowego Empik.com. Analiza wykazała przypadki anulowania oraz opóźniania zamówień względem deklarowanych terminów.

Empik.com to platforma e-commerce oferująca produkty własne oraz towary sprzedawców zewnętrznych. Do UOKiK zaczęły napływać sygnały o nieprawidłowościach w realizacji zamówień –...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

28.10.2025 / 22:50
StoryEditor
Żabka robi mocny skok. Co napędza wyniki i wzrost udziałów rynkowych sieci convenience?
Sklep sieci Żabka

Grupa Żabka, właściciel największej sieci convenience w Europie, prezentuje imponujące wyniki po trzech kwartałach 2025 roku. Sprzedaż do klienta końcowego osiągnęła blisko 23,27 mld zł, co oznacza wzrost o 14,1%. Silna ekspansja sieci (już 12 099 sklepów), wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), innowacje cyfrowe oraz rygorystyczna dyscyplina kosztowa to główne motory, które pozwoliły na skokowy wzrost skorygowanego zysku netto o ponad 54%.

Potężny wzrost wyników i ekspansja sieci Żabka

Żabka konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynku, osiągając solidne wzrosty we wszystkich kluczowych wskaźnikach. Sko...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 03:12