06.05.2022 / 12:58
StoryEditor

Strefa Start-upów powered by foodtech.ac na Retail Trends 2022. Co rosnący rynek zamienników mięsa oznacza dla strategii asortymentowych i działów zakupowych

Podczas kongresu Retail Trends będzie można spotkać przedstawicieli wielu firm produkujących zamienniki mięsa/zdjęcie ilustracyjne (fot. Sundry Photography / Shutterstock)
W 2021 r. wartość rynku roślinnych zamienników produktów zwierzęcych, w tym mięsa i nabiału, wzrosła w Polsce do 1,5 mld zł. Nawet eksperci z branży foodtech nie spodziewali się takiego skoku. Szybki rozwój kategorii i zmiany w preferencjach konsumentów zmuszą sieci handlowe do zmian w polityce asortymentowej. Jak będą wyglądać sklepowe półki za 5-10 lat? O tym dowiecie się podczas kongresu Retail Trends 2022, w ramach którego jedna sala dedykowana będzie wyłącznie start-upom spożywczym. Przedstawiciele działu zakupów i zarządzania kategorią będą mogli nie tylko wysłuchać prezentacji, ale także bezpośrednio porozmawiać z firmami, które będą fundamentem przyszłej rewolucji na polskim rynku spożywczym.

W ubiegłym roku sprzedaż detaliczna żywności pochodzenia roślinnego rosła trzy razy szybciej niż całkowita sprzedaż detaliczna żywności, osiągając w USA rekordowy poziom wynoszący 7,4 miliarda dolarów. Według raportu Bloomberg Intelligence z 2021 r. światowy rynek żywności pochodzenia roślinnego ma osiągnąć w ciągu następnej dekady wartość aż 162 miliardy dolarów.

Jak wynika z danych firmy GfK Polonia, w Polsce wartość rynku roślinnych zamienników produktów zwierzęcych wyniosła w 2021 r. 1,5 mld zł. To oznacza, że sprzedaż alternatyw dla mięsa podwoiła się, zaś w przypadku roślinnego nabiału wzrost wyniósł 40 proc. W tym roku zdaniem ekspertów wartość rynku może przekroczyć nawet 2 mld zł.

Rynek roślinnych zamienników mięsa napędzają nowości produktowe i nowe marki, które pojawiają się na rynku. Na półkach sklepów można znaleźć już m.in. burgery z grochu, z buraka, z pieczarek, ze słonecznikiem, dukaty z ciecierzycy, z fasolą, roślinne kiełbaski, klopsiki oraz kaszanka, czy roślinne jogurty. Zdaniem licznych ekspertów i analityków to dopiero początek nadchodzących zmian, a sieci handlowe muszą się przygotować, aby sprostać wyzwaniu, jakie stanowi zmiana w nawykach żywieniowych i diecie polskich konsumentów.

To dlatego podczas kongresu Retail Trends 2022 pojawi się przestrzeń dedykowana firmom z obszaru foodtech. Na powierzchni ponad 100 mkw. najbardziej innowacyjne polskie start-upy spożywcze zaprezentują na stoiskach swoje produkty, opowiedzą o nich i o tym, jak rynek żywności pochodzenia roślinnego będzie się rozwijał w kolejnych latach.

Projekt „Strefa Start-upów powered by foodtech.ac” jest realizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze wspólnie z akceleratorem start-upów - firmą Foodtech.ac - którego twórcami są Piotr Grabowski i Michał Piosik. Wśród młodych firm, które pokażą siebie i swoje produkty podczas RetailTrends 2022 znajdą się takie projekty, jak:

Apollo Roślinny Qurczak – roślinne mięsa z bazie fasoli;
Listny Cud – miejskie i sklepowe farmy wertykalne, świeże zioła i mikroliście przez cały rok;
Nielone – roślinne surowe mięso mielone, porządne roślinne produkty spożywcze;
Food Jack – zdrowa roślinna alternatywa dla mięsa i nie tylko, na bazie owoców jackfruita;
Rebread – upcycledfood na bazie uratowanego przed wyrzuceniem pieczywa;
Poley.me – autonomiczny bar przyszłości;
MyEgg – roślinny zamiennik jaja kurzego;
Yoush – zbilansowane posiłki na bazie produktów pochodzenia roślinnego;
It's bean! – alternatywy nabiału z fasoli;
Biotrex – system do oceny zdrowia gleby i jakości upraw;
Cudo Kombucha – żywy funkcjonalny napój fermentowany na bazie herbaty;
Vegelio – mieszanki pełnowartościowych warzyw liofilizowanych z ziołami i przyprawami i produkty na ich bazie;
Serio – wysokobiałkowe wegańskie sery z łubinu;
Mea Pulpa – upcycle'owana żywność i dodatki do żywności;

Do odwiedzenia „Strefy Start-upów powered by foodtech.ac” zachęcamy nie tylko przedstawicieli działów zakupowych, czy Category Managerów (szczególnie z kategorii mięsa i nabiału), ale także właścicieli i menadżerów firm spożywczych i sieci handlowych, którzy chcieliby zainwestować w młode start-upy, które stoją u progu swojego rozwoju i sukcesu.

Kliknij link i poznaj:

Prelegentów Retail Trends 2022

Agendę Retail Trends 2022

Zarejestruj swój udział w Retail Trends 2022

Kongres Retail Trends 2022 odbędzie się 24 maja w DoubleTree by Hilton Hotel & Conference Centre Warsaw (ul. Skalnicowa 21 w Warszawie).

 

18.07.2025 / 14:50
StoryEditor
Sieć MarketVita rośnie jak na drożdżach. W krótkim czasie przybyło 30 sklepów
Sieć MarketVita ma już 175 sklepów (fot. MarketVita)

Polska sieć franczyzowa MarketVita bardzo szybko rozwija się na południu Polski. W kilka miesięcy sieć sklepów spożywczych powiększyła się o 30 punkty. Jakie są jej plany ekspansji?

W artykule przeczytasz: 

  • Sieć MarketVita ma już 175 sklepów
  • MarketVita umacnia się na Śląsku
  • Marki własne kluczowe dla sieci
  • MarketVita dostosowuje asortyment do potrzeb klientów. Żołnierze USA idealnym przykladem

Sieć MarketVita ma już 175 sklepów

Spółka MarketVita poinformowała, że na początku lipca 2025 roku jej sieć liczyła już 175 sklepów. Placówki są zlokalizowane w trzech województwach: podkarpackim, małopolskim i w ostatnim czasie śląskim. 

Co prawda MarketVita nie ma się na razie co równać z największymi sieciami franczyzowymi w Polsce, ale i tak jej rozwój jest imponujący. Polska sieć franczyzowych sklepów spożywczych MarketVita powstała w 2020 roku i pod tym szyldem działało zaledwie 11 sklepów. W połowie 2021 roku było ich 30. A pod koniec 2024 roku funkcjonowało już 146 sklepów z logo MarketVita. Przez pierwsze sześć miesięcy 2025 roku do sieci dołączyło kolejnych 29 placówek.

MarketVita umacnia się na Śląsku.

W ostatnich tygodniach szyld MarketVita pojawił się w Zawierciu, Sosnowcu, Katowicach oraz Chorzowie. To tylko potwierdza, że w ostatnim czasie sieć postawiła na ekspansję na Śląsku. Jest to możliwe dzięki uruchomieniu w 2024 roku nowego oddziału hurtowni Orzełek w Katowicach. Jest to hurtownik, który jest głównym dostawcą produktów do sieci sklepów MarketVita.

– Cieszymy nas, że model oparty na polskim kapitale i dostosowaniu do lokalnych potrzeb detalistów spotyka się z bardzo dobrym przyjęciem także na Śląsku – mówi Marzena Wilk, Dyrektor Rozwoju MarketVita.

Sieć dalej planuje rozwijać się w południowej i południowo-wschodniej Polsce. W tym roku ma działać już ponad 200 sklepów z logo MarketVita.

Marki własne kluczowe dla MarketVita

Sieć cały czas zamierza także rozwijać marki własne. Pod koniec 2024 r. miała ich już ponad 300 w swojej ofercie.

­– Produkty marek własnych to odpowiedź na potrzeby naszych klientów, którzy oczekują jakości w przystępnych cenach, szczególnie w obliczu skutków inflacji w ostatnich latach. To dopiero początek – planujemy dalsze rozszerzanie tej oferty – dodaje Anna Maksymiuk, dyrektor handlowy MarketVita.

Sieć oferuje franczyzobiorco trzy możliwe formaty sklepów do prowadzenia:

  • MarketVita,
  • MarketVita Express  
  • MiniVita

Sklepy MarketVita dostosowują asortyment do potrzeb klientów

Jak zapewnia Andrzej Figiel, dyrektor rozwoju sieci MarketVita​, sieć dostosowuje się do oczekiwań klientów. Doskonałym przykładem takiej strategii było podejście do dość specyficznych klientów jakimi byli amerykańscy żołnierze stacjonujący w bazie pod Rzeszowem.

– Amerykanie stali się stałymi klientami, często odwiedzali nasze placówki, co miało przełożenie na obroty. Podczas ich obecności wartości koszyków często były wyższe od średniej, a wrażliwość cenowa i zakupy w promocji niższe. Wsłuchiwaliśmy się w ich potrzeby. Każdy sklep elastycznie dostosowuje ofertę do lokalnych potrzeb – nasz model franczyzy pozwala na takie podejście i je promuje. W lokalizacjach, gdzie widoczny był napływ klientów z USA, dbaliśmy, by w ofercie były produkty popularne w tym kraju, takie jak masło orzechowe, sosy BBQ, Jack Daniel‘s czy szerszy wybór wołowiny wysokiej klasy – mówił Andrzej Figiel w rozmowie z Wiadomościami Handlowymi.

image

Sieć Pokusa kusi nowych franczyzobiorców. Oto jej plany na rozwój [WYWIAD]

22.07.2025 / 23:37
StoryEditor
Pracował dla Allegro, teraz zmieni Eurocash! Paweł Trocki zastąpi Szymona Mitoraja na stanowisku szefa cyfryzacji grupy
Paweł Trocki członek zarządu odpowiedzialny za obszar cyfryzacji w Grupie Eurocash

W Eurocash pojawi się nowy człowiek od obszaru cyfryzacji biznesu. 22 lipca 2025 r. Rada Nadzorcza spółki podjęła decyzję o powołaniu Pawła Trockiego na stanowisko członka zarządu Grupy Eurocash.

Z dniem 1 września 2025 r. Paweł Trocki obejmie on funkcję odpowiedzialnego za kluczowy obszar cyfryzacji, zastępując Szymona Mitoraja, który złożył rezygnację z przyczyn osobis...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

31. lipiec 2025 14:10