14.05.2024 / 09:53
StoryEditor

Poprawa dynamiki wolumenowej w handlu FMCG. NIQ prezentuje najnowsze dane o polskim rynku

Rynek FMCG w Polsce jest już warty prawie 280 mld zł (fot. Shutterstock)
Według danych NIQ, wartość koszyka FMCG za skumulowane 12 miesięcy, w okresie kończącym się w ostatnim dniu marca br., wyniosła 279,4 mld zł. Oznacza to +9,2 proc. wzrostu wartościowego rok do roku, podczas gdy dane za pełen rok 2023 ukazywały wzrost wartościowy na poziomie +11,2 proc. rok do roku. A co działo się z wolumenami?

Przy niższej dynamice wartościowej widoczna jest jednoczesna nieznaczna poprawa dynamiki wolumenowej. Obecny odczyt to –0,2 proc. Dla porównania, odczyt za pełen ubiegły rok wyniósł –1,4 proc.

Jak to wygląda w podziale na kategorie?

W przypadku kategorii spożywczo-napojowych, wzrost wartościowy wyniósł +9,3 proc., podczas gdy wzrost wolumenowy +0,2 proc. W kategoriach kosmetyczno-chemicznych nadal dynamika wartościowa jest dwucyfrowa: +11,8 proc. (choć i tak widoczny jest spadek w porównaniu do odczytu za pełen 2023 r., wówczas było to +13,4 proc.), natomiast wzrost wolumenowy wynosi już +1,1 proc. – zauważa NIQ.

Autorzy analizy zwracają uwagę, że pewien dodatni wpływ na sprzedaż w analizowanym okresie może mieć również to, że Wielkanoc wypadła w tym roku w pierwszym kwartale, podczas gdy rok wcześniej – w drugim. Tym samym realna baza odniesienia roku 2023 była niższa.

NIQ podaje, że kategoriami, które odnotowały największą dynamikę wolumenową w analizowanym okresie, były - w koszyku spożywczo-napojowym - mrożonki (+3,0 proc.), nabiał (+2,9 proc.) oraz napoje bezalkoholowe (+1,1 proc.). Największe spadki wolumenowe odnotowały napoje alkoholowe (-4,7 proc.), co podkreśla utrzymującą się negatywną tendencję dla tej grupy kategorii, a w szczególności dla piwa oraz wódki.

Natomiast, jeśli chodzi o kategoria chemiczno-kosmetyczne, dużą dynamikę wolumenową dało się zaobserwować dla takich kategorii jak makijaż ust (+19,7 proc.), kosmetyki kolorowe (+12,0 proc.) czy też face care (+10,6 proc.). Pomimo znaczących wzrostów cen, pozytywną dynamiką wolumenową pochwalić się mogą również kategorie papierowe – papier toaletowy nawilżany (+13,2 proc.) oraz ręczniki papierowe (+5,7 proc.). 

Co z nastrojami konsumentów?

Wraz z zauważalnym spadkiem dynamiki wzrostu cen (według GUS inflacja CPI wyniosła 3,7 proc., 2,8 proc. i 2,0 proc. w - odpowiednio - styczniu, lutym i marcu), widoczna jest postępująca poprawa nastrojów polskich konsumentów. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w marcu 2024 r. wyniósł 1,9 pkt, co oznacza minimalny wzrost, o 0,8 jednostki w stosunku do lutego.

Z danych GfK wynika, że w marcu br. poprawiła się większość kluczowych wskaźników barometru, z wyjątkiem oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, gdzie zanotowano minimalny spadek oraz skłonności do wydatków na dobra trwałe, która okazało się nieco niższa niż przed miesiącem. Największy wzrost dotyczył oceny aktualnej oraz prognozowanej sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Jeśli chodzi o rynek dóbr technologicznych to według GfK w 2023 roku rynek ten osiągnął wartość 50,8 mld zł. Oznacza to minimalny spadek w porównaniu do roku ubiegłego, kiedy to wartość wyniosła 50,9 mld zł. Zdaniem ekspertów GfK - An NIQ Company wynika to z trudności ekonomicznych oraz utrzymującej się niepewności związanej z wojną w Ukrainie – konsumenci nadal koncentrują się zapewnieniu podstawowych potrzeb, a technologia schodzi na dalszy plan.

Wśród kategorii produktowych, które w 2023 roku odnotowały spadki w wartości sprzedaży są m.in. telewizory, laptopy oraz suszarki do ubrań. Z kolei wzrosty odnotowały m.in. mopy parowe, suszarki do włosów i szczoteczki elektryczne. Największy udział w wartości sprzedaży odnotowały smartfony (31 proc.), dalej na podium uplasowały się sprzęty IT (25 proc.) oraz duże AGD (18 proc.).

image
FOTO: fot.
image
FOTO: fot.
25.04.2025 / 18:19
StoryEditor
Właściciel kilku sieci handlowych widzi odbicie na polskim rynku. Gdzie sygnały poprawy są najmocniejsze?
Salon marki Vistula w nowym koncepcie w CH Westfield Mokotów w Warszawie (fot.wiadomoscihandlowe.pl/MG)

Grupa VRG zamyka rok 2024 z wyraźną poprawą wyników finansowych i operacyjnych. Sygnały odbicia pojawiły się szczególnie w segmencie odzieżowym, który po miesiącach spadków notuje wzrosty i lepszą rentowność. Czy to oznacza trwałe przełamanie trendu i początek nowego etapu dla marek modowych spółki?

Z opublikowanego raportu rocznego VRG wynika, że skonsolidowane przychody grupy w 2024 roku wyniosły 1,38 mld zł. To o 73,3 mln zł więcej niż w 2023 roku. Skonsolidowany zysk op...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.04.2025 / 08:03
StoryEditor
Nice To Fit You zmienia ofertę. Wprowadza diety specjalistyczne z wyborem menu
Dostawa od Nice To Fit You (fot. Nice To Fit You)

Marka Nice To Fit You wprowadza duże zmiany w swojej ofercie Klienci w ramach pakietów “Wybór menu” mogą wybierać dania z całego asortymentu, bez z konieczności decydowania się na konkretną dietę.

Jak wyjaśnia Sylwia Ramos-Wójcik, brand managerka NTFY, wprowadzone zmiany to z jednej strony wynik realizowania oczekiwań klientów, z drugiej zaawansowanej analityki biz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 91% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01. maj 2025 04:17