27.04.2024 / 13:30
StoryEditor

Biedronka odnotowała dwucyfrowy wzrost kosztów operacyjnych, ale zneutralizowała go dzięki wyższym wolumenom sprzedaży

Na zdj. sklep sieci Biedronka (fot. Szymon Pelc/Shutterstock)
Sieć Biedronka odnotowała w pierwszym kwartale kilkunastoprocentowy wzrost kosztów operacyjnych, przy rosnących wolumenach sprzedaży. Detalista szacuje, że wartość koszyka zakupowego spadła o ponad 5 proc., m.in. za sprawą efektu kalendarzowego. To więcej od wskaźnika GUS, jednak urząd nie uwzględnia w wyliczeniach cen promocyjnych, co może nieco zniekształcać wyniki – uważa Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

– Zgodnie z naszymi przewidywaniami, w pierwszym kwartale 2024 r. koszty operacyjne sieci Biedronka wzrosły o kilkanaście procent, jednak skutki tych znaczących wzrostów udało się zneutralizować dzięki rosnącej sprzedaży. Wzrost kosztów wynikał przede wszystkim z wyższych wydatków na płace oraz na czynsze, przy pewnym spadku kosztów energii elektrycznej – wyjaśnia Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Ceny w dół, wolumeny w górę

– Odnotowaliśmy ponad 5-proc. deflację wartości koszyka zakupowego, a jednocześnie efekt kalendarza – Wielkanoc w marcu i dodatkowy dzień handlowy w lutym – przyczynił się do wzrostu wolumenów sprzedaży. Handel 29 lutego przekłada się na ok. 1 proc. dodatkowej sprzedaży, w przypadku Wielkanocy szacujemy ten wpływ w skali całej grupy na ok. 2 proc. Według naszych prognoz, ze spadkami cen żywności będziemy mieli do czynienia nie tylko w drugim kwartale roku, ale też w drugim półroczu – kontynuuje.

Jak podkreśla menedżerka, spadki cen produktów spożywczych wiążą się z faktem, że płody rolne w skali globalnej tanieją, co obniża koszty producentów i zachęci część z nich do aktywniejszego wspierania działań promocyjnych, które przyczyniają się do wzrostów wolumenów sprzedaży.

Biedronka utrzymuje lukę cenową

– Spadek wartości naszego koszyka był większy od spadku wskaźnika cen żywności w Polsce, wyliczanego przez GUS, jednak nie oznacza to automatycznie, że o tyle samo powiększyła się luka cenowa pomiędzy koszykiem Biedronki a resztą rynku. Należy bowiem pamiętać, że polski urząd statystyczny w swoich wyliczeniach nie uwzględnia cen promocyjnych i z tego względu wyniki obliczeń mogą być nieco zniekształcone – kontynuuje Ana Luisa Virginia i podsumowuje:

– Zaostrzająca się konkurencja cenowa – wolałabym nie używać określenia "wojna cenowa" – pomiędzy wszystkim największymi sieciami spożywczymi w Polsce sprawiła, że wszyscy zaktywizowali swoje działania promocyjne, dlatego wyliczenia statystyczne mogą nieco odbiegać od rzeczywistej sytuacji. Nie zmienia to faktu, że Biedronka zachowuje dużą konkurencyjność w porównaniu zresztą rynku.

Konrad Kaszuba
16.12.2025 / 08:58
StoryEditor
Co piją polskie nastolatki? Jak często nieletni sięgają po kawę, energetyki i piwo 0%? [DANE]
Co trzeci nastolatek deklaruje, że pije napoje energetyczne (fot. Shutterstock)

Choć herbata i soki wciąż królują w codziennym jadłospisie młodzieży, to słodzone napoje gazowane są ulubieńcami polskich nastolatków. Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna pokazuje też, czym osoby w wieku 13-17 lat kierują się przy wyborze napojów oraz jak podchodzą do kontrowersyjnych produktów, takich jak energetyki czy piwo bezalkoholowe.

Napoje pite przez największy odsetek konsumentów w wieku 13–17 lat to kolejno: herbata (80 proc.), soki owocowe (76 proc.) oraz słodzone napoje gazowane i woda ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.12.2025 / 23:15
StoryEditor
Były właściciel SPAR Polska sprzedaje kolejny duży biznes. Jak to się skończy?
Supermarket sieci Spar w Chinach

Południowoafrykańska Grupa SPAR rozważa sprzedaż swojej sieci sklepów w Wielkiej Brytanii. Spółka chce się skupić na rynkach kluczowych i ekspansji formatów premium. Decyzja wpisuje się w strategię optymalizacji kosztów i może zmienić mapę europejskiego handlu detalicznego.

SPAR negocjuje sprzedaż biznesu w Wielkiej Brytanii

Południowoafrykańska sieć SPAR Group rozpoczęła rozmowy w sprawie zbycia swojej brytyjskiej jednostki Appleby Westward. Dec...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. grudzień 2025 22:18