27.05.2025 / 14:36
StoryEditor

Nadchodzący kryzys zmiecie wiele sieci handlowych z polskiego rynku. Sklepy muszą działać już teraz! Gdzie mogą szukać wzrostów sprzedaży?

Kryzys demograficzny uderzy w branżę handlową bardzo mocno (fot. Pexels)

Zmiany demograficzne już dotykają część producentów i sprzedawców. I kryzys demograficzny będzie coraz bardziej uderzać w handel, uważają eksperci z NielsenIQ. Ale podają też, że te zmiany można wykorzystać do budowania wzrostu sprzedaży. A nawet wyjścia poza wojnę cenową. W jaki sposób?

W artykule przeczytasz:

  • Pięć lat bardzo dynamicznych zmian w handlu w Polsce  
  • Złota era polskiego handlu już przemija?
  • Konsuemnt fizycznie wręcz znika z rynku
  • Kryzys demograficzny uderza w handel "tu i teraz"
  • Jak kryzys demograficzny wpłynie na handel? Tylko w Łodzi będzie o 350 tys. mniej wizyt w sklepach
  • Gdzie i w jaki sposób handel może szukać wzrostów sprzedaży?
  • Co pozwoli odejść sklepom od wojny cenowej?

W poniedziałek 26 maja odbył się Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji organizowany przez Polską Organizację Handlu i Dystrybucji. Patronat medialny nad wydarzeniem objęła redakcja Wiadomości handlowych. Podczas kongresu można było zobaczyć prezentację ekspertów z NielsenIQ o kryzysie demograficznym i jego wpływie na handel.

Pięć lat bardzo dynamicznych zmian w handlu w Polsce  

Joanna Kwiczor, Client Engagement Director w NielsenIQ zauważyła, że przez ostatnie kilka lat polski handel bardzo dynamicznie się zmieniał. Wynikało to w duży mierze z kryzysów, które dotykały całego społeczeństwa.

– Wszyscy pamiętamy jeszcze sceny z marca 2020 r., kiedy to informacja o zbliżającym się lockdownie wepchnęła klientów szturmem do sklepów i półki zostały dosłownie wymiecione. Sam okres covidu też wpłynął na handel. Konsumpcja w domach rosła, na czym znacznie skorzystał rynek FMCG – wskazywała Joanna Kwiczor.

image
Kryzys demograficzny uderza w handel "tu i teraz". Gdzie szukać wzrostów sprzedaży? (fot. Łukasz Stępniak/Wiadomości Handlowe)
FOTO: fot. Łukasz Stępniak/wiadomości Handlowe

Na rynek negatywnie wpływała także gwałtownie rosnąca inflacja, co przełożyło się negatywne na wolumeny sprzedaży. Natomiast wybuch pełnoskalowej wojny w Ukrainie spowodował bardzo duże, choć przejściowe, wzrosty sprzedaży w naszym kraju. Wynikało to migracji znacznej części ludności Ukrainy do Polski.

image
Liczba mieszkańców Polski ma spadać aż do poziomu ok. 33 mln w 2025 r. (fot. Łukasz Stępniak/Wiadomości Handlowe)
FOTO: fot. Łukasz Stępniak/wiadomości Handlowe

– Wreszcie doszliśmy do roku 2024 r., kiedy wydało się, że na rynku będzie dobrze. Zwłaszcza pierwsza połowa zeszłego roku była nacechowana istotnymi wzrostami wolumenu sprzedaży. Ale w drugiej połowie ubiegłego roku już nie zobaczyliśmy dużych wzrostów. To było negatywnym zaskoczeniem dla branży – podsumowała Joanna Kwiczor.

Złota era polskiego handlu już przemija?

W podobnym duchu mówił Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w NielsenIQ.

Ostatnie kilkanaście lat to taka złota era rozwoju handlu w Polsce. Bardzo dynamicznie rozwijały się zarówno dyskonty, supermarkety czy małe sieciowe sklepy spożywcze, ale też sklepy z elektroniką, sklepy remontowo-budowlane, parki handlowe, centra handlowe – zauważył Przemysław Dwojak z NielsenIQ.

Ale jednocześnie dodał, że należy brać pod uwagę, że skoro ten rozwój był tak dynamiczny, to w pewnym momencie następuje nasycenie rynku.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 69% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Paweł Mikos
09.12.2025 / 12:58
StoryEditor
Lidl wdraża nowoczesne roboty w centrach dystrybucyjnych. Pojawią się także w Polsce?
Robot Stretch w magazynie Lidla (fot. Lidl)

Sieć Lidl we współpracy z firmą Boston Dynamics wdraża w centrach dystrybucyjnych firmy nowoczesne roboty Stretch. Dzięki temu procesy załadunku mają przyspieszyć.

“To mobilne rozwiązanie wykorzystuje ramię chwytaka próżniowego i inteligentne rozpoznawanie obrazu do bezpiecznego rozładunku towarów nieżywnościowych i dużych pudeł” - tłumacz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 80% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05.12.2025 / 13:17
StoryEditor
Giganci polskiego handlu walczą o klientów. Żabka i Dino lepsze od Lidla, a Biedronka w tarapatach
Biedronka jako jedyna z wielkiej czwórki zanotowała spadek liczby unikalnych klientów rok do roku (fot. za YouTube)

Najnowszy raport Proxi Retail Insights za listopad 2025 r. ujawnia dynamiczną sytuację na polskim rynku FMCG. Choć wszystkie cztery wiodące sieci handlowe, czyli Biedronka, Dino, Lidl i Żabka notują wzrosty liczby wizyt w sklepach, to jedna z nich jest na tym tle wyraźnie lepsza od konkurencji. Tylko jedna z nich zanotowała też spadek liczby unikalnych klientów rok do roku.

Po silnym wzroście ruchu w sklepach należących do sieci Biedronka, Dino, Lidl i Żabka zanotowanym w październiku, listopad przyniósł jego spadek - wynika z raportu Proxi Retail ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. grudzień 2025 19:18