03.05.2024 / 14:40
StoryEditor

Temu "uzależnia jak cukier”, czyli jak chińska platforma wprawia klientów w szał zakupów

Temu poczyna sobie w Polsce coraz śmielej (fot. Markus Mainka/Shutterstock)
Konsumenci podchodzą do zakupów na Temu jak do przygody. Zamawianie produktów jest częścią ich doświadczenia zakupowego. Zdaniem ekspertów cytowanych przez BBC, podejście Temu do cen i sposobu, w jaki promuje produkty, jest celowe. Marketplace trafia skutecznie do konsumenta wywierając na niego wpływ.

Chińska platforma internetowa Temu uzależnia od zakupów – informuje bbc.com. Kupującym nie przeszkadza długie oczekiwanie na przesyłkę, ani to, że produkty oferowane przez marketplace są zwykle niskiej jakości i zwykle niekoniecznie niezbędne.

Marketplace jak gra z nagrodami

Robienie zakupów w tym sklepie porównywane jest do grania w grę wideo - klienci są zachęcani do kontynuowania zakupów dzięki wprowadzeniu bonusów i kuponów, które naśladują nagrody zgromadzone w grach.

Na Temu wzoruje się wiele innych marek, ale żadna z nich nie stosuje wszystkich trików jednocześnie. Platforma oferuje m.in.: funkcje spin to win, quizy i rozbudowane systemy poleceń.

Konsumenci poddawani silnym bodźcom

Neil Saunders, analityk handlu detalicznego uważa, że Temu uzależnia tak samo jak cukier. Impulsy i niskie ceny dają konsumentom zastrzyk dopaminy i sprawiają, że wracają po więcej. Do zwiększenia zaangażowania przyczyniają się regularne promocje, a chaotyczny interfejs strony internetowej stwarza iluzję dla konsumentów, że mogą „odkryć” produkty po dłuższym przeglądaniu.

Vilma Todri z Goizueta Business School na Uniwersytecie Emory w USA jest zdania, że z czasem konsumenci mogą się zmęczyć lub stać się nieufni wobec nieustannego gamifikowanego podejścia firmy. Ale na razie strategia firmy działa.

18.08.2025 / 11:08
StoryEditor
Sklepy na stacjach paliw. Ile ważą w wydatkach na FMCG i co Polacy kupują w nich najczęściej? [DANE]
Za ponad 60 proc. wartości koszyka FMCG w sklepach na stajach paliw odpowiadają produkty z jednej kategorii (fot. mat. prasowe)

W okresie od lipca 2024 do czerwca 2025 Polacy wydali w sklepach na stacjach paliw 9,1 mld złotych. Stanowi to 3 proc. całkowitych wydatków na dobra FMCG - wynika z danych NielsenIQ, udostępnionych portalowi wiadomoscihandlowe.pl. Jakie produkty są w nich kupowane najczęściej i czy nawyki Polaków w tyn zakresie ulegają zmianie?

Zgodnie z danymi NielsenIQ, w okresie od lipca 2024 do czerwca 2025 Polacy wydali blisko 308 mld złotych na dobra FMCG, co oznacza wzrost o 3,7 proc. rok do roku.

Sprzedaż ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20.08.2025 / 11:40
StoryEditor
Wyniki Blika są spektakularne. Co napędzało biznes operatora innowacyjnych płatności?
Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w Polskim Standardzie Płatności, operatorze Blika (fot. Blik)

Od stycznia do czerwca 2025 r. użytkownicy Blika zrealizowali łącznie blisko 1,4 mld transakcji. To wynik o 24 proc. wyższy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Gdzie na tej osi czasu sytuują się płatności w sklepach stacjonarnych?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie jest tempo wzrostu Blika?
  • Blik: ile wykonano przelewów na telefon?
  • Ilu Blik ma aktywnych użytkowników?
  • Co to jest Blik?
Jakie jest tem...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

20. sierpień 2025 21:52