Po jakie insighty najczęściej sięgają firmy w sektorze FMCG?
O co pytają dziś klienci YouGov? Czego chcą się dowiedzieć? Jakich informacji i danych szukają, aby efektywniej pracować i lepiej budować portfolio? O co pytają, by skuteczniej odpowiadać na potrzeby konsumentów oraz na wyzwania rynkowe związane z konkurencją?
Niezmiennie najbardziej poszukiwane są insighty strategiczne, czyli odpowiedzi na pytania dotyczące rynku, konsumentów oraz ich zachowań zakupowych.
Następnie firmy próbują zestawiać te informacje, „łączyć kropki” z różnych źródeł: z badań agencji i własnych zasobów. Celem jest identyfikowanie rynkowych wyzwań i ocena dotychczasowych działań. Jeżeli dziś firma dostrzega, że w jej ofercie brakuje rozwiązań wspierających zdrowie i kondycję fizyczną, to znaczy, że przegapiła ważny moment. Część graczy już od ponad półtora roku skutecznie korzysta z potencjału tego segmentu. To ostatni moment, aby spróbować się w nim odnaleźć, zanim na rynku pozostaną do zdobycia tylko marginalne udziały. Podpowiadamy firmom, że to, co wcześniej mogło wydawać się mało istotne, dziś ma kluczowe znaczenie i trudno bez tego budować stabilny, przyszłościowy biznes.
Z kolei jeśli chodzi o tematy taktyczne, to kluczowe pozostaje pytanie, gdzie i jak inwestować w kanały dystrybucji – które zyskują, a które tracą, gdzie zachodzą zmiany? W tym zakresie prowadzimy wiele projektów związanych z asortymentem. W ubiegłym roku szczególnym zainteresowaniem klientów cieszyły się dwa zagadnienia. Pierwszy to drzewa decyzyjne wykorzystywane do analizy kategorii. Konsument się zmienia, a wraz z nim zmieniają się produkty i marki obecne na sklepowych półkach. Producenci, we współpracy z detalistami, starają się zrozumieć, jak wygląda dziś proces decyzyjny. Czego oczekuje i jak zachowa się nabywca np. przy półce z napojami? Dlaczego wybiera konkretny smak? Woli produkt z cukrem czy bez? Gazowany lub niegazowany? Detaliści chcą zbudować półkę, która ułatwi wybór i zwiększy wygodę konsumenta. Dlatego oczekują wiedzy od tzw. kapitanów kategorii, czyli producentów, którzy mają wpływ na wygląd tej półki. To oni dostarczają dane niezbędne do optymalizacji tego procesu.