06.06.2024 / 10:29
StoryEditor

System kaucyjny i zielona rewolucja, franczyzowy boom oraz rynek pracy w handlu – to najważniejsze tematy bloku Sustainability & Ethics Trends kongresu Retail Trends 2024.

System kaucyjny i zielona rewolucja, franczyzowy boom oraz rynek pracy w handlu – to najważniejsze tematy bloku Sustainability & Ethics Trends kongresu Retail Trends 2024
Trwają prace nad wdrożeniem w Polsce systemu kaucyjnego, który będzie wyzwaniem dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Biznesy przygotowują się do wejścia w życie unijnej dyrektywy CSRD. W polskiej gospodarce trwa transformacja energetyczna. Sytuacja na rynku pracy wymaga przemyślenia krajowej polityki migracyjnej. W handlu trwa franczyzowy boom, a systemy franczyzowe szybko ewoluują. Te i inne wyzwania, stojące przed polskim handlem i branżą FMCG będą przedmiotem debat i analiz uczestników bloku tematycznego Sustainability & Ethics Trend podczas zbliżającego się kongresu Retail Trends 2024.

Zrównoważona gospodarka, troska o środowisko naturalne, etyczne relacje pomiędzy partnerami biznesowymi, ład korporacyjny, relacje pracodawców z pracownikami – te i im podobne kwestie, często opatrywane wspólną etykietką ESG, będą treścią bloku tematycznego Sustainability & Ethics Trends podczas zbliżającego się kongresu Retail Trends 2024.

Transformacja to jedyna droga! System kaucyjny i zielona rewolucja zmienią sektor detaliczny i rynek opakowań?

Pierwsza debata poświęcona będzie wyzwaniom organizacyjnym dla całego łańcucha dostaw w sektorze FMCG, jakie staną przed firmami w związku z wdrażaniem w Polsce systemu kaucyjnego. Dyskutanci będą szukać odpowiedzi na pytania, na jakim etapie przygotowań do wdrożenia systemu jest polski handel i przemysł spożywczy? Czy system przekieruje klientów do dużych sklepów, oferujących lepsze warunki odbioru surowców? Jak dyrektywa CSRD dotycząca raportowania śladu węglowego zmieni relacje handel-dostawca? Jak pracować nad zieloną zmianą w łańcuchu dostaw?

W debacie uczestniczyć będą przedstawiciele sektora handlu detalicznego – Robert Synowiec, dyrektor handlowy sieci HiT oraz Agnieszka Koc, dyrektor ds. ochrony środowiska Biedronka, Jerónimo Martins Polska. Producentów reprezentować będzie Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców. Grono dyskutantów uzupełnią Krzysztof Hornicki, wiceprezes zarządu firmy Krajowy System Kaucyjny Zwrotka oraz Paweł Sosnowski, pełnomocnik zarządu ds. regulacji środowiskowych w firmie Interzero.

Franczyza 4.0. Biznes oparty na wiarygodności, zaufaniu i technologiach

Niezwykle interesująco zapowiada się debata poświęcona ogromnemu i wciąż rosnącemu znaczeniu w polskim handlu detalicznym i gastronomii. Dyskusję poprzedzi wystąpienie dr Marty Ziółkowskiej, ekspertki rynku franczyzy z SGH, która postara się odpowiedzieć na pytanie, na ile systemy franczyzowe w handlu detalicznym mogą wpłynąć na rozwój sektora i polskiej gospodarki?

W debacie udział wezmą Krzysztof Kirow, multifranczyzobiorca sieci Spar Polska, Eliza Kacperek, dyrektor ds. rozwoju sieci, Cortez Polska, Ireneusz Wróbel, prezes spółki Lewiatan Podkarpacie oraz Agnieszka Skonieczna, Retail & Pharma Business Unit Director, PMR. Dyskutanci będą rozmawiać o współpracy operatorów systemów franczyzowych z franczyzobiorcami – jakie nowe zasady obowiązują, nowe możliwości się pojawiają? Jakie nowe technologie wykorzystywane są we franczyzie, jak z ich wykorzystaniem budować spójną sieć wiarygodną dla dostawców?

Ważnym wątkiem rozważań będzie budowanie relacji z dostawcami, które są krytycznie ważne dla konkurencyjności sektora dystrybucyjnego oraz rola multifranczyzobiorców w strategiach detalistów i hurtowników. Jakie są scenariusze rozwoju mikro-sieci handlowych? Jak wspierać budowę firm rodzinnych na pokolenia? Jak dużym wyzwaniem jest dla sektora detalicznego i systemów franczyzowych kwestia sukcesji w biznesach rodzinnych?

Rynek pracy i demografia. Sektor FMCG i gospodarka potrzebują strategii migracyjnej… i nie tylko

Kolejna debata poświęcona będzie sytuacji na rynku pracy w handlu detalicznym i sektorze FMCG. Pogarszająca się sytuacja demograficzna polskiego społeczeństwa oraz migracje związane z licznymi kryzysami politycznymi, gospodarczymi i klimatycznymi stanowić będą wyzwanie dla krajowego rynku pracy. Eksperci będą dyskutować nad tym, czy polskiej gospodarce potrzebna jest strategia migracyjna? Jak niskie bezrobocie napędza automatyzację w sektorze FMCG? Jak prowadzić biznes handlowy i FMCG w czasach niedoboru rąk do pracy?

Tegoroczna edycja kongresu Retail Trends, organizowanego przez Wydawnictwo Gospodarcze (wydawcę portalu wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”) odbędzie się 18 czerwca w hotelu Double Tree by Hilton w Warszawie.

20.03.2025 / 08:14
StoryEditor
Poznaliśmy wyniki Hebe. Ile drogerii otworzy w 2025 roku sieć należąca do właściciela Biedronki?
Na zdj. Hebe w Centrum Handlowym Karuzela w Ełku (fot. Hebe)

Sieć Hebe zwiększyła w 2024 r. przychody o 18,1 proc. w lokalnej walucie, a jej sprzedaż porównywalna (like-for-like) wzrosła o 8,5 proc. - poinformował właściciel firmy, portugalska Grupa Jeronimo Martins. Poznaliśmy też część planów Hebe na 2025 r.

Sprzedaż Hebe wyrażona wyniosła w ub.r. 583 mln euro. Oznacza to wzrost aż o 24,3 proc. względem przychodów ze sprzedaży w 2023 r.

Co istotne, aż ok. 20 proc. sprzedaży ...

09.03.2025 / 19:13
StoryEditor
TOP 10 wiadomości tygodnia: Biedronka, Pepco, Carrefour, Dino, Aldi, Netto, Amazon i zmowa cenowa z udziałem elektromarketów
Wydarzeniem minionego tygodnia był niewątpliwie debiut Biedronki na Słowacji, ale w polskim i światowym handlu wydarzyło się znacznie więcej (fot. materiały prasowe, Shutterstock)

Wydarzeniem minionego tygodnia był niewątpliwie debiut Biedronki na Słowacji oraz ogłoszenie przez tę sieć założeń ekspansji za naszą południową granicą. Głośno było także o decyzji Grupy Pepco, która ujawniła, że rozważa sprzedaż sieci Dealz. Poznaliśmy też plany sieci Dino, Carrefour oraz Aldi, a także Amazona. Jakby tego było mało, właściciel Netto dokonał spektakularnego przejęcia, a prezes UOKiK nałożył ogromną karę na trzy sieci elektromarketów.

23. marzec 2025 22:24