06.05.2024 / 15:03
StoryEditor

Krzysztof Tokarz, GK Specjał: Dino to groźny rywal, ale na jego obecności można nawet skorzystać

Krzysztof Tokarz, prezes GK Specjał (fot. Tadeusz Pozniak)
Krzysztof Tokarz, założyciel i szef Grupy Kapitałowej Specjał, opowiada w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl o ekspansji marketów Dino na Podkarpaciu, wojnach cenowych dyskontów oraz roli produktów marki własnej w strategii biznesowej dystrybutora i sieci franczyzowych zrzeszonych w grupie.

Sieć Dino rozpoczęła ekspansję na Podkarpaciu, w mateczniku Specjału. Dino na swoich rynkach szybko przejmuje sprzedaż i jest postrzegane przez detalistów jako poważne zagrożenie. Jak chcecie mu przeciwdziałać, jak będziecie wspierać franczyzobiorców, by mogli konkurować z tą siecią?

Moim zdaniem rynek Podkarpacia w miarę dobrze sobie radzi. Dino już tu jest od jakiegoś czasu, choć nie osiągnęło jeszcze znaczącej penetracji na tych obszarach. Mamy świadomość, że obecność tej sieci może spowodować problemy poszczególnych sklepów. Ale równocześnie powstają sklepy Biedronki, Lidla, Kauflandu i tak dalej, a przecież sobie radzimy.

Naszą rolą jako franczyzodawcy jest wspomagać naszym franczyzobiorców w sytuacjach, gdy w danej lokalizacji pojawienie się konkurencji staje się poważnym problemem. Jednak nie zawsze jest to poważne zagrożenie. Mamy na przykład własny sklep w Żukowie, a w tej samej okolicy powstał Lidl i okazało się, że wzrosła nam nie tylko sprzedaż, ale też rentowność. Dyskont przyciągnął klientów, ruch w sklepach zwiększył się, a my – zamiast toczyć beznadziejną walkę na ceny – zmieniliśmy asortyment, dostosowaliśmy go do potrzeb konsumentów, tak aby oferować więcej produktów, których w Lidlu nie ma i w rezultacie sklep naprawdę dobrze sobie radzi.

Co Pan sądzi o samym Dino i strategii rozwoju tej sieci?

Dino jest oczywiście groźnym rywalem, przez lata dostosował ofertę do potrzeb klientów z mniejszych miejscowości, ma mocny dział mięsny, dlatego rozwija sieć placówek i zwiększa sprzedaż w tempie, trzeba to przyznać, imponującym. Dlatego ekspansja tego detalisty musi budzić zaniepokojenie, a na pewno zmusza do czujności, do szybkiego reagowania na zmiany w popycie, w potrzebach konsumentów, ale, jak widać na podanym przed chwilą przykładzie, można sobie poradzić, a nawet skorzystać na obecności takiego konkurenta.

Chciałbym poprosić o krótki komentarz na temat nasilającej się wojny cenowej pomiędzy sieciami dyskontowymi, w tym zażartej rywalizacji Biedronki i Lidla o miano najtańszego detalisty. Jak to wpływa na rynek spożywczy? Czym może się skończyć?

Na pewno ta konkurencja między Lidlem i Biedronką nie sprzyja naszej sprzedaży ani obrotom naszych klientów. Sądzę jednak, że sytuacja za jakiś czas uspokoi się, rywalizacja cenowa przybierze bardziej racjonalny kształt, bo ci najwięksi gracze zaczną patrzeć na marże. Niewykluczone, że nastąpi jakaś reakcja UOKiK czy nawet organów ścigania, bo przecież wygląda na to, że w niektórych sytuacjach mamy do czynienia z niedozwolonymi praktykami rynkowymi.

Tym niemniej całej sprawy nie możemy bagatelizować. Te wojny cenowe dobitnie pokazują, jak ważna jest zmiana polityki cenowej przez dostawców. Rozmawiamy z producentami, naciskamy ich, by sprawiedliwiej traktowali segment małego i średniego handlu, bo opanowanie rynku przez oligopole uderzy także w nich. Niektórzy już zaczynają to sobie uświadamiać, mam nadzieję, że nasze starania – mam na myśli cały kanał tradycyjny, przecież nie tylko Specjał o to zabiega – przyniosą w końcu skutek.

Jeżeli to się stanie, to wierzę, że niższe ceny i całe wsparcie ze strony producentów, za które jesteśmy wdzięczni, uda się przełożyć na klienta końcowego. Jeśli to się nie uda, handel korporacyjny prędzej czy później zdominuje cały rynek spożywczy, a wtedy kłopoty będą mieli wszyscy, którzy jeszcze przetrwają.

Niemal wszystkie sieci, także duże systemy franczyzowe, inwestują w marki własne, widząc w nich narzędzie do konkurowania z dyskontami. W Specjale nie dostrzegam wielkiego zapału do takich działań. Czy rozwijacie ten asortyment?

Marki własne to mniej niż 5 proc. całej oferty, zarówno Specjału, jak i sklepów. Od strony sprzedaży jest to więc segment bez większego znaczenia. Dają one możliwość posiadania towaru konkurencyjnego wobec oferty dyskontowej, ułatwiają sklepom pozyskiwanie klientów. Pełnią też rolę swoistego benchmarku, który może stanowić podpowiedź dla producentów, jak kształtować ceny swoich produktów.

Istotą naszego biznesu jest współpraca z producentami, staramy się raczej rozmawiać z nimi o lepszych cenach ich asortymentu niż rozwijać markę własną. Dlatego od co najmniej pięciu lat udział marki własnej pozostaje na poziomie 5 proc. Oczywiście sprzedaż w wartościach bezwzględnych rośnie, ponieważ rośnie wolumen Specjału, natomiast proporcje się nie zmieniają.

24.10.2025 / 17:34
StoryEditor
Co zachęca konsumentów do zakupów w internecie? Dane mówią jednoznacznie
Konsumenci chcą szybkich i niezawodnych dostaw (fot. Materiały Prasowe)

Z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Logistyka i dostawy. Klucz do e‑sukcesu 2025” opracowanego przez Mobile Institute, wynika, że aż 86 proc. e‑kupujących oczekuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin. Blisko 70 proc. deklaruje, że otrzymuje przesyłki w obiecanym terminie. Szybkość i niezawodność w sektorze delivery to klucz.

Autorzy raportu przekonują, że dostawa staje się dziś nie tylko technicznym elementem procesu zakupowego, ale ważną częścią pozytywnego doświadczenia zakupowego. Ponad 40 proc. ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.10.2025 / 22:08
StoryEditor
Brian Olesen, Netto: Polski rynek jest brutalny, ale potencjał ma ciągle ogromny
Brian Nyeng Olesen, dyrektor generalny Netto Polska (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)

Netto chce mieć 1000 sklepów w Polsce do 2028 r., a to oznacza, że w ciągu trzech lat sieć ma się powiększyć o ponad 300 nowych sklepów. Dyrektor generalny Brian Olesen podkreśla, że polski rynek detaliczny jest brutalny, ale także pełen możliwości i ma ogromny potencjał. Jego zdaniem to właściwy moment, aby skalować biznes w Polsce.

Netto stawia na Polskę jako kluczowy rynek rozwoju

Duńska sieć dyskontów Netto, należąca do koncernu Salling Group, uznała Polskę za najważniejszy kierunek ekspansji na najbli...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30. październik 2025 06:08