19.05.2023 / 13:35
StoryEditor

Nie warto czekać! Sektor handlu ponownie musi patrzeć dalej niż na najbliższy kwartał

Przyjdź na Retail Trends 2023 i sprawdź, co czeka sektory handlu i FMCG w Polsce (fot. Shutterstock)
W ciągu ostatnich 15 lat wielokrotnie czytałem analizy i komentarze ekspertów na temat tego, jak może wyglądać rynek detaliczny w perspektywie kolejnych kilkunastu wiosen. Od czasów pandemii (i zaburzonych łańcuchów dostaw) analitycy nie kreślą już dalekosiężnych prognoz, potwierdzają jedynie generalne trendy, a przedstawiciele branży FMCG – nauczeni doświadczeniem – dużo ostrożniej wypowiadają się na temat tego, czego spodziewają się nawet w najbliższej przyszłości.

Kolejne czarne łabędzie, takie jak wojna w Ukrainie, kryzysy energetyczny, kosztowy, inflacyjny, a teraz ekonomiczny, tylko pogłębiły niepewność i sprawiły, że świat stał się jeszcze bardziej nieprzewidywalny. Dzisiaj wielu przedsiębiorców spodziewa się kolejnego dopustu bożego. Większość firm skupia się na przetrwaniu, odpowiadając na bieżące wyzwania rynku. Jednocześnie z utęsknieniem czeka na moment, gdy sytuacja się uspokoi, a gospodarka, rynek i konsument wskoczą na dawne tory. Niestety tak nie będzie. Konkluzja, że "to już nie wróci" jest trywialna, ale bardzo celna.

Firmy – nie tylko duże, lecz również małe i średnie – aby przetrwać i się rozwijać muszą zacząć ponownie patrzeć trochę dalej niż na najbliższy kwartał. Czas najwyższy by to zrobić. Fakt, że sektor spożywczy jest w uprzywilejowanej pozycji, niewiele zmienia, sieci handlowe i dostawcy muszą jeszcze celniej odpowiedzieć na wyzwania, które stawiają przed nimi konkurencyjny rynek, konsument czy zmiany klimatyczne.

W ciągu ostatnich czterech lat najlepiej poradziły sobie firmy, które wdrożyły najefektywniejsze i najbardziej elastyczne procesy dotyczące planowania sprzedaży i operacji. Takich firm było jednak stosunkowo niewiele, bo w tłustych latach popyt był stabilny i mało kto myślał, że warto wdrażać odpowiednie narzędzia, inwestując np. w transformację cyfrową i nowe technologie. Jeden z ekspertów firmy PwC wskazuje, "że dzisiaj powoli będziemy wychodzić z kryzysu i każdy rozsądny przedsiębiorca usiądzie, podsumuje minione lata i wyciągnie wnioski – gdzie go zabolało, jak temu zaradzić, w jakim kierunku zmierzać." Przedsiębiorcy muszą przyjrzeć się ponownie (a może po raz pierwszy) swoim organizacjom, wskazać kluczowe obszary automatyzacji procesów wytwórczych oraz optymalizacji w zakresie zarządzania łańcuchem wartości czy sprzedaży.

Jeśli chcecie się dowiedzie, co w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy czeka sektor FMCG w Polsce, zarówno firmy handlowe jak i dostawców, to warto zajrzeć na organizowany 25 maja przez nasze wydawnictwo kongres Retail Trends 2023, podczas którego czołówka wybitnych menedżerów firm z branży FMCG (nie tylko tych największych) podzieli się doświadczeniami na temat tego, jak poradzili sobie z czarnymi łabędziami, jak zbudowali odporny biznes i czego się spodziewają w najbliższym roku, a może nawet w trochę dłuższej perspektywie. Będziemy zadawać trudne i wymagające pytania, opowiemy, jak zmieniać firmy, aby były bardziej konkurencyjne. Będziemy rozmawiać, dyskutować i na pewno napijemy się razem kawy (lub herbaty).

Szczegóły można znaleźć na naszym portalu wiadomoscihandlowe.pl oraz na stronie wydarzenia retailtrends.pl.

Zapraszam na kawę, zapraszam na kongres Retail Trends 2023.

>> Kliknij tutaj, aby zarejestrować się na kongres Retail Trends 2023 <<

Partnerzy Retail Trends 2023 (mat. własne)

 

06.06.2025 / 15:55
StoryEditor
Witold Choiński wraca na stanowisko prezesa Związku Polskie Mięso
dr Witold Choiński prezes Związku Polskie Mięso

W dniu 5 czerwca 2025 r. Walne Zgromadzenie Związku Polskie Mięso wybrało nowego prezesa zarządu organizacji. W następstwie decyzji kierownictwo największej organizacji branży mięsnej w Polsce objął dr Witold Choiński, który powrócił na to stanowisko po rocznej przerwie i zastąpi na nim Jacka Strzeleckiego.

W roku 2018 Witold Choiński uzyskał tytuł doktora nauk rolniczych na Wydziale Żywienia Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. W 2016 roku otrzyma...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 90% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.06.2025 / 10:23
StoryEditor
Maciej Seliński, Lego Polska: Widzimy ogromny potencjał sprzedażowy w grupie osób 50+ [WYWIAD]
Maciej Seliński, Lego (fot. Lego Polska)

- Wśród dzieci w wieku 6–12 lat nasza penetracja jest bardzo wysoka. Ale jeśli spojrzymy na młodych dorosłych w wieku 18–35, to widzimy ogromny potencjał. A w grupie 35–65 – jeszcze większy. Przestrzeń do rozwoju jest nadal ogromna - mówi Maciej Seliński, General Manager Grupy LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie.

Jak więc dziś docieracie do dzieci? Które kanały sprzedaży są dla Was najważniejsze na polskim rynku?

Wszystkie kanały są dla nas istotne, bo każdy pełni inną rolę. Zacz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 21:40