20.10.2022 / 17:00
StoryEditor

Podcasty, webinary i przepisy wideo w ramach 2. edycji kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” Grupy Eurocash

Szanujemy, nie marnujemy (Eurocash)
Groszek, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, ABC, Lewiatan, a także abc na kołach i Frisco zaangażowały się w projekt Grupy Eurocash „Szanujemy, nie marnujemy!”. Dzięki niemu przedsiębiorcy zyskują wiedzę pozwalającą im tak zarządzać ich sklepami, żeby jak najbardziej ograniczać marnowanie żywności. Z kolei konsumenci, którzy robią zakupy w prowadzonych przez nich placówkach, zdobywają nowe umiejętności w zakresie prowadzenia domu w duchu zero waste.

Kwestia niemarnowania żywności jest jedną z kluczowych w strategii Grupy Eurocash – największej polskiej firmy zajmującej się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych. Z raportu „Wpływ Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej klientów za 2020 r.” wynika, że ponad połowa, bo aż 53 proc. współpracujących z Grupą właścicieli lokalnych sklepów, już podejmuje działania zmierzające do ograniczenia tego zjawiska.

O priorytetowym podejściu Grupy do problemu marnowania żywności decyduje przede wszystkim jego skala – w ujęciu globalnym i krajowym. Jest ona zatrważająca zwłaszcza w zestawieniu z kłopotami w zakresie dostępności wielu surowców oraz galopującymi cenami artykułów spożywczych na rynku.

Z informacji opublikowanych przez Europejskie Biuro Ochrony Środowiska (EBB) wynika, że w 2021 r. UE importowała prawie 138 mln ton produktów rolnych, co kosztowało 150 mld euro. Jednocześnie kraje Wspólnoty marnują 88 mln ton żywności każdego roku. Liczba ta jest prawie dwukrotnie wyższa od wcześniejszych szacunków, ze względu na lepszą dostępność do danych o marnowaniu żywności w gospodarstwach rolnych. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że oficjalne dane UE nadal wykluczają większość odpadów żywnościowych w gospodarstwach z pomiarów i sprawozdawczości w państwach członkowskich.

Zakłada się, że obecnie marnuje się 20 proc. żywności produkowanej w Europie. Straty ponoszone z tego tytułu przez przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe w UE opiewają na około 143 mld euro rocznie i są odpowiedzialne za co najmniej 6 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Szacunki mówią, że w Polsce każdego roku marnujemy aż 5 mln ton jedzenia.

Własne inicjatywy

Eurocash, dostrzegając ten globalny problem, podejmuje własne inicjatywy, mające przyczynić się do jego rozwiązania.

Grupa ruszyła we wrześniu z kolejną edycją kampanii społeczno-edukacyjnej „Szanujemy, nie marnujemy!”, realizowanej przy współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. W projekt, będący częścią Strategii Zrównoważonego Rozwoju, zaangażowały się sieci: Groszek, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, ABC, Lewiatan, a także abc na kołach i Frisco.

W ramach tegorocznej edycji akcji, Eurocash przygotował cykl podcastów dotyczących prawnych aspektów niemarnowania żywności oraz artykuły poruszające m.in. kwestie zawierania i realizowania umów z organizacjami pożytku publicznego, tematy opłat i kontroli związanych z regulacjami w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności, praktyczne aspekty zarządzania sklepem w kontekście zapobiegania marnowaniu.

W październiku Grupa realizuje też cyklu webinarów dla współpracujących z nią przedsiębiorców. Są one organizowane we współpracy z ekspertami, którzy wspierają właścicieli sklepów lokalnych fachowymi poradami, także prawnymi. W webinarach mogą wziąć udział zarejestrowani użytkownicy Akademii Umiejętności Eurocash.

Grupa udostępnia również aktualne wydawnictwa poruszające tę problematykę, w tym m.in. podręcznik „Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika” oraz e-book „W Twoim odpowiedzialnym sklepie. Dlaczego warto prowadzić odpowiedzialny biznes?”.

Wspólny cel

Poprzez działania podejmowane w ramach tego projektu Eurocash zachęca przedsiębiorców nie tylko do usprawnienia ich działań w obszarze ograniczanie marnotrawstwa żywności, ale również do aktywizowania konsumentów, robiących zakupy w ich sklepach, do podejmowania inicjatyw mających na celu walkę z tym zjawiskiem we własnych domach.

Hasło kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” odnosi się do szacunku dla wszystkich osób zaangażowanych w produkcję, dystrybucję i sprzedaż żywności. Poprzez udział w projekcie przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash deklarują, że ich sklep jest prowadzony w odpowiedzialny i zrównoważony sposób, a ten aspekt staje się z roku na rok coraz ważniejszy dla klientów. Kampania kierowana jest również do samych konsumentów, dla których przygotowane zostały wideo przepisy i porady dotyczące niemarnowania żywności w domu.

Wszystkie materiały edukacyjne przygotowane w ramach projektu „Szanujemy nie marnujemy” są zamieszczone pod adresem grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes

06. maj 2024 05:18