18.06.2024 / 15:35
StoryEditor

Agnieszka Górnicka, Inquiry: Konsument wyczuwa fałsz na odległość

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry podczas kongresu Retail Trends 2024 (fot. Wiadomości Handlowe)
W handlu dzieje się rewolucja na wielką skalę, wynikająca ze zmian demograficznych i postaw konsumenckich. Mamy konsumenta świadomego cen, zdrowia, ekologii, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe i wykryje każdy fałsz na odległość – powiedziała Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry, podczas debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

– Jedną z największych sił, które oddziałują dziś na rynek i handel jest demografia. Zmieniają się też postawy konsumenckie. Mamy za sobą czas hiperinflacji, kiedy klienci mocno trzymali się za portfele, ale nadal są bardziej wrażliwi na cenę niż kiedyś. Kształtuje się nowy model rodziny, kobiecości, męskości, to wszystko wpływa na to, co ludzie kupują – stwierdziła Agnieszka Górnicka z Inquiry, uczestniczka debaty w ramach bloku Consumer & Shopping Trends, na kongresie Retail Trends 2024.

Bardzo świadomy konsument

Podkreśliła, że współczesny konsument jest bardzo świadomy i mówimy tu o świadomości na wielu poziomach – cen, zdrowia, ekologii.

– To konsument, który bardzo rozważnie podejmuje decyzje zakupowe. Zwracają uwagę na naturalność i autentyczność, dotyczy to zarówno produktów, jak i komunikacji. Dzisiejszy konsument wykryje fałsz na odległość – stwierdziła prezes Inquiry.

Polskie społeczeństwo starzeje się. 40 proc. Polaków ma więcej niż 55 lat. Nie są to jednak mentalnie osoby na tym samym poziomie jak kilkadziesiąt lat temu. To cyfrowi seniorzy, świetnie poruszający się w internecie i korzystający z technologii. W grupie 60+, 64 proc. korzysta z bankowości online.

Social media zamiast telewizora

Młodzi dorośli (18-24 lata), dorastający w świecie cyfrowym, korzystają z mediów społecznościowych i platform cyfrowych, takich jak Instagram, Tik-Tok, Snapchat, Pinterest, Spotify i wielu innych. Aż 36 proc. nie ma telewizora, ale akceptują reklamy – wyrośli w świecie reklam, nie odrzucają ich. Kupują online, ale tak samo w sklepach stacjonarnych.

Warto pamiętać, że polscy młodzi są inni niż ich rówieśnicy w innych krajach. Są mniej zainteresowani ochroną środowiska, bardziej sprawami społecznymi, więc mówienie do nich o zrównoważonym rozwoju czy ekologii nie jest tak efektywnie jak mówienie o tym np. przez pryzmat tworzenia miejsc pracy.

– Prawda jest taka, że z młodymi dorosłymi nie potrafimy się komunikować, mówić ich językiem. W handlu potrafi to tylko Żabka – stwierdziła Agnieszka Górnicka.

Handel myśląc o współczesnym konsumencie (w każdym wieku, nie tylko przez pryzmat generacji Z lub Alfa) musi łączyć światy online i offline, proponować otoczenie, które on eksploruje wszystkimi zmysłami zanurzając się w świecie marki.

22.12.2025 / 17:42
StoryEditor
Adam Kołodziejczyk buduje drogerie convenience. „Natura będzie rentowna za 2 lata”
Adam Kołodziejczyk prezes drogerii Natura opowiada o strategii spółki i zapewnia, że Natura osiągnie rentowność w ciągu 2 lat (fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl)

Sieć drogerii Natura działa w miastach średniej wielkości, a to może ułatwić budowę trwałych relacji z klientem. To jeden z elementów strategii i transformacji tej sieci. Adam Kołodziej, prezes Natury, w wywiadzie opowiada na czym ma polegać nowa strategia i jak sieć osiągnie rentowność.

W wywiadzie przeczytasz:

  • Kołodziejczyk: Natura przez długi czas nie miała szczęścia do właścicieli
  • Restrukturyzacja drogerii Natura i optymalizacja kosztów
  • Kiedy Natura osiągnie rentowność?
  • Natura chce mocniej postawić na marki własne
  • Natura jako sieć drogerii convenience – bliskość i relacje z klientem
  • Nowa strategia marketingowa i modernizacja sklepów

Zapraszamy do przeczytania drugiej części wywiadu z Adamem Kołodziejczykiem, prezesem drogerii Natura. Pierwszą cześć możesz przeczytać tu: Prezes Natury zdradza, jak chce walczyć z Rossmannem, Biedronką i Lidlem? [Wywiad].

Kołodziejczyk: Natura przez długi czas nie miała szczęścia do właścicieli

Jaki Pan ma pomysł na Naturę? Czym jest, a czym będzie?

Nad tym projektem spędziłem pierwsze sześć miesięcy pracy w Naturze. Pierwsze trzy miesiące to był dla mnie czas intensywnego poznawania firmy – szczegółów jej funkcjonowania i realnej sytuacji, w jakiej się znajdowała. Równolegle, wspólnie z zespołem, zaczęliśmy tworzyć ogólną strategię zmian. Potem przyszło kolejne wyzwanie – w następnych trzech miesiącach trzeba było tę strategię przełożyć na konkretne działania, które realnie wpłyną na codzienne funkcjonowanie sieci.

Natura przez długi czas nie miała szczęścia do właścicieli. Nie była dla nich priorytetem, co sprawiało, że potencjał tej marki nie mógł się w pełni rozwinąć. Dlatego jestem przekonany, że przejęcie przez Mutares to najlepsze, co mogło spotkać tę firmę. Po raz pierwszy od dawna ma właściciela, który naprawdę chce się nią zająć i szuka dla niej nowych rozwiązań.

Restrukturyzacja drogerii Natura i optymalizacja kosztów

Muszę wrócić do restrukturyzacji biznesu. Na jakim etapie są zmiany w obszarze operacji i logistyki, księgowości czy IT? Jaką część zadań będziecie w stanie zlecić na zewnątrz, aby obniżyć koszty?

Obecnie trwa proces przejmowania poszczególnych części biznesu od poprzedniego właściciela, funduszu Pelion – w tym działów IT, kadr i płac oraz finansów i księgowości. Etapami przejmujemy wszystkie operacje, a cały proces planujemy zakończyć w drugim kwartale przyszłego roku. 

12.12.2025 / 08:03
StoryEditor
Nowa strategia Eurocash pomija wyzwania rynkowe i nie daje konkretnych rozwiązań [EKSPERT]
Michał Sadecki, prezes MSL Consulting, sceptycznie ocenia najnowszy biznesplan Grupy Eurocash

Strategia Eurocash na lata 2026-2027 to dokument pełen nadziei, życzeń i ambitnych obietnic, jednak trudno nie zauważyć sceptycyzmu inwestorów i wyzwań, przed jakimi stoi hurtownik w sektorze grocery w Polsce - tak Michał Sadecki, prezes MSL Consulting, ocenia najnowszy biznesplan Grupy Eurocash.

W artykule przeczytasz:

  • Wojna pomiędzy Biedronką a Lidlem a wpływ na inne sieci 
  • Plusy i minusy strategii Grupy Eurocash
  • Sprzeczność interesów pomiędzy hurtownikami a ...
24. grudzień 2025 16:38