22.04.2024 / 11:19
StoryEditor

Właściciel Żabki chce przejąć dużą sieć handlową. Wartość transakcji może sięgnąć nawet 500 mln euro

Żabka (fot. Łukasz Rawa, wiadomoscihandlowe.pl)
CVC Capital Partners, właściciel sieci Żabka Polska, przygląda się chorwackiej marce Studenac – informują chorwackie media. Sprzedającym jest kolejny fundusz znany na naszym rynku, czyli Enterprise Investors. Wartość transakcji może wynieść od 400 do 500 mln euro.

CVC Capital Partners jest zainteresowany przejęciem Studenac – informuje portal lidermedia.hr powołując się na dwa źródła zaznajomione ze sprzedażą sieci handlowej. Studenac to sieć sieć sklepów convenience, którą sześć lat temu kupił polski fundusz Enterprise Investors.

Dwa duże fundusze wśród potencjalnych zainteresowanych siecią handlową

Informatorzy chorwackich dziennikarzy wymieniają również wśród potencjalnych kupców również byłego udziałowca Żabki, czyli fundusz Mid Europa Partners.

Przedstawiciele CVC Capital Partners nie chcieli potwierdzić, że trwają negocjacje w sprawie zakupu sieci Studenac. Taką samą odpowiedź redakcja Lidermedia otrzymała od Mid Europa Partners.

CVC próbowało wejść na chorwacki rynek detaliczny już wcześniej. Dwa lata temu trwały rozmowy w sprawie przejęcia sklepów Tommy, ale właściciel tej sieci handlowej Tomislav Mamić, nie był zadowolony z otrzymanej oferty, więc przejęcie nie doszło do skutku.

Studenac rozwija się przez przejęcia

Studenac to sieć małych sklepów spożywczych. W Chorwacji pod tą marką działają już 1243 sklepy. Sieć rozwija się intensywnie dzięki przejęciom mniejszych rywali. Np. w ub. roku doszło do przyłączenia 16 lokali La-vor Trade i 40 sklepów Špar Trgovina.

Osoba znająca chorwacki rynek handlowy, która chce zachować anonimowość, powiedziała portalowi lidermedia.hr, że jej zdaniem Studenac osiągnął maksimum rozwoju. Studenac jest szóstą siecią handlową w Chorwacji, za Konzum, Lidlem, Sparem, Plodine i Kauflandem.

- Skontaktowali się z prawie wszystkimi małymi detalistami w celu przejęcia. Kupowali, co się dało. Ostatnio próbowali również przejąć 90 sklepów detalicznych TP Varaždin, ale zostali wyprzedzeni przez NTL. Biorąc pod uwagę, że nie ma zbyt wielu celów do przejęcia, a trzyprocentowy wzrost, który osiąga chorwacki handel detaliczny, nie jest wystarczający dla apetytów funduszy private equity, Studenac jest gotowy do sprzedaży – stwierdził.

Michał Seńczuk, prezes sieci Studenac mówi, że przejęcia są częścią strategii rozwoju sieci, a praktyka Studenaca polega na tym, że plany nie są ujawniane, dopóki nie zostanie zawarta pojedyncza transakcja.

- Jeśli chodzi o rozwój organiczny, to możemy wskazać, że naszym celem w 2024 roku jest otwarcie około 140 sklepów – dodał Seńczuk na łamach lidermedia.hr.

Żabka skacze za granicę

Przypomnijmy, że Grupa Żabka rozwija się już poza granicami Polski. Spółka kupiła w tym roku firmę dystrybucyjną DRIM Daniel Distributie w Rumunii, a do końca tego roku ma zostać otwartych około 200 rumuńskich sklepów pod marką Froo.

 

01.05.2024 / 12:38
StoryEditor
Sklepy mocno cierpią przez oszczędnych Polaków. Jednak analitycy oczekują solidnego ożywienia konsumpcji
Sklepy Dino Polska
Sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła w ujęciu realnym o 6,1 proc. r/r, podobnie jak w lutym. Dane, chociaż silne, były nieco gorsze od oczekiwań (PKO: 7 proc. r/r, konsumpcja: 6,7 proc. r/r). Utrzymanie 6-procentowego wzrostu sprzedaży, przy 10-procentowej dynamice wynagrodzeń realnych oraz pozytywnym efekcie wielkanocnym wskazuje na odbudowę oszczędności gospodarstw domowych.

Jak wskazują analitycy PKO Bank Polski słabiej niż przed miesiącem rosła sprzedaż samochodów i paliw (odpowiednio o 13,5 proc. r/r oraz 11,2 proc. r/r), pogłębił się spadek sprz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.04.2024 / 10:00
StoryEditor
Eurocash na dobrym kursie. Grupa drugi raz z rzędu zamknęła rok z zyskiem. Paweł Surówka spodziewa się kontynuacji tego trendu
Rok 2023 zakończony został z lepszym wynikiem niż rekordowy rok 2022, zarówno jeśli chodzi o zysk netto, jak i EBITDA - mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash, komentując jej wyniki (fot, materiały prasowe)
Ponad 32,9 mld zł wyniosły skonsolidowane przychody Grupy Eurocash w 2023 r. Rok wcześniej było to niemal 30,9 mld zł. Miniony rok był też drugim z rzędu, w którym Eurocash wypracował zysk netto i to niebagatelny.

Z raportu Grupy Eurocash wynika, że jej zysk netto zwiększył się w 2023 r. o ponad 144 mln zł, wobec prawie 90 mln zł w roku 2022  i prawie 100 mln straty w roku 2021.

P...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03. maj 2024 10:10