16.05.2024 / 18:28
StoryEditor

Prezydent USA Joe Biden wezwał sieci spożywcze do obniżenia cen

Joe Biden, prezydent USA (Shutterstock)
Joe Biden w swoim oświadczeniu oznajmił, że obniżenie inflacji jest jego najważniejszym celem ekonomicznym. Odniósł się w ten sposób do wzrostu inflacji CPI w Stanach Zjednoczonych o 0,3 pkt. proc. w kwietniu w stosunku do marca 2024 roku i wystosował komunikat do sprzedawców żywności.

W ujęciu rocznym inflacja CPI wyniosła w USA 3,4 proc. Wskaźnik bazowy, z wyłączeniem cen żywności i energii wyniósł 0,3 proc. w ujęciu miesięcznym i 3,6 proc. w ujęciu rocznym. Odczyt 12-miesięcznej inflacji bazowej był najniższy od kwietnia 2021 roku, a miesięczny wzrost najmniejszy od grudnia.

Ceny nadal za wysokie

Po publikacji tych danych Biały Dom opublikował oświadczenie prezydenta Joe Bidena w sprawie kwietniowego indeksu cen konsumpcyjnych.

„Walka z inflacją i obniżanie kosztów to mój najwyższy priorytet gospodarczy. Wiem, że wiele rodzin zmaga się z trudnościami i że chociaż poczyniliśmy postępy, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Inflacja spadła o ponad 60 proc. od szczytu, a inflacja bazowa spadła do najniższego poziomu od trzech lat.” – oznajmił prezydent USA, ale dodał, że ceny są nadal zbyt wysokie.

Joe Biden wezwał sieci spożywcze „osiągające rekordowe zyski do obniżenia cen artykułów spożywczych dla konsumentów”.

Jaką rolę odgrywają łańcuchy dostaw?

W Stanach Zjednoczonych toczy się debata na temat tego, na ile łańcuchy dostaw są odpowiedzialne na wysokie ceny. Senator Elizabeth Warren naciskała w tym tygodniu, aby prezydent Joe Biden wykorzystał swoją władzę wykonawczą, aby skłonić sieci spożywcze i firmy produkujące żywność do obniżenia cen. W wysłanym liście określiła ona konkretne działania, które jego administracja może podjąć.

„Zamiast wprowadzać rozwiązania, Republikanie w Kongresie chcą zwiększyć koszty, wracając do tej samej starej ekonomii skapywania. Republikanie chcą obniżyć podatki dla najbogatszych i wielkich korporacji oraz podnieść podatki dla rodzin z klasy średniej. Chroniliby specjalne interesy i wielkie koncerny farmaceutyczne oraz osłabiali pracowników i seniorów poprzez cięcia w Social Security i Medicare. Wszystko to spowodowałoby gwałtowny wzrost inflacji. Mam inną wizję przyszłości: taką, w której bierzemy na siebie szczególne interesy, aby obniżyć koszty i dać klasie średniej równe szanse” – napisał Joe Biden.

04.06.2025 / 15:11
StoryEditor
Adam Abramowicz został szefem zespołu ds. franczyzy. Co chce osiągnąć?
Adam Abramowicz został szefem zespołu ds. franczyzy. Co chce osiągnąć? (fot. Materiały prasowe)

4 czerwca to ważna data dla franczyzy w naszym kraju. Dziś odbyło się pierwsze spotkanie reaktywowanego zespołu ds. franczyzy. Wiemy, jakie zapadły na nim ustalenia.

Z artykułu dowiesz się:

  • Reaktywacja zespołu ds. franczyzy
  • Czy w Polsce jest "dzika" franczyza?
  • Co ustalił zespół ds. franczyzy przy MŚP?
We wrześniu 2024 r., nowa rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska ujawniła, że planuje likwidację zespołu ds. franczyzy. Jej decyzja została jednak skrytykowana m.in. przez byłych franczyzobiorców zrzeszonych w Stowarzyszeniu Ajentów i Franczyzobiorców, którzy od lat walczą o uchwalenie ustawy franczyzowej.

Rzeczniczka MŚP zmieniła więc zdanie i wyraziła gotowość do reaktywacji zespołu ds. franczyzy. Podkreśliła jednak, że "warunkiem jest jednak realne zainteresowanie i zaangażowanie ze strony przedsiębiorców i ich organizacji". 

Reaktywacja zespołu ds. franczyzy

Zespół został więc reaktywowany i 4 czerwca br. odbyło się pierwsze “zapoznawcze” spotkanie jego członków. przyjechali reprezentanci zarówno franczyzodawcow, jak i franczyzobiorców. Wybrano przewodniczącego - został nim były już Rzecznik MŚP Adam Abramowicz

Ustalono ponadto, że zespół będzie pracować nad nowym projektem ustawy franczyzowej. - Przez ostatnie trzy lata wiele się zmieniło, chociażby pojawili się nowi - ukraińscy - franczyzobiorcy. Musimy więc zastanowić się, czy napisać ustawę od nowa czy wystarczy ją zaktualizować - relacjonuje nam jeden z członków zespołu.

Dowiedzieliśmy się, że członkowie zespołu dostaną do analizy dotychczasową wersję ustawy franczyzowej i na następnym spotkaniu - data zostanie dopiero wyznaczona - zostanie podjęta decyzja co do dalszych działań nt. uregulowania rynku franczyzy w naszym kraju.  

- Spróbujemy poprawić już istniejący kodeks, choć może to być trudne. Wiem jednak, że przedsiębiorcy mocno chcą, aby zespół dalej funkcjonował - powiedziała Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP. - Wiem, że pod tamtym kodeksem podpisała się tylko część przedsiębiorców. Zależy nam, żeby tę drugą część, która nie zgadza się z zapisami kodeksu, zachęcić do współpracy w ramach naszego zespołu i do wypracowania czegoś wspólnego - dodaje rzeczniczka MŚP.

Czy w Polsce jest "dzika" franczyza?

Majewska wskazała zarazem w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl, że w jej ocenie w Polsce faktycznie istnieje problem dzikiej franczyzy. - Jest on znany i dyskutuje się o nim już od kilku lat. Główne zarzuty dotyczą nieuczciwych praktyk w relacjach między franczyzodawcami a franczyzobiorcami - podkreśliła.

Rzeczniczka MŚP wyraziła też obawę, że do rozwiązania problemu dzikiej franczyzy samoregulacja branży może nie wystarczyć. - Mam nadzieję, że ustawa franczyzowa powstanie. Chciałabym, żeby prace nad nią zostały wznowione i żeby ktoś faktycznie pochylił się nad tym problemem - zadeklarowała Agnieszka Majewska.

Co ustalił zespół ds. franczyzy przy MŚP?

Pierwszy zespół roboczy ds. franczyzy działał od lata 2020 r. Jego przewodniczącym był Paweł Tracz - prezes Polskiego Stowarzyszenia Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, a zarazem franczyzobiorca Żabki. Zespół powołany został przede wszystkim do wypracowania kodeksu dobrych praktyk dla franczyzy, jednak w 2021 r., na ostatniej prostej, prace nad samoregulacją branży przeniosły się poza ten organ.

Finalna wersja kodeksu okazała się być bardziej powściągliwa od wariantów, jakie rozważano wcześniej na posiedzeniach zespołu. W kodeksie zabrakło m.in. zapisów, o które mocno walczył od samego początku właśnie ówczesny rzecznik MŚP. Koniec końców Adam Abramowicz nie chciał dać twarzy temu dokumentowi i to pomimo faktu, że wcześniej publicznie zapowiadał, iż będzie "gwarantem" kodeksu.

- Wypracowana formuła kodeksu nie jest kompromisem, ponieważ nie zawiera w sobie najważniejszego z punktu widzenia franczyzobiorców zapisu o 3- i 6-miesięcznym okresie wypowiedzenia odpowiednio dla franczyzobiorców i franczyzodawców. Świadectwem braku uniwersalnego poparcia dla projektu jest też fakt, że sygnatariuszami kodeksu są prawie wyłącznie organizacje zrzeszające franczyzodawców, ze strony franczyzobiorców jest to tylko jedna organizacja - ubolewał w 2021 r. Adam Abramowicz, informując, że kodeks nie uzyskał jego poparcia.

Dodajmy, że obecnie kodeks ma ok. 50 sygnatariuszy. W gronie tym są m.in. takie sieci jak Żabka, Lewiatan, Intermarche, Delikatesy Centrum czy McDonald‘s.

To właśnie spór niektórych członków zespołu z Abramowiczem zaowocował tym, że zespół ds. franczyzy, choć formalnie wciąż istniał, de facto w 2022 r. przestał działać. Spotkań nie zwoływano, a zatem nie było okazji, by zajmować się jakimikolwiek zagadnieniami związanymi z franczyzą, choć tych nie brakowało.

 

 

04.06.2025 / 18:10
StoryEditor
Leroy Merlin z nową kampanią marketingową. W centrum uwagi dom i potrzeby rodziny
Leroy Merlin (fot. mat. pras.)

“Z miłości do domu” – tym hasłem Leroy Merlin zainaugurował 4 czerwca wizerunkową kampanię, która jest częścią nowej platformy marketingowej marki. Opowieść skupia się na rodzinie, domu oraz potrzebie dbania o siebie i wspólną przestrzeń.

Nowa kampania i platforma komunikacji uruchomione w czerwcu 2025 są przykładem działania w ramach znanego już schematu, w którym sieć stanowi opiekuna i towarzysza bohat...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 21:03