18.06.2024 / 15:35
StoryEditor

Agnieszka Górnicka, Inquiry: Konsument wyczuwa fałsz na odległość

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry podczas kongresu Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości Handlowe)
W handlu dzieje się rewolucja na wielką skalę, wynikająca ze zmian demograficznych i postaw konsumenckich. Mamy konsumenta świadomego cen, zdrowia, ekologii, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe i wykryje każdy fałsz na odległość – powiedziała Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry, podczas debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

– Jedną z największych sił, które oddziałują dziś na rynek i handel jest demografia. Zmieniają się też postawy konsumenckie. Mamy za sobą czas hiperinflacji, kiedy klienci mocno trzymali się za portfele, ale nadal są bardziej wrażliwi na cenę niż kiedyś. Kształtuje się nowy model rodziny, kobiecości, męskości, to wszystko wpływa na to, co ludzie kupują – stwierdziła Agnieszka Górnicka z Inquiry, uczestniczka debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

Bardzo świadomy konsument

Podkreśliła, że współczesny konsument jest bardzo świadomy i mówimy tu o świadomości na wielu poziomach – cen, zdrowia, ekologii.

– To konsument, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe. Zwracają uwagę na naturalność i autentyczność, dotyczy to zarówno produktów, jak i komunikacji. Dzisiejszy konsument wykryje fałsz na odległość – stwierdziła prezes Inquiry.

Polskie społeczeństwo starzeje się. 40 proc. Polaków ma więcej niż 55 lat. Nie są to jednak mentalnie osoby na tym samym poziomie jak kilkadziesiąt lat temu. To cyfrowi seniorzy, świetnie poruszający się w internecie i korzystający z technologii. W grupie 60+, 64 proc. korzysta z bankowości online.

Social media zamiast telewizora

Młodzi dorośli (18-24 lata), dorastający w świecie cyfrowym, korzystają z mediów społecznościowych i platform cyfrowych, takich jak Instagram, Tik-Tok, Snapchat, Pinterest, Spotify i wielu innych. Aż 36 proc. nie ma telewizora, ale akceptują reklamy – wyrośli w świecie reklam, nie odrzucają ich. Kupują online, ale tak samo w sklepach stacjonarnych.

Warto pamiętać, że polscy młodzi są inni niż ich rówieśnicy w innych krajach. Są mniej zainteresowani ochroną środowiska, bardziej sprawami społecznymi, więc mówienie do nich o zrównoważonym rozwoju czy ekologii nie jest tak efektywnie jak mówienie o tym np. przez pryzmat tworzenia miejsc pracy.

– Prawda jest taka, że z młodymi dorosłymi nie potrafimy się komunikować, mówić ich językiem. W handlu potrafi to tylko Żabka – stwierdziła Agnieszka Górnicka.

Handel myśląc o współczesnym konsumencie (w każdym wieku, nie tylko przez pryzmat generacji Z lub Alfa) musi łączyć światy online i offline, proponować otoczenie, które on eksploruje wszystkimi zmysłami zanurzając się w świecie marki.

21.11.2025 / 09:25
StoryEditor
Polski e-konsument jest coraz bardziej ostrożny i wymagający. Wnioski z nowego raportu
(fot. Shutterstock)

Polscy internauci wykazują rosnącą świadomość ekologiczną i społeczną w handlu online - wynika z raportu "Odpowiedzialny e-commerce 2025" e-Izby. Znacząco zwiększyła się znajomość zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem. Już 56 proc. konsumentów deklaruje zrozumienie idei gospodarki opartej na sustainable development, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 14 proc.

Klienci coraz częściej traktują działania proekologiczne i prospołeczne jako ważny element przewagi rynkowej. Jednocześnie dostrzegają, że część aktywności marek ma nadal charak...

29.11.2025 / 10:50
StoryEditor
Biedronka i Próchnik łączą siły: sieć dyskontów i odzieżowa firma G8 “szyją” luksusową ofertę dla mas
Biedronka nawiązała współpracę z firmą G8 - właścicielem marki Próchnik (fot. Shutterstock)

Sieć Biedronka nawiązał współpracę z właścicielem ikonicznej polskiej marki modowej Próchnik, która należy obecnie do spółki G8. Co jest efektem tej kooperacji i czy jest ona jednorazowa?

Limitowane serie produktów modowych ocierających się o luksus wprowadzane są do dyskontów okresowo od co najmniej 10 lat. Przykładowo w Lidlu regularnie pojawia się galante...

02. grudzień 2025 10:08