16.04.2024 / 12:24
StoryEditor

Czy Lidl odpuszcza wojnę cenową z Biedronką? Zmiana na pozycji lidera rankingu najtańszych koszyków zakupowych!

 Czy Lidl odpuszcza wojnę cenową z Biedronką? (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Auchan, Biedronka i Lidl od miesięcy uciekają reszcie peletonu w wyścigu o miano najtańszej sieci. W marcowym etapie rywalizacji francuski detalista musiał ustąpić portugalskiemu dyskonterowi. Tymczasem niemiecki rywal dostał zadyszki i po największym wzroście wartości koszyka zakupowego został znacznie w tyle za prowadzącą dwójką. Najnowszy raport Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency.

Z najnowszego raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency wynika, że po długiej dominacji sieci Auchan w marcu na pozycję lidera najniższych cen wysunęła się sieć Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM w tej sieci wyniósł 229,03 zł. To wzrost o 11,15 zł, czyli o 5,11 proc. więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,76 zł (Auchan) i 52,46 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07 zł.

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym br. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Lidl dostaje poważnej zadyszki

Największym zaskoczeniem jest fakt, że Lidl – dotychczas ostro rywalizujący z pozostałą dwójką liderów – w marcu został wyraźnie w tyle za konkurentami. Dyskonter odnotował największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego (21,84 proc.), natomiast największy spadek w miał miejsce w należącej do tej samej Grupy Schwarz sieci Kaufland (4,91 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w Lidlu – czyżby detalista wyłączył się z rywalizacji o miano najtańszej sieci? – w którym średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7 proc.

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (18,08 proc.), Selgros Cash & Carry (4,49 proc.), Kaufland (1,8 proc.) i Polomarket (0,09 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,41 proc. z 291,67 zł w marcu 2023 r. do 292,87 zł w marcu 2024 r.

      

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

– Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej – 5 proc. wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie, niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów. Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen. Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan liderem cen minimalnych

W marcu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 22 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się Biedronka z 9 produktami z najniższymi cenami a następnie sklepy Aldi i Selgros Cash & Carry z 2 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sieciach: Dino, Intermarchė, Lidl, Makro Cash & Carry, Netto i Polomarket znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

Intermarche liderem cen maksymalnych

Najwięcej najdroższych badanych produktów (20) można było w marcu br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowała się sieć Netto (15 produktów), a następnie Aldi (4 produkty), E.Leclerc i Polomarket (po 3 produkty), Dino, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland, Lidl i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

image
FOTO: Asm Sales Force Agency

Hipermarkety najtańsze

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 283,67 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 346,53 zł. Natomiast najtańsze zakupy (292,87 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 204,35 zł (więcej o 8,73 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 366,25 zł (więcej o 7,02 zł niż w lutym br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł i jest ona o 1,71 zł niższa niż w lutym br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2024 r. była niższa o 8,22 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2024 r. droższy o 2,49 proc. niż w 2023 r.

Napoje w górę, produkty tłuszczowe wciąż w dół

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w marcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,70 proc.), mrożonki (8,54 proc.), mięso, wędliny i ryby (6,38 proc.) oraz nabiał (6,29 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W marcu br. wzrost ten wyniósł 14,09 proc. wobec 2023 r.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,75 proc., słodycze o 4,03 proc. oraz używki i piwo o 3,65 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii dodatki (w marcu 2024 r. drożej o 0,35 proc.).

16.04.2024 / 11:16
StoryEditor
UOKiK ukarał marki odzieżowe za nieprawdziwe informacje o składzie tkanin. Wiskoza i poliester zamiast wełny i bawełny
Prezes UOKiK wydał decyzje o ukaraniu dwóch przedsiębiorców z branży odzieżowej: Lord i Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard). Kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK wykazały zafałszowanie składu ubrań. Na przedsiębiorców zostały nałożone kary finansowe: Polskie Sklepy Odzieżowe – ponad 3,8 mln zł, Lord – ponad 213 tys. zł.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK wydał dwie decyzje, w których stwierdził, że konsumenci są wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Chodzi o firmę ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26.04.2024 / 23:08
StoryEditor
Lidl robi ostrą promocję na piwo w sklepach. A w zasadzie trzy promocje, w jednej można kupić 12 puszek piwa w cenie sześciu
Promocje na piwo w Lidlu
Już od piątku, przez cały weekend klienci mogą skorzystać w sklepach Lidl z trzech bardzo mocnych promocji na piwo. najwięcej mogą zyskać fani piwa w puszkach ponieważ będą mogli kupić 12 puszek w cenie sześciu, a nawet 24 w cenie 12.

Promocja na piwo w Lidlu: 12 piw w cenie 6

Wykorzystując kupony z aplikacji Lidl Plus klienci sklepów Lidl mogą skorzystać z promocji w ramach której kupią 12 piw w puszkach w ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 88% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

29. kwiecień 2024 21:46