22.04.2024 / 11:19
StoryEditor

Właściciel Żabki chce przejąć dużą sieć handlową. Wartość transakcji może sięgnąć nawet 500 mln euro

Żabka (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)
CVC Capital Partners, właściciel sieci Żabka Polska, przygląda się chorwackiej marce Studenac – informują chorwackie media. Sprzedającym jest kolejny fundusz znany na naszym rynku, czyli Enterprise Investors. Wartość transakcji może wynieść od 400 do 500 mln euro.

CVC Capital Partners jest zainteresowany przejęciem Studenac – informuje portal lidermedia.hr powołując się na dwa źródła zaznajomione ze sprzedażą sieci handlowej. Studenac to sieć sieć sklepów convenience, którą sześć lat temu kupił polski fundusz Enterprise Investors.

Dwa duże fundusze wśród potencjalnych zainteresowanych siecią handlową

Informatorzy chorwackich dziennikarzy wymieniają również wśród potencjalnych kupców również byłego udziałowca Żabki, czyli fundusz Mid Europa Partners.

Przedstawiciele CVC Capital Partners nie chcieli potwierdzić, że trwają negocjacje w sprawie zakupu sieci Studenac. Taką samą odpowiedź redakcja Lidermedia otrzymała od Mid Europa Partners.

CVC próbowało wejść na chorwacki rynek detaliczny już wcześniej. Dwa lata temu trwały rozmowy w sprawie przejęcia sklepów Tommy, ale właściciel tej sieci handlowej Tomislav Mamić, nie był zadowolony z otrzymanej oferty, więc przejęcie nie doszło do skutku.

Studenac rozwija się przez przejęcia

Studenac to sieć małych sklepów spożywczych. W Chorwacji pod tą marką działają już 1243 sklepy. Sieć rozwija się intensywnie dzięki przejęciom mniejszych rywali. Np. w ub. roku doszło do przyłączenia 16 lokali La-vor Trade i 40 sklepów Špar Trgovina.

Osoba znająca chorwacki rynek handlowy, która chce zachować anonimowość, powiedziała portalowi lidermedia.hr, że jej zdaniem Studenac osiągnął maksimum rozwoju. Studenac jest szóstą siecią handlową w Chorwacji, za Konzum, Lidlem, Sparem, Plodine i Kauflandem.

- Skontaktowali się z prawie wszystkimi małymi detalistami w celu przejęcia. Kupowali, co się dało. Ostatnio próbowali również przejąć 90 sklepów detalicznych TP Varaždin, ale zostali wyprzedzeni przez NTL. Biorąc pod uwagę, że nie ma zbyt wielu celów do przejęcia, a trzyprocentowy wzrost, który osiąga chorwacki handel detaliczny, nie jest wystarczający dla apetytów funduszy private equity, Studenac jest gotowy do sprzedaży – stwierdził.

Michał Seńczuk, prezes sieci Studenac mówi, że przejęcia są częścią strategii rozwoju sieci, a praktyka Studenaca polega na tym, że plany nie są ujawniane, dopóki nie zostanie zawarta pojedyncza transakcja.

- Jeśli chodzi o rozwój organiczny, to możemy wskazać, że naszym celem w 2024 roku jest otwarcie około 140 sklepów – dodał Seńczuk na łamach lidermedia.hr.

Żabka skacze za granicę

Przypomnijmy, że Grupa Żabka rozwija się już poza granicami Polski. Spółka kupiła w tym roku firmę dystrybucyjną DRIM Daniel Distributie w Rumunii, a do końca tego roku ma zostać otwartych około 200 rumuńskich sklepów pod marką Froo.

 

02.07.2025 / 20:35
StoryEditor
LISTA 100 nowych sklepów Dino w 2025. Zobacz, gdzie sieć buduje i otwiera markety
LISTA nowych sklepów Dino w połowie 2025. Tu sieć buduje i otwiera markety (fot. Shutterstock)

Sieć Dino rozwija się w błyskawicznym tempie. Tylko w pierwszej połowie 2025 roku otworzyła lub rozpoczęła budowę co najmniej 100 nowych marketów. Podajemy listę miejscowości, gdzie trwa budowa lub gdzie już otwarto nowe sklepy Dino.

Czego dowiesz się z artykułu:

  • Dino zyskało ponad 300 nowych sklepów w rok
  • Gdzie powstają nowe sklepy Dino?
  • Lista marketów nowych i budowanych w każdym województwie

Dino zyskało ponad 300 nowych sklepów w rok

Dino Polska to sieć marketów z polskim kapitałem, której siedziba znajduje się w Krotoszynie w Wielkopolsce. Jej większościowym udziałowcem jest Tomasz Biernacki, czyli obecnie najbogatszy Polak. 

Grupa Dino podaje, że na koniec marca tego roku sieć miała już 2746 sklepów. To aż o 308 więcej niż rok wcześniej. Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiono 58 nowych sklepów Dino. Dzięki tym inwestycjom łączna powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino wyniosła 1,08 mln mkw na koniec marca 2025 r. Było to o niemal 13 proc. więcej niż przed rokiem.

– Nakłady inwestycyjne Dino Polska, głównie związane z rozwojem sieci i zaplecza logistycznego, wyniosły w I kw. 2025 r. 516 mln zł i były o 56 proc. wyższe niż przed rokiem. Skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczyła 6,8 mld zł – podaje spółka z Krotoszyna.

Przekłada się to także na wzrost sprzedaży. Tylko w pierwszym kwartale 2025 r. przychody ze sprzedaży Grupy Dino wyniosły 7,4 mld zł i były o 10,2 proc. wyższe niż w I kw. 2024 r.

Nowe sklepy Dino z fotowoltaiką

Sieć handlowa podkreśla także, że standardowym elementem wyposażenia nowych sklepów Dino są instalacje fotowoltaiczne. Ma to zapewniać spółce własne źródła czystej energię elektryczną. Na koniec I kwartału 2025 r. takie instalacje posiadało 2569 sklepów, czyli 94 proc. wszystkich sklepów sieci Dino.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.06.2025 / 15:09
StoryEditor
Właściciel wódki Wyborowa planuje zwolnienia, transformację i cięcie kosztów na 1 mld euro! Pernod Ricard musi się ratować w obliczu spadków sprzedaży
Wódki dostępne są w rożnych smakach

Pernod Ricard, właściciel wódki Wyborowa i jeden z największych producentów alkoholi na świecie, w odpowiedzi na spadającą sprzedaż na kluczowych rynkach takich jak Chiny i USA wdraża plan restrukturyzacji. W wyniki producenta uderzyły rosnące koszty, inflacja, obawy konsumentów i wojna celna rozpoczęta przez administrację Donalda Trumpa.

Jaki plan ma Pernod Ricard na przyszłość?

Nowa strategia Pernod Ricard opisana hasłem „Tomorrow 2” zawiera m.in. plan restrukturyzacji, który ma na celu uproszczenie i uspr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04. lipiec 2025 07:35