14.05.2024 / 09:53
StoryEditor

Poprawa dynamiki wolumenowej w handlu FMCG. NIQ prezentuje najnowsze dane o polskim rynku

Rynek FMCG w Polsce jest już warty prawie 280 mld zł (fot. Shutterstock)
Według danych NIQ, wartość koszyka FMCG za skumulowane 12 miesięcy, w okresie kończącym się w ostatnim dniu marca br., wyniosła 279,4 mld zł. Oznacza to +9,2 proc. wzrostu wartościowego rok do roku, podczas gdy dane za pełen rok 2023 ukazywały wzrost wartościowy na poziomie +11,2 proc. rok do roku. A co działo się z wolumenami?

Przy niższej dynamice wartościowej widoczna jest jednoczesna nieznaczna poprawa dynamiki wolumenowej. Obecny odczyt to –0,2 proc. Dla porównania, odczyt za pełen ubiegły rok wyniósł –1,4 proc.

Jak to wygląda w podziale na kategorie?

W przypadku kategorii spożywczo-napojowych, wzrost wartościowy wyniósł +9,3 proc., podczas gdy wzrost wolumenowy +0,2 proc. W kategoriach kosmetyczno-chemicznych nadal dynamika wartościowa jest dwucyfrowa: +11,8 proc. (choć i tak widoczny jest spadek w porównaniu do odczytu za pełen 2023 r., wówczas było to +13,4 proc.), natomiast wzrost wolumenowy wynosi już +1,1 proc. – zauważa NIQ.

Autorzy analizy zwracają uwagę, że pewien dodatni wpływ na sprzedaż w analizowanym okresie może mieć również to, że Wielkanoc wypadła w tym roku w pierwszym kwartale, podczas gdy rok wcześniej – w drugim. Tym samym realna baza odniesienia roku 2023 była niższa.

NIQ podaje, że kategoriami, które odnotowały największą dynamikę wolumenową w analizowanym okresie, były - w koszyku spożywczo-napojowym - mrożonki (+3,0 proc.), nabiał (+2,9 proc.) oraz napoje bezalkoholowe (+1,1 proc.). Największe spadki wolumenowe odnotowały napoje alkoholowe (-4,7 proc.), co podkreśla utrzymującą się negatywną tendencję dla tej grupy kategorii, a w szczególności dla piwa oraz wódki.

Natomiast, jeśli chodzi o kategoria chemiczno-kosmetyczne, dużą dynamikę wolumenową dało się zaobserwować dla takich kategorii jak makijaż ust (+19,7 proc.), kosmetyki kolorowe (+12,0 proc.) czy też face care (+10,6 proc.). Pomimo znaczących wzrostów cen, pozytywną dynamiką wolumenową pochwalić się mogą również kategorie papierowe – papier toaletowy nawilżany (+13,2 proc.) oraz ręczniki papierowe (+5,7 proc.). 

Co z nastrojami konsumentów?

Wraz z zauważalnym spadkiem dynamiki wzrostu cen (według GUS inflacja CPI wyniosła 3,7 proc., 2,8 proc. i 2,0 proc. w - odpowiednio - styczniu, lutym i marcu), widoczna jest postępująca poprawa nastrojów polskich konsumentów. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w marcu 2024 r. wyniósł 1,9 pkt, co oznacza minimalny wzrost, o 0,8 jednostki w stosunku do lutego.

Z danych GfK wynika, że w marcu br. poprawiła się większość kluczowych wskaźników barometru, z wyjątkiem oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, gdzie zanotowano minimalny spadek oraz skłonności do wydatków na dobra trwałe, która okazało się nieco niższa niż przed miesiącem. Największy wzrost dotyczył oceny aktualnej oraz prognozowanej sytuacji finansowej gospodarstw domowych.

Jeśli chodzi o rynek dóbr technologicznych to według GfK w 2023 roku rynek ten osiągnął wartość 50,8 mld zł. Oznacza to minimalny spadek w porównaniu do roku ubiegłego, kiedy to wartość wyniosła 50,9 mld zł. Zdaniem ekspertów GfK - An NIQ Company wynika to z trudności ekonomicznych oraz utrzymującej się niepewności związanej z wojną w Ukrainie – konsumenci nadal koncentrują się zapewnieniu podstawowych potrzeb, a technologia schodzi na dalszy plan.

Wśród kategorii produktowych, które w 2023 roku odnotowały spadki w wartości sprzedaży są m.in. telewizory, laptopy oraz suszarki do ubrań. Z kolei wzrosty odnotowały m.in. mopy parowe, suszarki do włosów i szczoteczki elektryczne. Największy udział w wartości sprzedaży odnotowały smartfony (31 proc.), dalej na podium uplasowały się sprzęty IT (25 proc.) oraz duże AGD (18 proc.).

image
FOTO: fot.
image
FOTO: fot.
wiadomoscihandlowe.pl
02.12.2025 / 11:40
StoryEditor
Burger King testuje pierwszą w Polsce obsługę Drive Thru z wykorzystaniem agenta AI
Burger King testuje pierwszą w Polsce obsługę Drive Thru z wykorzystaniem agenta AI (mat. prasowe)

Burger King jako pierwsza sieć QSR w Polsce wdraża rozwiązanie umożliwiające składanie zamówień w Drive Thru z pomocą zaawansowanego agenta AI. Nowa technologia ma odciążyć pracowników, skrócić czas obsługi i zapewnić klientom wygodniejszy, bardziej intuicyjny proces zamawiania. Startuje ostatnia faza testów na żywo.

Dzięki wdrożeniu sztucznej inteligencji Burger King wprowadza na polski rynek pionierski sposób obsługi Drive Thru. Klient składający zamówienie rozmawia z agentem AI, a na in...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.12.2025 / 13:17
StoryEditor
Giganci polskiego handlu walczą o klientów. Żabka i Dino lepsze od Lidla, a Biedronka w tarapatach
Biedronka jako jedyna z wielkiej czwórki zanotowała spadek liczby unikalnych klientów rok do roku (fot. za YouTube)

Najnowszy raport Proxi Retail Insights za listopad 2025 r. ujawnia dynamiczną sytuację na polskim rynku FMCG. Choć wszystkie cztery wiodące sieci handlowe, czyli Biedronka, Dino, Lidl i Żabka notują wzrosty liczby wizyt w sklepach, to jedna z nich jest na tym tle wyraźnie lepsza od konkurencji. Tylko jedna z nich zanotowała też spadek liczby unikalnych klientów rok do roku.

Po silnym wzroście ruchu w sklepach należących do sieci Biedronka, Dino, Lidl i Żabka zanotowanym w październiku, listopad przyniósł jego spadek - wynika z raportu Proxi Retail ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. grudzień 2025 03:49