18.06.2024 / 15:35
StoryEditor

Agnieszka Górnicka, Inquiry: Konsument wyczuwa fałsz na odległość

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry podczas kongresu Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości Handlowe)
W handlu dzieje się rewolucja na wielką skalę, wynikająca ze zmian demograficznych i postaw konsumenckich. Mamy konsumenta świadomego cen, zdrowia, ekologii, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe i wykryje każdy fałsz na odległość – powiedziała Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry, podczas debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

– Jedną z największych sił, które oddziałują dziś na rynek i handel jest demografia. Zmieniają się też postawy konsumenckie. Mamy za sobą czas hiperinflacji, kiedy klienci mocno trzymali się za portfele, ale nadal są bardziej wrażliwi na cenę niż kiedyś. Kształtuje się nowy model rodziny, kobiecości, męskości, to wszystko wpływa na to, co ludzie kupują – stwierdziła Agnieszka Górnicka z Inquiry, uczestniczka debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

Bardzo świadomy konsument

Podkreśliła, że współczesny konsument jest bardzo świadomy i mówimy tu o świadomości na wielu poziomach – cen, zdrowia, ekologii.

– To konsument, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe. Zwracają uwagę na naturalność i autentyczność, dotyczy to zarówno produktów, jak i komunikacji. Dzisiejszy konsument wykryje fałsz na odległość – stwierdziła prezes Inquiry.

Polskie społeczeństwo starzeje się. 40 proc. Polaków ma więcej niż 55 lat. Nie są to jednak mentalnie osoby na tym samym poziomie jak kilkadziesiąt lat temu. To cyfrowi seniorzy, świetnie poruszający się w internecie i korzystający z technologii. W grupie 60+, 64 proc. korzysta z bankowości online.

Social media zamiast telewizora

Młodzi dorośli (18-24 lata), dorastający w świecie cyfrowym, korzystają z mediów społecznościowych i platform cyfrowych, takich jak Instagram, Tik-Tok, Snapchat, Pinterest, Spotify i wielu innych. Aż 36 proc. nie ma telewizora, ale akceptują reklamy – wyrośli w świecie reklam, nie odrzucają ich. Kupują online, ale tak samo w sklepach stacjonarnych.

Warto pamiętać, że polscy młodzi są inni niż ich rówieśnicy w innych krajach. Są mniej zainteresowani ochroną środowiska, bardziej sprawami społecznymi, więc mówienie do nich o zrównoważonym rozwoju czy ekologii nie jest tak efektywnie jak mówienie o tym np. przez pryzmat tworzenia miejsc pracy.

– Prawda jest taka, że z młodymi dorosłymi nie potrafimy się komunikować, mówić ich językiem. W handlu potrafi to tylko Żabka – stwierdziła Agnieszka Górnicka.

Handel myśląc o współczesnym konsumencie (w każdym wieku, nie tylko przez pryzmat generacji Z lub Alfa) musi łączyć światy online i offline, proponować otoczenie, które on eksploruje wszystkimi zmysłami zanurzając się w świecie marki.

30.06.2025 / 11:59
StoryEditor
Nowa inwestycja handlowa w Warszawie. W planach nie tylko supermarket, ale kilkadziesiąt innych sklepów
Plac Wiślany to nowe centrum handlowe w formacie convenience powstające w Warszawie (fot. materiały prasowe)

Plac Wiślany to nowy obiekt powstający na handlowej mapie Warszawy. Jest on określany mianem “hybrydy”, ponieważ ma łączyć galerię z parkiem handlowym. Ile sklepów się w nim znajdzie?

Plac Wiślany będzie zlokalizowany w Siekierach - północno-wschodniej, przylegająca do Wisły część warszawskiej dzielnicy Mokotów, która należy do tych najszybciej rozwijających ...

02.07.2025 / 20:21
StoryEditor
McDonald’s planuje ekspansję w Polsce. Nawet 1000 restauracji w zasięgu
Tomasz Rogacz, dyrektor generalny McDonald‘s Polska

McDonald’s jest obecny w Polsce od ponad trzech dekad, a tempo jego rozwoju nie zwalnia. Jak podkreśla w rozmowie z XYZ Tomasz Rogacz, dyrektor generalny McDonald’s Polska, firma nadal widzi ogromny potencjał wzrostu. - Pierwsza restauracja w Polsce powstała 33 lata temu w warszawskim Sezamie. Zaczynaliśmy od jednego lokalu – dziś mamy ich 583.

McDonald’s: Od jednego lokalu do ponad 580 – i to nie koniec

Według Tomasza Rogacza Polska pozostaje rynkiem o ogromnym potencjale w sektorze gastronomii. Jednym z czyn...

07. lipiec 2025 00:59