14.07.2025 / 10:56
StoryEditor

Karta Lunchowa: korzyści dla pracowników, wartość dla retailu

Karta Lunchowa: korzyści dla pracowników, wartość dla retailu

Ruch w sklepach typu convenience wzrósł w ubiegłym roku o prawie 15% w stosunku do poprzedniego. Polacy coraz częściej odwiedzają tego typu placówki w drodze do pracy lub w przerwie na lunch – lubimy tam kupować gotowe dania lub proste przekąski. Karta Lunchowa, nowoczesne narzędzie motywacyjne, idealnie wpisuje się w te trendy, oferując wygodny i bezgotówkowy dostęp do codziennych posiłków w sklepach osiedlowych czy małych supermarketach. O tym, dlaczego ten benefit zyskuje coraz większą popularność, zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców rozmawiamy z Adamem Barlińskim, Dyrektorem Sprzedaży Edenred Polska.

Co sprawiło, że polscy pracownicy tak chętnie korzystają z Karty Lunchowej?

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym dokładnie jest ten benefit. Karta Lunchowa to świadczenie pozapłacowe, które pracodawca przekazuje pracownikowi w formie środków finansowych przeznaczonych na zakup posiłków lub produktów gotowych do spożycia. Kartą można płacić w sklepach spożywczych, supermarketach oraz restauracjach, piekarniach, cukierniach oraz można zamawiać posiłki online. To benefit, który wspiera codzienne potrzeby żywieniowe pracowników – co miesiąc pracodawca może przekazać na kartę środki z czego do 450 zł jest kwotą zwolnioną z ZUS. To świadczenie realnie odciąża domowy budżet przeznaczony na zakupy żywieniowe. W Edenred widzimy, że karta rzeczywiście zyskuje popularność we wszystkich sektorach, ponieważ łączy wiele korzyści naraz: poprawia jakość życia pracownika, jest egalitarna – korzystają z niej wszyscy, bez względu na rodzaj pracy czy model zatrudnienia, można nią wygodnie płacić w sklepach spożywczych, a do tego ten benefit przynosi oszczędności pracodawcom i napędza lokalną gospodarkę.

Zatem w jakim stopniu Karta Lunchowa odpowiada na potrzeby różnych grup?

image
Karta Lunchowa
FOTO: fot. Materiał Partnera

Zacznę od pracowników i posłużę się danymi. Z naszych badań wynika, że aż 89% pracowników potwierdza, że to praktyczne rozwiązanie na lunch, a 83%, że zwiększa ona ich siłę nabywczą. Z kolei 59% osób twierdzi, że dzięki niej odczuwa mniej stresu związanego z codziennymi wydatkami, a ponad 50% respondentów deklaruje, że dzięki niej lepiej się odżywia – zdrowiej, regularniej i bardziej zbilansowanie posiłki. To wszystko przekłada się nie tylko na komfort życia, ale również na efektywność w pracy. To też zaspokojenie potrzeby docenienia – aż 85% badanych zadeklarowało, że woli otrzymać środki na karcie niż tę samą kwotę w „gołej” pensji – w postaci podwyżki. I mają ku temu dobry powód: dofinansowanie w wysokości 450 zł miesięcznie oznacza realną wartość 396 zł netto dla pracownika. Gdyby ta sama kwota była przekazana w formie podwyżki brutto, pracownik „na rękę” otrzymałby jedynie około 257 zł.

W przypadku pracodawców zwolnienie środków do 450 zł miesięcznie ze składek ZUS to argument, który czyni Kartę Lunchową jednym z najbardziej opłacalnych benefitów na rynku.

W skali dużej organizacji różnice te są znaczące – firma zatrudniająca 1000 osób może zaoszczędzić ponad milion złotych rocznie tylko na składkach ZUS. Jednocześnie pracodawca oferujący to rozwiązanie buduje swój wizerunek lidera na rynku, który oferuje nowoczesny benefit.

Czy zatem Karta Lunchowa może pełnić funkcję elementu systemu motywacyjnego?

Oczywiście. Po pierwsze dzięki temu, że pracownik korzysta z niej każdego dnia, robiąc zakupy po drodze do pracy lub w trakcie przerwy lunchowej – pamięta o pracodawcy, który ten przydatny benefit zapewnia. Co więcej, z naszych badań wynika, że 90% pracowników deklaruje, że wyżej oceniałoby pracodawcę, który oferowałby ten benefit, a 60% uważa, że ogłoszenie o pracę z dofinansowaniem posiłków jest bardziej atrakcyjne. Z kolei aż 60% firm przyznaje, że dobrze zaprojektowane benefity zwiększają zaangażowanie, co przekłada się na lojalność wobec pracodawcy. W praktyce zatem Karta Lunchowa wzmacnia lojalność, motywację i wizerunek pracodawcy, jako tego, który rozumie realne potrzeby i dba o dobrostan swojego zespołu co buduje także kulturę organizacyjną.

Czy nawyki żywieniowe i zakupowe pracowników zmieniają się w jakimś konkretnym kierunku?

Widzimy, że coraz więcej osób rezygnuje z przynoszenia posiłków z domu, a zamiast tego wybiera zakup gotowych dań lub produktów spożywczych w sklepach typu convenience oraz supermarketach zlokalizowanych blisko domu czy biura. Jedną z przyczyn jest na pewno wygoda, ale na pewno wpływa też na to coraz wyższą jakość i różnorodność posiłków dostępnych w punktach – od kanapek, sałatek, wypieków, po pełnowartościowe zestawy obiadowe. Dla wielu osób takie codzienne zakupy lunchowe są częścią codziennej rutyny w drodze do pracy. W tym kontekście Karta Lunchowa doskonale odpowiada na te potrzeby i zmiany nawyków. Umożliwia szybkie, bezgotówkowe płatności w miejscach, które są “obok nas”, a nie tylko w klasycznych bistrach.

Jak wykorzystanie Kart Lunchowych wpływa na lokalny handel?

Dzięki stałym doładowaniom i wyrobieniu zdrowych nawyków codziennych zakupów spożywczych w tzw. “sąsiedzkich” punktach, Karty Lunchowe zdecydowanie przyczyniają się do lokalnego obrotu w handlu spożywczym i gastronomii. To oznacza, że pieniądze wspierają zarówno mniejsze punkty, jak i duże sieci. Dodam też, że Karta Lunchowa może oznaczać nie tylko wzrost sprzedaży w godzinach lunchowych, ale także impuls do rozwijania oferty gotowych i zdrowych posiłków. Karta Lunchowa staje się więc narzędziem, które łączy potrzeby pracowników z korzyściami gospodarczymi – tworząc realną wartość społeczną i biznesową.

______

O Edenred

Edenred od lat pomaga firmom na całym świecie budować nowoczesną politykę benefitową, która wspiera cele firm i przynosi wymierne korzyści pracownikom i pracodawcom.

Będą wiodącą platformą cyfrową dla usług i płatności oraz codziennym towarzyszem ludzi w pracy, łączy ponad 60 milionów użytkowników i ponad 2 miliony partnerów handlowych w 45 krajach za pośrednictwem 1 miliona klientów korporacyjnych.

Edenred oferuje specjalne rozwiązania płatnicze w zakresie: jedzenia (np. korzyści związane z dofinansowaniem posiłków pracowniczych, w Polsce jest liderem w obszarze dofinansowania posiłków w postaci elastycznej i wygodnej karty przedpłaconej na posiłki, Karta Lunchowa Edenred jest kartą lunchową nr 1 w Polsce); zaangażowania (takie jak karty podarunkowe i platformy do budowania zaangażowania); mobilności (rozwiązania multi-energetyczne, w tym ładowanie pojazdów elektrycznych, konserwacja, opłaty drogowe i parkingowe).

Zgodnie z celem Grupy, „Enrich connections. For good" (w tłum. „Wzbogacaj połączenia. Na dobre."), wszystkie rozwiązania poprawiają dobrostan użytkowników i ich siłę nabywczą. Zwiększają atrakcyjność firm i usprawniają ich funkcjonowanie, ożywiają rynek pracy i lokalną gospodarkę. Wspierają również dostęp do zdrowszej żywności, bardziej przyjaznych dla środowiska produktów i zrównoważonej mobilności.

12 000 pracowników Edenred angażuje się każdego dnia w tworzenie połączonego ekosystemu pracy – bezpieczniejszego, bardziej efektywnego i odpowiedzialnego

W 2024 r., dzięki swoim globalnym zasobom technologicznym, Grupa zarządzała blisko 45 miliardami euro wolumenu biznesowego, realizowanego głównie za pośrednictwem aplikacji mobilnych, platform internetowych i kart.

Edenred jest notowany na giełdzie Euronext Paris i wchodzi w skład następujących indeksów: CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index oraz MSCI Europe.

 

 

Adam Barliński to doświadczony menedżer sprzedaży i marketingu B2B i oraz B2B2C z ponad 15-letnim doświadczeniem w międzynarodowych firmach w zakresie strategicznego i operacyjnego zarządzania kluczowymi klientami, e-commerce, wdrażania marketingowych strategii omnichannel oraz tworzenia projektów rozwoju biznesu. 

Obecnie Sales & Merchants Director Edenred Polska – globalnego lidera rozwiązań technologicznych w obszarach motywacji i angażowania pracowników, a także budowania lojalności w biznesie oraz zwiększania sprzedaży na rynku B2B2C. 

Jako menedżer od lat koncentruje się na budowaniu skutecznych, długofalowych i trwałych relacji pomiędzy panterami biznesowymi.

14. lipiec 2025 10:56