16.11.2017 / 09:58
StoryEditor

UOKiK dokładnie przyjrzy się transakcji przejęcia sieci Mila przez Eurocash

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował postępowanie dotyczące przejęcia sieci supermarketów Mila do drugiej fazy. Proces potrwa do sześciu miesięcy.

Jak deklaruje Eurocash, postanowienie UOKiK jest zgodne z przewidywaniami i standardowe w analogicznych sprawach. Postanowienie zakłada m.in. przeprowadzenie analiz lokalnych r...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

01.07.2025 / 10:29
StoryEditor
Punkt Lotto w małym sklepie: czy przedsiębiorcy też przyniesie szczęście?
Lotto jest najstarszą i zarazem najpopularniejszą grą liczbową w Polsce, stąd spora liczba punktów, w których można zagrać

Lotto jest najstarszą i zarazem najpopularniejszą grą liczbową w Polsce. Dla klientów to okazja, by dać szansę szczęściu. A dla przedsiębiorcy? Sprawdzamy, czy warto zainteresować się współpracą z Totalizatorem Sportowym.

Z artykułu dowiesz się: 

  • Lotto w małym sklepie: czy to pomysł na biznes? 
  • Jak nawiązać współpracę z Totalizatorem Sportowym?
  • Jakie sklepy mają szansę współpracować z Lotto?
  • Czy sklep może zarobić na Lotto?
  • Jakie są koszty inwestycji w Lotto w małym sklepie?
  • Rozliczanie z Lotto: ile można zarobić?
Lotto w małym sklepie: czy to pomysł na biznes?   

Popularność gry Lotto nie maleje. Co jakiś czas pojawiają się nowe formy losowania, a kolejne osoby skreślają cyfry, chcąc zostać milionerami. Kolektur jest jednak sporo. Co trzeba wziąć pod uwagę, myśląc o tego typu współpracy?

Przede wszystkim to, że decyzja o nawiązaniu partnerstwa zależy głównie od Totalizatora Sportowego. Firma rozpatrzy zgłoszenie i poinformuje, czy jest zainteresowana. Jeżeli ten etap rekrutacji zakończy się sukcesem, przedsiębiorca ma szansę zarobić na skłonności klientów do gry w Lotto. Prowizja jest jednak stosunkowo niewysoka.

W ostatnich latach właściciele kolektur skarżą się, że przychody spadają i trudno oczekiwać, by możliwość skreślenia szczęśliwych cyfr w grze liczbowej przynosiła zysk, który “pociągnie” cały biznes. Zarazem jednak to dodatkowe pieniądze, które wymagają stosunkowo niewielkiego wkładu własnego.

Jak nawiązać współpracę z Totalizatorem Sportowym?

Założenie kolektury Lotto we własnym przedsiębiorstwie można przeprowadzić przez internet w zaledwie kilku krokach. Formularz jest dostępny na stronie Totalizatora Sportowego. Wśród danych, które należy podać, znajdują się nie tylko adres czy nazwisko reprezentanta firmy, ale także charakterystyka punktu, w którym ma pojawić się kolektura, oraz godziny jego otwarcia.

Po uzupełnieniu dokumentu można go przesłać drogą elektroniczną. W dalszej kolejności następuje oczekiwanie na decyzję Totalizatora. Nadejdzie ona w ciągu 30 dni od zgłoszenia. Spółka zastrzega jednak, że jeśli odpowiedź będzie odmowna, nie przewiduje się reklamacji ani interwencji.

Jakie sklepy mają szansę współpracować z Lotto?

Nie wszystkie punkty handlowe będą miały szansę na oferowanie u siebie gier Lotto. Totalizator Sportowy samodzielnie je wybierze. Jak informuje na swojej stronie internetowej, pod uwagę brane są takie kryteria, jak:

  • zgodność z założeniami rozwoju sieci spółki,
  • potencjał sprzedażowy,
  • interesująca lokalizacja,
  • walory estetyczne punktu i otoczenia,
  • profesjonalizm właścicieli.

“Do składania stosownych ofert zapraszamy podmioty gospodarcze dysponujące lokalem i prowadzące w nim własną działalność gospodarczą” - informuje Totalizator. Jakie sklepy mają największą szansę na współpracę? Te, które powstają na nowych osiedlach, gdzie w okolicy nie ma zbyt wielu kolektur, oraz te, w których jest duży ruch.

Czy sklep może zarobić na Lotto?

Przedsiębiorca, który z sukcesem przejdzie etap weryfikacji przez Totalizator Sportowy, może liczyć na zyski, gdy w jego sklepie otwarty zostanie punkt Lotto. Jakie one będą? Podobnie jak w przypadku gier liczbowych, mogą okazać się różne. Wszystko zależy od tego, ile kuponów zostanie sprzedanych w danym miesiącu. Liczba ta będzie się wahać, bowiem jeśli pojawią się wysokie kumulacje, chętnych będzie więcej. Gdy pula wygranych jest niższa, w grach może wziąć udział mniej osób.

Na duże zainteresowanie może liczyć również właściciel punktu, w którym padła już duża wygrana. Takie miejsca często traktowane są jako “szczęśliwe” i gracze chętniej je odwiedzają. A co, gdy kraj przechodzi kryzys gospodarczy? Paradoksalnie, punkty Lotto na tym zarabiają. Okazuje się bowiem, że gdy szaleje drożyzna, klienci częściej dają szansę szczęściu i nabywają kupony, mając nadzieję na podreperowanie budżetu choćby niewielką wygraną.

Jakie są koszty inwestycji w Lotto w małym sklepie?

Warto wiedzieć, że Totalizator Sportowy zapewnia współpracującym jednostkom niezbędne wyposażenie, materiały promocyjne oraz reklamy. Po stronie franczyzobiorcy będzie jednak zapewnienie odpowiedniego miejsca (bez tego umowa o współpracy może nie zostać nawiązana) oraz sfinansowanie szkoleń pracowników, którzy będą obsługiwać sprzedaż kuponów Lotto.

Rozliczanie z Lotto: ile można zarobić?

Zarobki z Lotto są ściśle uzależnione od liczby sprzedanych kuponów. Za każdy otrzymuje się kilkuprocentową prowizję. Mowa o odsetkach rzędu ok. 6-7 proc. Ich ostateczna wysokość jest ustalana indywidualnie, a Totalizator Sportowy nie publikuje oficjalnie danych na ten temat.

Rozliczenia wyglądają w ten sposób, że pieniądze od graczy, po odjęciu wygranych, przekazywane są raz lub kilka razy w tygodniu konwojentowi z Totalizatora. Z kolei przedsiębiorca rozlicza się ze spółką miesięcznie. Prowizja wypłacana jest na podstawie rachunku lub faktury.

20.06.2025 / 16:38
StoryEditor
Promocja piwa będzie zakazana. Koniec z ofertami 12+12 i abonamentem
Promocja piwa 12 plus 12 i abonament będą zakazane (fot. Canva)

Już wkrótce promocja piwa typu 12+12 lub "abonament piwny" będą zakazane. Rząd pracuje nad zmianą prawa i zaostrzeniem przepisów o promocji alkoholu, w tym piwa. Co się zmieni? Kiedy nowe prawo wejdzie w życie?

W artykule przeczytasz: 

  • Sklepy prześcigają się w promocji piwa, aby przyciągnąć klientów
  • Rząd pracuje nad zmianą prawa w zakresie promocji piwa
  • Zakaz reklamowania alkoholu będzie rozszerzony także na promocję piwa
  • Wyższe kary za nielegalną promocję piwa
  • Organizacje handlowe mają zastrzeżenia do zaostrzenia zakazu promocji alkoholu
  • Kiedy zakaz promocji piwa i abonamentów piwnych wejdzie w życie?

Sklepy prześcigają się w promocji piwa, aby przyciągnąć klientów

Gdy tylko rozpoczyna się sezon na grilla, w sklepach ruszają promocję na piwo. Sieci handlowe jak Biedronka, Lidl czy Dino prześcigają się w ofertach typu „12+12”, czyli za 12 kupionych butelek lub puszek piwa otrzymasz kolejne 12 gratis. Zmienia się tylko liczba i marka piwa, ale zasada jest dokładnie taka sama.

Na nieco inną formę promocji trunków zdecydowała się Żabka Polska. Zarówno w tym, jak i w poprzednim roku oferowała klientom możliwość zakupu 24 piwa w obniżonej cenie, a następnie możliwość odebrania ich w sklepach w ciągu 20 dni od daty zakupu. Odbiór możliwy jest raz dziennie, ale można odebrać wszystkie 24 piwa nawet w jeden dzień.

Co prawa Żabka Polska przekonywała, że te oferta 24 to nie jest „abonamentem piwny” czy „subskrypcja na piwo”, ale wiele osób było oburzonych tą formą promocji. Nawet zostało złożone doniesienie do prokuratury na zarząd Żabki w tej sprawie.  

Rząd pracuje nad zmianą prawa w zakresie reklamy alkoholu, w tym piwa

Jednak te formy promocji trunków mają zostać ukrócone. Ministerstwo Zdrowia pracuje nad zmianami w prawie określającymi zasady promocji napojów alkoholowych oraz zaostrzenie sankcji karnej za prowadzenie nielegalnej promocji i reklamy napojów alkoholowych. Projekt ustawy już trafił do konsultacji społecznych.

Najważniejsza z proponowanych zmian dotyczyłaby ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Rząd chce w niej doprecyzować jaki rodzaj promocji alkoholu byłby nielegalny. Poza obecnie obowiązującymi zakazami, doszedłby także zakaz sprzedaży napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych.

– Uszczegółowienie definicji działalności będącej promocją napojów alkoholowych ma na celu wykluczenie wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie oraz wyeliminowanie negatywnych oddziaływań, w których konsekwencji spożycie alkoholu może się zwiększać – wyjaśnia Wojciech Konieczny.

Zakaz reklamowania alkoholu będzie rozszerzony także na promocję piwa

Rząd chce także ujednolić przepisy o zakazie promocji wszystkich napojów alkoholowych poprzez rozszerzenie go również na zakaz promocji piwa.

– W strukturze spożycia napojów alkoholowych w kraju piwo, rok do roku, odpowiada za ponad 50 proc. spożytego alkoholu. Według najnowszych danych za 2023 r. 53,8 proc. alkoholu społeczeństwo polskie spożyło pijąc piwo – podaje resort zdrowia.

Wyższe kary za nielegalną promocję piwa

Rząd proponuje także zaostrzenie kar za złamanie zakazu promocji alkoholu. Obecnie przestępstwo to zagrożone jest grzywną w wysokości od 10 000 do 500 000 złotych. W projekcie ustawy zaproponowano podniesienie minimalnej oraz maksymalnej wysokości kary grzywny odpowiednio na od 20 000 do 750 000 zł oraz uzupełnienie katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie.

Organizacje handlowe mają zastrzeżenia dot. zaostrzenia zakazu promocji alkoholu

W ramach konsultacji społecznych do projektu ustawy, część organizacji już zgłosiła swoje wątpliwości dotyczące propozycji Ministerstwa Zdrowia. Duże kontrowersje budzą zaproponowane przez rząd przepisy o uniemożliwieniu stosowania rabatów i opustów na sprzedaż piwa.

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHID) podkreśla, że w pełni zgadza się, że "nieuczciwe praktyki rynkowe należy zwalczać. Jednak natomiast ewentualne zmiany prawne powinny być sformułowane w sposób precyzyjny, zapewniający skuteczne egzekwowanie przepisów".

– Wprowadzenie projektowanego zakazu w takich warunkach jest niezasadne; w sytuacji, w której prawo nie reguluje cen produktów, nie jest możliwe wprowadzenie generalnego zakazu upustów i rabatów – wskazuje z kolei Konfederacja Lewiatan.

Organizacja uważa, że projektowane zmiany nie określają jasno czy odnosiłby się jedynie do konsumentów czy również do profesjonalnych transakcji między producentami i dystrybutorami napojów alkoholowych.

– Praktyki handlowe stosowane np. na poziomie profesjonalnego obrotu hurtowego, obejmujące stosowanie „upustów, rabatów, bonifikat i programów lojalnościowych” są normalnym zjawiskiem występującym w gospodarce wolnorynkowej, przyczyniają się do zwiększania konkurencyjności i wzrostu gospodarczego. Wejście w życie Projektu w obecnym brzmieniu będzie skutkować poważnymi zakłóceniami na rynku profesjonalnej dystrybucji napojów alkoholowych – zastrzega Konfederacja Lewiatan.

Na podobne problemy z interpretacją tych przepisów zwraca także POHID oraz Polska Izba Handlu.

Kiedy zakaz promocji piwa i abonamentów piwnych wejdzie w życie?

Ministerstwo Zdrowia chce, aby nowe zakazy dotyczące promocji alkoholu zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku. Pod warunkiem, że parlament i prezydent poprą takie zmiany.

image

TOP5 najbardziej drożejących produktów w maju. Nowy król drożyzny [RANKING]

02. lipiec 2025 12:31