24.07.2025 / 15:45
StoryEditor

Rynek spożywczy w Polsce. Oto prognozy na 2025 r. i kolejne lata [PREMIERA RAPORTU PMR]

Rynek FMCG w Polsce 2025. Jakie formaty i trendy rządzą rynkiem? (fot. Shutterstock)

Po wymagającym roku 2024, polski rynek detaliczny artykułów spożywczych wchodzi w fazę ożywienia. Pomimo ostrożnych nastrojów konsumenckich, prognozy na najbliższe lata są wyraźnie pozytywne. Które kanały sprzedaży zyskają najwięcej i jakie strategie okażą się kluczowe w walce o portfele klientów? Raport PMR Market Experts by Hume’s przynosi odpowiedzi na te i inne pytania.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie wyglądają prognozy dla rynku spożywczego na 2025 rok?
  • Które formaty sklepów będą sobie radzić najlepiej?
  • Jakie trendy zyskują na znaczeniu?
  • W jakim tempie będzie rósł rynek spożywczy w Polsce w najbliższych latach?

W 2024 roku wartość detalicznego rynku spożywczego w Polsce przekroczyła poziom 410 mld zł netto. Pomimo nominalnego wzrostu o około trzy proc. rok do roku, w ujęciu realnym rynek nieco się skurczył. Konsumenci, wciąż odczuwając skutki inflacji, pozostali ostrożni w wydatkach.

Z raportu "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2025" opracowanego przez PMR Market Experts by Hume’s wynika, że wielu Polaków zdecydowało się w pierwszej kolejności odbudować oszczędności. Ten trend przełożył się na zahamowanie wzrostu konsumpcji w ubiegłym roku.

– Wzrost rynku był umiarkowany, ale prognozy na 2025 rok są znacznie bardziej optymistyczne. Spodziewamy się, że rynek będzie rósł realnie w każdym z kolejnych pięciu lat, a średnioroczna dynamika wzrostu w ujęciu nominalnym (CAGR) wyniesie około pięć proc. – komentuje Agnieszka Skonieczna, Head Retail Market Analyst w PMR Market Experts by Hume’s.

image

Polakom znudziły się dyskonty? Nadchodzi rewolucja w polskim handlu, czy to jedynie chwilowy problem gigantów?

Jakie sklepy wybierają Polacy?

Według badania konsumenckiego PMR Market Experts przeprowadzonego w kwietniu i maju 2025 roku, częstotliwość zakupów spożywczych w Polsce pozostaje wysoka. 19 proc. respondentów deklaruje robienie zakupów codziennie, natomiast 66 proc. kilka razy w tygodniu. Najczęściej wybieranym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty. Już w 2021 roku odpowiadały one za około 33 proc. rynku pod względem wartości sprzedaży, a według prognoz ich udział przekroczy 40 proc. do 2030 roku.

Dyskonty pełnią kluczową funkcję w codziennych zakupach Polaków. Aż 68 proc. badanych wskazało, że to właśnie w tym kanale dokonuje zakupów uzupełniających zapasy. Dla porównania, w supermarketach tego typu zakupy dominują u 42 proc. respondentów.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku hipermarketów. Te placówki przyciągają głównie klientów realizujących większe, zaplanowane zakupy – taki cel wskazało 47 proc. badanych. Szczególnie często robią tak osoby w wieku 45-54 lata oraz mieszkańcy średnich miast.

Ciąg dalszy artykułu - pod grafiką.

image
Częstotliwość robienia zakupów spożywczych w Polsce
FOTO: PMR Market Experts by Hume‘s

Młodzi konsumenci kochają convenience

Sklepy typu convenience zyskują coraz większe znaczenie, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Na tle innych kanałów sprzedaży wyróżniają się pod względem specyfiki realizowanych misji zakupowych.

W ujęciu ogólnym dominują tu zakupy pod wpływem impulsu (35 proc.) oraz szybkie zakupy "w biegu" (28 proc.). Natomiast w grupie wiekowej 18-24 lata convenience to przede wszystkim miejsce zakupu przekąsek (39 proc.), produktów w trasie oraz w drodze do lub z pracy czy szkoły.

– To wyraźny sygnał dla sieci handlowych, że warto dostosować ofertę do stylu życia młodszych klientów. Wygoda i szybkość zyskują dziś na znaczeniu bardziej niż kiedykolwiek wcześniej – dodaje Agnieszka Skonieczna.

Ciąg dalszy artykułu - pod grafiką.

image
Główne misje zakupowe realizowane przez Polaków
FOTO: PMR Market Experts by Hume‘s

Sieci handlowe nadal inwestują w rozwój

Ożywienie rynku w 2025 roku znajduje swoje potwierdzenie również po stronie inwestycji. Największe sieci handlowe deklarują dalszy rozwój, który obejmuje zarówno otwieranie nowych placówek, jak i rozbudowę istniejących formatów sprzedaży. Eksperci PMR Market Experts by Hume’s podkreślają, że to właśnie połączenie ekspansji infrastrukturalnej z rosnącą siłą nabywczą konsumentów stanowi fundament prognozowanego wzrostu rynku spożywczego w nadchodzących latach.

image

W Żabkach tłoczno jak nigdy. Mocny wzrost ruchu w sklepach convenience w Polsce

Prognozy dla rynku spożywczego na 2025 rok

Według analiz PMR Market Experts, perspektywy dla polskiego rynku detalicznego artykułów spożywczych są pozytywne. Systematyczny wzrost ma być napędzany przez trzy główne czynniki: poprawę sytuacji materialnej gospodarstw domowych, rozwój sieci handlowych oraz utrzymującą się dominację dyskontów.

Jeśli prognozy się potwierdzą, sektor ten będzie notował stabilne tempo wzrostu w najbliższych latach, z nominalną dynamiką wynoszącą średnio 5 proc. rocznie. To otwiera nowe możliwości, ale też stawia wyzwania związane z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów i konkurencyjnością kanałów sprzedaży.

***

Z pełnym raportem "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2025-2030" zapoznać można się w tym miejscu.

05.09.2025 / 16:56
StoryEditor
Więcej niż apteka i drogeria - operator handlowy pokazuje nowy model biznesowy

Na początku września tego roku internetowa Apteka-melissa.pl oraz siostrzana drogeria E-melissa.pl zostały zastąpione przez nową, kompleksową platformę zdrowia i zakupów - Melisa.pl. Za zmianą stoi nie tylko nowa strategia komunikacyjna i nowoczesny wygląd serwisu, ale też odpowiedź na rosnące potrzeby klientów oraz zmieniające się trendy rynkowe.

Jak podkreślają przedstawiciele firmy, nowa Melisa to krok w stronę nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do zdrowia, urody i zakupów.

Nie tylko produkty, ale także wiedz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27.08.2025 / 17:58
StoryEditor
InPost i Pandora rozszerzają współpracę o nowe rynki. Gdzie będzie można zamawiać produkty z dostawą do automatu
Automat InPostu (fot. Materiał Partnera)

InPost rozszerza strategiczne partnerstwo z marką Pandora o kolejne rynki! Dostawy do Paczkomatów oraz punktów PUDO będą również dostępne dla klientów Pandory we Francji, Włoszech i Hiszpanii.

Pandora to duński producent oraz sieć sklepów z biżuterią. Firma ma ponad 10 tys. sklepów w 65  państwach. Od teraz we Francji, Włoszech i Hiszpanii produkty tej sieci będzie mo...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 86% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10. wrzesień 2025 03:34